Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
projekt przewiduje dostosowanie polskich przepisów do obowiązujących przepisów wspólnotowych dotyczących pomocy "de minimis" oraz wdrożenie elektronicznego systemu monitorowania pomocy publicznej innej niż w rolnictwie i rybołówstwie tzw. aplikacji SHRIMP oraz aplikacji służącej monitorowaniu pomocy udzielanej w rolnictwie i rybołówstwie
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 139
- Data wpłynięcia: 2007-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych
- data uchwalenia: 2008-04-25
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 93, poz. 585
139-001
sporządzania sprawozdania, ułatwiająca wypełnienie formularza. W celu rozróżnienia
kodów form pomocy od kodów przeznaczeń pomocy pierwsze rozpoczynają się od
wielkiej litery, a drugiej od małej litery.
Załącznik nr 2 określa wzór sprawozdania o pomocy publicznej udzielonej na
duże projekty inwestycyjne. Zgodnie z prawem wspólnotowym udzielenie pomocy na
ww. przeznaczenie powoduje obowiązek poinformowania o tym fakcie Komisji
Europejskiej w terminie 20 dni od dnia jej udzielenia. Wzór formularza przewiduje
szczegółowy zakres wymaganych informacji, które zostaną przekazane do Ministerstwa
Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a następnie do Komisji Europejskiej.
Załącznik nr 3 określa wzór sprawozdania o udzielonej pomocy de minimis
w rolnictwie lub rybołówstwie. Formularz umożliwia uzyskanie informacji niezbędnych do
przeprowadzenia analizy dotyczącej udzielanej pomocy de minimis w rolnictwie lub
rybołówstwie oraz oszacowania wielkości udzielonej pomocy de minimis w rolnictwie lub
rybołówstwie koniecznej do zachowania progów wielkości określonych w załącznikach
do rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1535/2007 z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie
stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy de minimis w sektorze
produkcji rolnej (Dz.Urz.UE L337 z 21.12.2007, str.35).
Załącznik nr 4 określa wzór formularza informacji o nieudzieleniu pomocy
publicznej w rolnictwie lub rybołówstwie w danym okresie sprawozdawczym oraz
pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie. Sporządzenie ww. informacji jest
niezbędne z uwagi na potrzebę precyzyjnego ustalenia, które podmioty, uprawnione do
udzielania pomocy, rzeczywiście nie udzieliły pomocy publicznej, a które uchyliły się od
obowiązku sporządzenia sprawozdania.
Wprowadzenie do projektu rozporządzenia tak szczegółowego zakresu informacji
jest podyktowane koniecznością wywiązania się przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
z obowiązków nałożonych na niego w art. 31 ustawy o postępowaniu w sprawach
dotyczących pomocy publicznej, w szczególności z obowiązków, dotyczących
monitorowania pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie, opracowania
i przedstawiania sprawozdań zawierających informacje o wynikach nadzorowania
pomocy w rolnictwie i rybołówstwie oraz przedkładania Komisji Europejskiej informacji
o pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie udzielonej w Polsce.
2
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie po upływie
14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 2 pkt 5-11 oraz § 4 pkt 4-10, które wejdą
w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. Wprowadzenie w stosunku do ww. przepisów
dłuższego okresu vacatio legis umożliwi podmiotom udzielającym pomocy publicznej
w rolnictwie lub rybołówstwie przygotowanie programów informatycznych agregujących
dane wg wzorów sprawozdawczych.
Projektowane rozporządzenie nie podlega notyfikacji, bowiem nie zawiera
przepisów technicznych w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia
23 grudnia 2002 r. w sprawie funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm
i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414), projekt rozporządzenia
zostnie udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i
Rozwoju Wsi.
Projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia znajduje się w Programie prac legislacyjnych Rady Ministrów.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
I. Podmioty, na które oddziałowuje projektowane rozporządzenie
Projekt rozporządzenia oddziałowuje na podmioty udzielające pomocy publicznej
w rolnictwie i rybołówstwie, na które nakłada się obowiązek przedkładania rocznych
sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej w rolnictwie i rybołówstwie w zakresie
określonym w rozporządzeniu lub informacji o nieudzielaniu takiej pomocy.
II. Konsultacje społeczne
W ramach konsultacji społecznych projekt rozporządzenia zostanie przekazany m.in.
do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkich
Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Agencji Restrukturyzacji i
Modernizacji Rolnictwa, Agencji Rynku Rolnego, Agencji Nieruchomości Rolnych,
Federacji Związków Gmin i Powiatów RP, Związku Miast Polskich, Polskiej Agencji
Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Krajowej izby Gospodarczej, Krajowego
Centrum Hodowli Zwierząt, Polskiego Klubu Wyścigów Konnych.
3
III. Wpływ regulacji na dochody i wydatki budżetu państwa i jednostek samorządu
terytorialnego
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na budżet państwa i budżet jednostek
samorządu terytorialnego.
IV. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy
V. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
VI. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.
02/10si
4