eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

Rządowy projekt ustawy o Służbie Celnej

projekt dotyczy: uregulowania i ujednolicenia organizacji Służby Celnej powołanej do zapewnienia ochrony i bezpieczeństwa obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej w tym zgodności z prawem przywozu i wywozu towarów z obszaru WE i obowiązków w zakresie podatku akcyzowego oraz podatku od gier. Ustawa określa zadania, organizację i kompetencje Służby Celnej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1492
  • Data wpłynięcia: 2008-12-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o Służbie Celnej
  • data uchwalenia: 2009-08-27
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 168, poz. 1323

1492-001

UZASADNIENIE

Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 80 ust. 6 ustawy z dnia
........... o Służbie Celnej w sprawie przebiegu służby przygotowawczej w Służbie Celnej.
Został on opracowany w związku z koniecznością zmodernizowania procesu szkolenia w służbie
przygotowawczej i ma na celu wzmocnienie procesu szkolenia oraz wprowadzenie rozwiązań na
podstawie zebranych doświadczeń na gruncie funkcjonowania dotychczasowego rozporządzenia
z dn. 19 kwietnia 2000 r. w sprawie służby przygotowawczej w Służbie Celnej.
Przepisy rozporządzenia będą stosowane w odniesieniu do funkcjonariuszy celnych, którzy
zostali mianowani do służby przygotowawczej na stopień aplikanta celnego.
Obowiązujące rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2000 r. w sprawie służby
przygotowawczej w Służbie Celnej (Dz. U. Nr 36, poz. 407 z późn. zm.) zawiera przepisy
dotyczące przebiegu służby przygotowawczej, oraz szczegółowe warunki i tryb egzaminów: po
zasadniczym kursie celnym, zawodowego oraz z języka obcego.
Do podstawowych zmian zaproponowanych w niniejszym projekcie należy:
1) wprowadzenie zasad opiniowania okresowego funkcjonariusza będącego w służbie
przygotowawczej, właściwość przełożonych uprawnionych do okresowego opiniowania
funkcjonariuszy oraz tryb wnoszenia i rozpatrywania odwołań,
2) skrócenie obowiązku przeszkolenia praktycznego, podczas szkolenia wstępnego,
z praktyki w trzech do praktyki w dwóch wybranych komórkach organizacyjnych izby
celnej lub Ministerstwa Finansów
3) zmianę zasad przeprowadzania egzaminu po zasadniczym kursie zawodowym

i egzaminu zawodowego:
a) skrócenie czasu trwania części pisemnej egzaminu z 90 na 70 min,
b) zmniejszenie ilości pytań testu egzaminacyjnego z 80 na 60 pytań oraz pytań na
egzaminie ustnym z 8 na 6 pytań,
c) zmiany w skali punktacji po egzaminach,
d) skrócenie czasu pomiędzy egzaminami a egzaminem poprawkowym z 3 miesięcy
do 1 miesiąca,
4) zmianę zasad przeprowadzania egzaminu z języka obcego:

16
a) skrócenie czasu trwania części pisemnej egzaminu z języka obcego z 90 na 70
min.
b) skrócenie czasu pomiędzy egzaminami a egzaminem poprawkowym z 3 miesięcy
do 1 miesiąca,
c) do rozporządzenia dołączono załącznik, w którym wymieniono rodzaje
dokumentów potwierdzających znajomość języka obcego. W przypadku
posiadania jednego z nich funkcjonariusz może ubiegać się o zwolnienie
z obowiązku złożenia egzaminu.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny:
Projekt rozporządzenia oddziałuje na funkcjonariuszy Służby Celnej w służbie
przygotowawczej.

2. Wynik prowadzonych konsultacji:
Projekt został przedłożony do konsultacji związkom zawodowym.
Projekt zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl), celem ewentualnego zgłoszenia
zainteresowania pracami nad projektem, w trybie ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o
działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414).

3. Wpływ aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa
Mając na uwadze projektowane przepisy zakłada się, iż wpłyną one pozytywnie zarówno na
zaangażowanie funkcjonariuszy w proces szkolenia zawodowego oraz lepsze przygotowanie
do samodzielnej pracy na zajmowanych stanowiskach.
Projektowane rozporządzenie spowoduje niewielkie skutki finansowe dla budżetu państwa
natomiast w wyniku nowych rozwiązań (skrócenie z 3 do 2 lat służby przygotowawczej)
związanych z dostosowaniem systemu szkolenia do nowych potrzeb Służby Celnej
pozyskane zostaną pewne oszczędności.

17

b) na rynek pracy
Przedstawione w projekcie rozporządzenia rozwiązania prawne nie będą miały wpływu na
rynek pracy.

c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie przedsiębiorstw.

d) sytuację i rozwój regionalny
Wejście w życie rozporządzenia nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

4. Wskazanie źródeł finansowania
Koszty związane wejściem w życie projektowanego rozporządzenia pokrywane będą
z budżetu państwa.

5. Ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej:
Przepisy projektowanego rozporządzenia nie mają zasadniczego wpływu na prawo UE.












12/73rch

18






Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia .......................................
w sprawie świadczeń związanych z przeniesieniem funkcjonariusza Służby Celnej do
innej miejscowości


Na podstawie art. 92 ust. 3 i art. 93 ust. 3 ustawy z dnia .......... o Służbie Celnej (Dz. U. Nr ,
poz. ) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe warunki przyznawania lokali mieszkalnych lub tymczasowych kwater
funkcjonariuszom celnym przeniesionym do innej miejscowości, z której dojazd jest
znacznie utrudniony;
2) szczegółowe warunki zwrotu kosztów przeniesienia, w tym kosztów podróży oraz sposób
udokumentowania przez funkcjonariusza poniesionych kosztów przeniesienia;
3) wysokość, warunki przyznawania i zwracania równoważnika pieniężnego, wzory
wymaganych dokumentów, podmioty właściwe do jego przyznawania i wypłaty lub
odmowy przyznawania, a także sposób postępowania w przypadku wystąpienia zbiegu
uprawnień do jego otrzymania.
§ 2. 1. Funkcjonariuszowi przeniesionemu do innej miejscowości, z której dojazd jest znacznie
utrudniony, przyznaje się lokal mieszkalny lub tymczasową kwaterę w miejscowości, w której stale
lub czasowo pełni służbę, lub w miejscowości pobliskiej, albo równoważnik pieniężny.
2.
Dojazd uznany będzie za znacznie utrudniony, jeżeli czas dojazdu do miejsca stałego
zamieszkania publicznymi środkami transportu, przewidziany w rozkładzie jazdy, łącznie z
przesiadkami, przekracza w obie strony dwie godziny, licząc od stacji (przystanku) najbliższej
miejsca pełnienia służby do stacji (przystanku) najbliższej miejsca zamieszkania, bez
uwzględnienia dojazdu do i od stacji (przystanku) w obrębie miejscowości, z której funkcjonariusz
dojeżdża, oraz miejscowości, w której wykonuje obowiązki służbowe.
3. W przypadku gdy z miejscowości, o których mowa w ust. 2, istnieją różne możliwości dojazdu,
do obliczenia czasu dojazdu przyjmuje się czas jazdy ze stacji (przystanku) o najdogodniejszym
połączeniu.

§ 3. 1. Na lokale mieszkalne dla funkcjonariuszy przeznacza się lokale będące w dyspozycji Służby
Celnej, w szczególności:
1) uzyskane w wyniku własnej działalności inwestycyjnej;
2) uzyskane od terenowych organów administracji rządowej lub samorządowej;
3) wynajęte lub zakupione na potrzeby Służby Celnej.
2. Wysokość czynszu za najem lokalu, pokrywanego przez Służbę Celną, nie może przekroczyć
sumy maksymalnej wysokości czynszu pokrywanego przez funkcjonariusza, o którym mowa w §
11 ust. 3, i wysokości równoważnika pieniężnego przysługującego funkcjonariuszowi.
§ 4. Tymczasową kwaterą w rozumieniu rozporządzenia jest:
1) pokój w lokalu mieszkalnym, z dostępem do urządzeń sanitarnych znajdujących się w
lokalu;
2) pokój w hotelu;
3) pokój gościnny w budynku przeznaczonym na cele służbowe.
§ 5. 1. Lokal mieszkalny jest przyznawany funkcjonariuszowi przeniesionemu na stałe do innej
miejscowości, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1 i ust. 4.
2. Tymczasową kwaterę przyznaje się:

1) funkcjonariuszowi przeniesionemu na stałe do innej miejscowości, oczekującemu na lokal
mieszkalny;
2) funkcjonariuszowi przeniesionemu czasowo do pełnienia służby w innej miejscowości.
3. Przyznany lokal mieszkalny lub tymczasowa kwatera powinny znajdować się w należytym stanie
technicznym i sanitarnym.
4. Lokalu mieszkalnego, tymczasowej kwatery lub równoważnika pieniężnego nie przyznaje się
funkcjonariuszowi, jeżeli w miejscu pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej on sam lub
jego małżonek, posiada lokal mieszkalny odpowiadający normom, o których mowa w § 9 ust. 2.
5. Lokal mieszkalny, tymczasową kwaterę lub równoważnik pieniężny przyznaje się po złożeniu
przez funkcjonariusza oświadczenia, zwanego dalej "oświadczeniem mieszkaniowym". Wzór
oświadczenia mieszkaniowego określa załącznik do rozporządzenia.
6. Funkcjonariusz składa kierownikowi urzędu, do którego został przeniesiony, oświadczenie
mieszkaniowe:

1) w terminie 7 dni od dnia przeniesienia do innej miejscowości;

2) raz w roku, według stanu na ostatni dzień roku kalendarzowego, w terminie do 15 stycznia
następnego roku.
§ 6. Obowiązek zapewnienia lokalu mieszkalnego lub tymczasowej kwatery należy do
kierownika urzędu, do którego funkcjonariusz został przeniesiony, w miarę posiadanych zasobów
mieszkaniowych.
§ 7. Za członków rodziny funkcjonariusza, zwanych dalej "członkami rodziny", których
uwzględnia się przy ustalaniu powierzchni lokalu mieszkalnego, uważa się pozostających z
funkcjonariuszem we wspólnym gospodarstwie domowym:
1)
małżonka;
2)
dzieci
(własne lub małżonka, przysposobione lub przyjęte na wychowanie) pozostające na
jego utrzymaniu, jeżeli nie ukończyły 25 lat życia, a także bez względu na wiek, jeżeli są to
dzieci, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny na podstawie przepisów odrębnych;

3) rodziców funkcjonariusza i jego małżonka, będących na jego wyłącznym utrzymaniu lub
jeżeli, ze względu na wiek albo niepełnosprawność, albo inne okoliczności, są niezdolni do
samodzielnego utrzymania; za rodziców uważa się również ojczyma i macochę oraz osoby
przysposabiające.
§ 8. 1. Funkcjonariuszowi przyznaje się lokal mieszkalny o powierzchni mieszkalnej ustalonej
zgodnie z normą powierzchni mieszkalnej, zwanej dalej "normą", mierzoną powierzchnią pokoi.
2. Norma ustalona dla funkcjonariusza oraz każdego członka rodziny, wynosi od 7 do 10 m2
powierzchni mieszkalnej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
3. Bezdzietnemu małżeństwu przysługuje dodatkowo jedna norma.
4. Funkcjonariuszowi celnemu nieposiadającemu rodziny przyznaje się lokal o powierzchni
mieszkalnej od 14 do 20 m2.
5. W razie zbiegu uprawnień funkcjonariusza i członków rodziny do norm z różnych tytułów,
uwzględnia się normy tylko z jednego tytułu.
§ 9. 1. Funkcjonariuszowi może być przyznany lokal o powierzchni mieszkalnej mniejszej od
przysługującej zgodnie z normami, jeżeli wyrazi na to zgodę lub wystąpi z takim wnioskiem.
Przyznanie takiego lokalu nie pozbawia funkcjonariusza prawa do uzyskania lokalu o powierzchni

2
strony : 1 ... 40 ... 50 . [ 51 ] . 52 ... 60 ... 63

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: