eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492-001


Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienie delegacji zawartej art. 92 ust. 3 i art. 93 ust. 3
ustawy z dnia .................. o Służbie Celnej.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki przyznawania lokali mieszkalnych lub
tymczasowych kwater funkcjonariuszom przeniesionym do innej miejscowości, z której dojazd jest
znacznie utrudniony, szczegółowe warunki zwrotu kosztów przeniesienia, w tym kosztów podróży
oraz sposób udokumentowania przez funkcjonariusza poniesionych kosztów przeniesienia;
wysokość, warunki przyznawania i zwracania równoważnika pieniężnego, wzory wymaganych
dokumentów, podmioty właściwe do jego przyznawania i wypłaty lub odmowy przyznawania, a
także sposób postępowania w przypadku wystąpienia zbiegu uprawnień do jego otrzymania.
Projekt m.in. określa wysokość przysługujących przeniesionemu funkcjonariuszowi świadczeń w
postaci mnożnika kwoty bazowej, a nie w formie kwotowej. Proponowane rozwiązanie umożliwi
rewaloryzowanie wysokości świadczeń. Zaproponowane w § 26 zmiany mają na celu
doprecyzowanie katalogu nieobecności w służbie, za które nie przysługuje dodatek za rozłąkę. Z
uwagi na fakt, iż jest to katalog zamknięty, dotychczasowe stosowanie rozporządzenia z 18 maja
2004 r. wymusiło wprowadzenie dodatkowych okoliczności, za które nie powinien przysługiwać
wskazany dodatek.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje rozporządzenie.
Przedmiotowe rozporządzenie oddziałuje na wszystkich funkcjonariuszy celnych pełniących
służbę w Służbie Celnej.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany związkom zawodowym, udostępniony na stronie
intranetowej Służby Celnej CORINTIA oraz będzie umieszczony w Biuletynie Informacji
Publicznej.
3. Wpływ rozporządzenia na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego.
Wprowadzenie zmian do rozporządzenia nie spowoduje dodatkowych skutków dla budżetu
państwa, ponieważ zakres oraz wysokość świadczeń określona w projektowanym rozporządzeniu
odpowiada świadczeniom obecnie otrzymywanym przez funkcjonariuszy celnych.
4. Wpływ rozporządzenia na rynek pracy.
Wprowadzenie zmiany do rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację na rynku pracy.
5. Wpływ rozporządzenia na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość oraz na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
6. Wpływ rozporządzenia na sytuację i rozwój regionalny.
Wprowadzenie zmiany do rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

7. Źródła finansowania.
Wypłata świadczeń z tytułu przeniesienia funkcjonariuszy celnych jest finansowana z budżetu

8
państwa w części przeznaczonej na finansowanie kosztów alokacji funkcjonariuszy celnych (§
3070).
8. Zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej.
Przedmiot regulacji zawartej w projekcie nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.












































12/74rch

9
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia ……………………..
w sprawie rozkładu czasu służby funkcjonariuszy Służby Celnej

Na podstawie art. 112 ust. 12 ustawy z dnia …………………o Służbie Celnej (Dz. U. Nr
….., poz. …. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) rozkład czasu służby;
2) sposób ustalania wysokości uposażenia za przedłużony czas służby;
3) tryb udzielania czasu wolnego albo wypłacania uposażenia za przedłużony czas służby;
4) sposób prowadzenia ewidencji czasu służby.

§ 2. 1. W jednostkach organizacyjnych Służby Celnej obowiązuje 8-godzinny czas służby od
poniedziałku do piątku.
2. Godzinę rozpoczęcia i zakończenia służby w izbie celnej oraz urzędzie celnym ustala
kierownik urzędu.

§ 3. 1.W komórkach organizacyjnych lub na stanowiskach służbowych, w których
wprowadzony jest system zmianowy, funkcjonariusz pełni służbę w wymiarze 12 godzin.
2. W zmianowym rozkładzie czasu służby kierownik jednostki lub upoważniony przez niego
kierownik komórki organizacyjnej ustala harmonogramy służby.
3. Harmonogramy służby funkcjonariusza ustala się na okres nie krótszy niż jeden miesiąc.
4. O harmonogramie służby należy poinformować funkcjonariusza co najmniej z 7-dniowym
wyprzedzeniem, w sposób przyjęty w danej jednostce organizacyjnej.
5.W uzasadnionych przypadkach harmonogram może ulec zmianie w trakcie okresu, którego
dotyczy.

§ 4. Na stanowisku, na którym służba trwa również w niedzielę, funkcjonariusz powinien
korzystać co najmniej raz na trzy tygodnie z niedzieli wolnej od służby.

§ 5. Funkcjonariusz pełniący służbę w zmianowym rozkładzie czasu służby ma prawo do dni
harmonogramowo wolnych od służby w liczbie wynikającej z sumy dni obejmującej co
najmniej soboty, niedziele i święta przypadające w danym okresie rozliczeniowym.

§ 6. Wymiar czasu służby ulega obniżeniu w okresie rozliczeniowym o liczbę godzin
usprawiedliwionej nieobecności funkcjonariusza w służbie przypadającą do przepracowania
w okresie tej nieobecności, zgodnie z przyjętym rozkładem czasu służby.
§ 7. 1. Za służbę w porze nocnej uznaje się służbę pełnioną w godzinach 2200 do 600 .
2. Do służby w porze nocnej oraz w niedziele i święta nie można wyznaczyć
funkcjonariusza:
1) kobiety w ciąży;
2) opiekującego się dzieckiem do 4 lat, bez jego zgody;
3) będącego jedynym opiekunem dziecka do 8 lat lub osoby wymagającej stałej opieki, bez jego
zgody.

§ 8. 1. Czas służby funkcjonariusza:
1) pełniącego służbę na stanowisku, na którym występują przekroczenia najwyższych
dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych, określonych w przepisach
odrębnych,
2) kobiety w ciąży,
3) kobiety opiekującej się dzieckiem do 4 lat, bez jej zgody,
4) będącego jedynym opiekunem dziecka do 8 lat lub osoby wymagającej stałej opieki, bez jego
zgody
- nie może przekroczyć 8 godzin na dobę.

§ 9. 1. Kierownik jednostki może wprowadzić indywidualny rozkład czasu służby, o ile nie
wpłynie to negatywnie na funkcjonowanie podległej jednostki.
2. Okres jednej służby w indywidualnym rozkładzie czasu służby nie może przekroczyć
16 godzin.

§ 10.
1. Funkcjonariuszowi przysługuje w każdej dobie prawo do co najmniej:
1) 11 godzin odpoczynku – w 8 - godzinnym rozkładzie czasu służby;
2) 15 godzin odpoczynku – w zmianowym rozkładzie czasu służby;
3) 48 godzin odpoczynku – w zmianowym rozkładzie czasu służby, gdy funkcjonariusz pełnił
służbę w porze nocnej.
2. W indywidualnym rozkładzie czasu służby, o którym mowa w § 9, funkcjonariuszowi
przysługuje w każdej dobie prawo do 11 godzin odpoczynku, przy czym za każdą godzinę służby
ponad 8 godzin, przysługuje dodatkowo jedna godzina odpoczynku.

§ 11. Funkcjonariusz, do którego obowiązków należy kierowanie pojazdem samochodowym,
może pełnić służbę do 12 godzin na dobę, w tym kierować pojazdem nie więcej niż 10 godzin. Po
6 godzinach nieprzerwanego prowadzenia pojazdu funkcjonariusz jest obowiązany wykorzystać
przerwę trwającą co najmniej 30 minut, która może być zastąpiona przerwami trwającymi co
najmniej po 15 minut każda, wykorzystanymi w okresie prowadzenia pojazdu.

§ 12. 1. W przypadku skierowania funkcjonariusza na szkolenie, gdy czas trwania szkolenia
jest dłuższy niż ustalony dla funkcjonariusza w tym dniu czas pełnienia służby, czas uczestnictwa
w szkoleniu wykraczający poza ustalony w tym dniu czas pełnienia służby stanowi przedłużony
czas pełnienia służby tego funkcjonariusza. Przepisy § 17 i § 18 stosuje się odpowiednio.
2. Do funkcjonariusza przebywającego w podróży służbowej, w odniesieniu do
wykonywanych przez niego czynności służbowych, zasadę określoną w ust. 1 stosuje się
odpowiednio, przy czym czas dojazdu i powrotu do/z miejsca wskazanego w poleceniu wyjazdu
służbowego może być zaliczony do czasu pełnienia służby wyłącznie w sytuacji, gdy
funkcjonariusz kierował pojazdem samochodowym.
3. W przypadku choroby lub innego stanu psa służbowego wymagającego całodobowej
opieki, funkcjonariuszowi będącemu opiekunem psa służbowego, po okazaniu zaświadczenia
wydanego przez lekarza weterynarii, za zgodą kierownika jednostki, czas sprawowania opieki

2
nad psem służbowym może zostać zaliczony jako czas pełnienia służby, w wymiarze
zaplanowanej służby dla tego funkcjonariusza.

§13. 1. Do czasu służby trwającej:
1) 8 godzin wlicza się 20 minut przerwy;
2) od 8 do 12 godzin wlicza się 45 minut przerwy;
3) od 12 do 16 godzin wlicza się 60 minut przerwy.
2. Funkcjonariuszowi, który pełni służbę w niekorzystnych warunkach atmosferycznych oraz
na stanowisku, o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 1, bezpośredni przełożony funkcjonariusza może
przedłużyć czas przerw:
1) do 45 minut w służbie trwającej 8 godzin;
2) do 60 minut w służbie trwającej od 8 do 12 godzin;
3) do 75 minut w służbie trwającej od 12 do 16 godzin.

§ 14. 1. Kierownik urzędu może ustalić dniem wolnym od służby dzień służby przypadający
między dniami wolnymi od służby, pod warunkiem zapewnienia płynności funkcjonowania
podległych jednostek wyznaczając w zamian inny dzień służby.
2. O ustaleniu dnia wolnego od służby oraz o wyznaczonych dniach służby należy
poinformować funkcjonariuszy co najmniej z 7-dniowym wyprzedzeniem, w sposób przyjęty w
danej jednostce organizacyjnej.
3. Dyrektor izby celnej informuje, co najmniej z 7-dniowym wyprzedzeniem, ministra
właściwego do spraw finansów publicznych o ustaleniu dnia wolnego od służby oraz o
wyznaczonych dniach służby w podległej izbie i urzędach celnych.
§ 15. Kierownik jednostki ustala harmonogram służby w dni tygodnia niebędące dniami
służby w jednostce organizacyjnej, jeżeli służba w te dni jest niezbędna ze względu na
szczególny charakter wykonywanych zadań lub interes społeczny. Przepisy § 17 i §18 stosuje się
odpowiednio.
§ 16. 1. Przedłużenie czasu służby funkcjonariusza ponad wymiar określony w art. 112 ust. 2
ustawy może nastąpić w szczególności ze względu na konieczność:
1) wykonania rozpoczętych lub niecierpiących zwłoki czynności związanych z pełnieniem
służby lub prowadzeniem działań oraz czynności operacyjno-rozpoznawczych albo
administracyjno-porządkowych, jeżeli nie mogą zostać przerwane,
2) zapewnienia ciągłości służby na stanowiskach, na których wymagane jest utrzymanie
pełnienia służby w sposób ciągły,
3) realizacji innych spraw niecierpiących zwłoki.
2. Przedłużenie czasu służby następuje na polecenie bezpośredniego przełożonego, a w
odniesieniu do kadry kierowniczej, na polecenie kierownika jednostki.
§ 17. 1. Za przedłużony czas służby przekraczający normę określoną w art.112 ust. 2 ustawy
funkcjonariuszowi udziela się w tym samym wymiarze czasu wolnego, z zastrzeżeniem §18.
2. Na wniosek funkcjonariusza czas wolny może być udzielony w okresie bezpośrednio
poprzedzającym urlop wypoczynkowy lub po jego ukończeniu.

3
strony : 1 ... 40 ... 52 . [ 53 ] . 54 ... 60 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: