Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
projekt dotyczy: zmian dotyczących rejestracji pojazdów i badań technicznych m. in. likwidacji tzw. pierwszego badania technicznego, przeprowadzanego w Polsce oraz możliwości rejestracji w Polsce samochodów używanych sprowadzonych z krajów członkowskich UE na podstawie badania technicznego przeprowadzonego na terenie UE
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 1540
- Data wpłynięcia: 2008-12-29
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-05-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 97, poz. 802
1540
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt ustawy został udostępniony na
stronach urzędowego informatora teleinformatycznego – Biuletynu Informacji Publicznej.
Nie zgłosił się żaden podmiot zainteresowany pracami nad przedmiotowym projektem
w trybie ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.
Projekt ustawy, jako ograniczający się do wykonania wyroku ETS, zgodnie z art. 10
ust. 1 tiret 5 dyrektywy 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca
1998 r., ustanawiającej procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów
technicznych (Dz. Urz. WE L 204 z dnia 21.07.98, str. 37), nie podlega notyfikacji zgodnie
z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych, ponieważ jest wykonaniem wyroku.
Projekt ustawy jest zgodny z przepisami Unii Europejskiej.
Wraz z niniejszą ustawą wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Infrastruktury
w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów
dokumentów stosowanych przy tych badaniach wydane na podstawie art. 81 ust. 14 ustawy
z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym w brzmieniu objętym niniejszą
zmianą.
3
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje przedmiotowy projekt
Projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym dotyczyć będzie stacji
kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne pojazdów oraz obywateli.
Projektowana zmiana będzie miała wpływ na działalność tych podmiotów.
2. Konsultacje społeczne
Projekt ustawy, w ramach konsultacji społecznych, został przesłany do następujących
podmiotów:
1) Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM),
2) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych (PKPP);
3) Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów (PISKP);
4) Instytutu Transportu Samochodowego (ITS);
5) Transportowego Dozoru Technicznego (TDT);
6) Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej;
7) Stowarzyszenia Kierowników Stacji Kontroli Pojazdów (SKSKP);
8) Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji.
W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych napłynęły opinie z: Polskiej Izby
Stacji Kontroli Pojazdów, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów Wydziałów Komunikacji
oraz Instytutu Transportu Samochodowego. Uwag z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Szefów
Wydziałów Komunikacji oraz Instytutu Transportu Samochodowego nie uwzględniono,
ponieważ wpłynęły po terminie. Uwagi zgłoszone przez Polską Izbę Stacji Kontroli Pojazdów
zostały uwzględnione, za wyjątkiem zmiany brzmienia art. 81 ust. 1 pkt 6 i 9.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Wejście w życie projektu ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu
państwa i budżetu jednostek samorządu terytorialnego.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na rynek pracy.
4
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie projektu ustawy wpłynie na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy prowadzący
stacje kontroli pojazdów będą musieli dostosować się do nowych regulacji, w tym nowego
zakresu wykonywanych badań przez poszczególne rodzaje stacji kontroli pojazdów.
Zmiana zakresu wykonywanych badań dla przedsiębiorców prowadzących
podstawowe stacje kontroli pojazdów (około 1400 stacji w całej Polsce), będzie wiązać
się z koniecznością doposażenia ich w urządzenia i przyrządy. Koszt, jaki poniesie
przedsiębiorca prowadzący podstawową stację kontroli pojazdów, będzie uzależniony
od zakresu obecnie posiadanego upoważnienia do przeprowadzania badań. redni koszt
takiego doposażenia szacuje się na kwotę około 50 tys. zł. Należy zaznaczyć,
iż przedłożona propozycja jest w pełni zgodna z postulatami przedsiębiorców prowadzących
stacje kontroli pojazdów, złożonymi przez nich w Komisji Sejmowej Przyjazne Państwo
(projekt nr PISKP/B/76).
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Wejście w życie projektu ustawy nie wpłynie na sytuację i rozwój regionów.
7. Wstępna opinia dotycząca zgodności z prawem Unii Europejskiej
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej (wykonanie
wyroku Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie C-170/07 Komisja
Wspólnot Europejskich przeciwko Rzeczpospolitej Polskiej).
12/11rch
5
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia
w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzenia
badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach
Na podstawie art. 81 ust. 14 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym
(Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1.
Badania techniczne polegają na sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom
technicznym określonym w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwanej
dalej „ustawą”, rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie
warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r.
Nr 32, poz. 262), zwanego dalej „rozporządzeniem o warunkach technicznych”, oraz w przepisach
o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu
tych towarów.
§ 2. 1. Badania techniczne dzieli się na:
1) okresowe;
2) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 10 pkt 1 ustawy;
3) dodatkowe - dotyczące pojazdu skierowanego na badanie techniczne przez starostę w celu
ustalenia danych pojazdu niezbędnych do jego rejestracji;
4) dodatkowe - dotyczące pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany
dopuszczonych przez prawo elementów powodujących zmianę danych zamieszczonych
w dowodzie rejestracyjnym dotyczących w szczególności:
a) rodzaju, podrodzaju pojazdu, przeznaczenia, masy własnej, dopuszczalnej ładowności, liczby
miejsc, dopuszczalnej masy całkowitej po istotnej zmianie położenia środka ciężkości pojazdu
lub innej istotnej zmianie konstrukcyjnej, dopuszczalnej masy całkowitej ciągniętej przyczepy,
największego dopuszczalnego nacisku osi po zmianie konstrukcyjnej powodującej istotną
zmianę rozkładu nacisku na osie pojazdu,
b) silnika;
5) dodatkowe - dotyczące pojazdu, który ma być używany jako taksówka osobowa lub bagażowa;
6) dodatkowe - dotyczące pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie
z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych;
7) dodatkowe - dotyczące pojazdu, który ma być używany jako uprzywilejowany;
8) dodatkowe - dotyczące pojazdu do nauki jazdy, pojazdu do przeprowadzania egzaminu
państwowego;
9) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 10 pkt 4 ustawy;
10) dodatkowe - dotyczące pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub
którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu,
mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego;
11) dodatkowe - dotyczące pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 10 pkt 6 ustawy;
12) dodatkowe – dotyczące autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze
ekspresowej wynosi 100 km/h. co do zgodności z dodatkowymi warunkami technicznymi;
13) dodatkowe – dotyczące pojazdu, dla którego określono dodatkowe wymagania techniczne
w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego.
2. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 2-9, na wniosek właściciela pojazdu, diagnosta
wykonuje także badanie okresowe pojazdu, z zastrzeżeniem § 3 ust. 2.
§ 3. 1. Zakres badania technicznego obejmuje, w odniesieniu do badania:
1) okresowego - sprawdzenie i ocenę:
a) prawidłowości działania poszczególnych zespołów i układów pojazdu, zwłaszcza pod względem
bezpieczeństwa jazdy i ochrony środowiska,
b) spełniania warunków dodatkowych dla niektórych pojazdów określonych w ustawie
i w rozporządzeniu o warunkach technicznych;
2) okresowego i dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 6:
a) zakres określony w pkt 1,
b) specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu i ocenie spełniania odpowiednich wymagań
technicznych dotyczących niektórych pojazdów, wynikających z przepisów załącznika B do
Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów
niebezpiecznych (ADR), sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r. (Dz. U. z 2002 r. Nr
194, poz. 1629), zwanej dalej "umową (ADR)";
3) okresowego i dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1
i pkt 5:
a) zakres określony w pkt 1,
b) sprawdzenie i ocenę spełniania warunków dodatkowych określonych w § 24 rozporządzenia
o warunkach technicznych;
4) okresowego i dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1
i pkt 7:
a) zakres określony w pkt 1,
b) sprawdzenie i ocenę spełniania warunków dodatkowych określonych w § 25-37 rozporządzenia
o warunkach technicznych;
5) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 10 pkt 1 lit. a i b ustawy -
sprawdzenie i ocenę spełniania określonych warunków technicznych, dotyczących usterek
określonych w skierowaniu;
6) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 10 pkt 1 lit. c ustawy:
a) zakres określony w pkt 1,
b) zakres poszerzony o specjalistyczne badanie, o którym mowa w pkt 11 załącznika nr 1 do
rozporządzenia;
7) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 lit. a:
a) zakres określony w pkt 1,
b) specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu i ocenie prawidłowości dokonanych zmian
z przepisami ustawy i rozporządzenia o warunkach technicznych, w zakresie, o którym mowa
w pkt 14 załącznika nr 1 do rozporządzenia,
c) sporządzenie opisu i ocenę zmian oraz określenie nowych danych technicznych pojazdu;
8) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 4 lit. b:
a) pomiar i ocenę emisji zanieczyszczeń gazowych lub zadymienia spalin oraz ocenę stanu
technicznego układu wydechowego, a w uzasadnionych wypadkach pomiar poziomu hałasu
zewnętrznego na postoju,
b) specjalistyczne badanie polegające na sprawdzeniu i ocenie prawidłowości dokonanych zmian
z przepisami ustawy i rozporządzenia o warunkach technicznych, w zakresie, o którym mowa
w pkt 14 załącznika nr 1 do rozporządzenia;
9) dodatkowego i okresowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 8:
a) zakres określony w pkt 1,
b) sprawdzenie i ocenę spełniania warunków dodatkowych, określonych w § 43 rozporządzenia
o warunkach technicznych;
10) dodatkowego - dotyczącego pojazdu, o którym mowa w art. 81 ust. 10 pkt 4 ustawy:
a) sprawdzenie i ocenę spełnienia warunków technicznych związanych z dokonaną naprawą,
określonych w ustawie, rozporządzeniu o warunkach technicznych i przepisach o przewozie
drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych
towarów,
2
Dokumenty związane z tym projektem:
- 1540 › Pobierz plik