Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o prokuraturze
- projekt dotyczy rozdzielenia funkcji Prokuratora Generalnego i Ministra Sprawiedliwości; - projekt dotyczy również kompetencji oraz zasad powoływania i odwoływania Prokuratora Generalnego i jego zastępców;- projekt nowelizuje przepisy dotyczące struktury organizacyjnej prokuratury;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 131
- Data wpłynięcia: 2007-11-23
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o prokuraturze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2009-10-09
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 178, poz. 1375
131-005
prokuratorami istniejących jednostek z mocy prawa.
Przepisy art. 5, a w szczególności ust. 3 wydają się naruszać konstytucyjną
zasadę demokratycznego państwa prawnego, dając Prokuratorowi Generalnemu
możliwość arbitralnego zwalniania ze służby prokuratorów likwidowanych prokuratur
apelacyjnych oraz Prokuratury Krajowej.
Zauważyć również należy, że w projekcie ustawy brak jest przepisów
określających, co się stanie z pracownikami likwidowanych prokuratur.
Poselski projekt ustawy, nie odchodząc więc w ogólności od zasad
wynagradzania i gwarancji służby prokuratora, przewiduje obniżenie wynagrodzenia i
zwolnienie prokuratorów tylko w przypadku projektowanej obecnie zmianie ustroju
prokuratury. Takie regulacje mogą stać się przyczyną weryfikacji prokuratorów z
przyczyn pozamerytorycznych i tym samym godzą bezpośrednio w niezależność
prokuratora. Odmienna intencja została wyartykułowana w uzasadnieniu projektu,
zatem zachodzi wątpliwość czy regulacje w omawianym zakresie są zamierzone.
Ponadto należy zauważyć, że projektodawcy w uzasadnieniu projektu nie
przedstawili analizy skutków finansowych związanych z wejściem w życie
projektowanej regulacji. Tymczasem wejście w życie projektowanej ustawy w
terminie określonym w art. 10 może spowodować wydatki dla budżetu państwa na
2008 r., które nie są uwzględnione w budżecie. Należy mieć bowiem na uwadze
zwiększenie wydatków związanych z likwidacją Prokuratury Krajowej i prokuratur
apelacyjnych, np. odprawy dla zwalnianych prokuratorów i pracowników
likwidowanych jednostek prokuratury, których liczba z racji braku określenia struktury
organizacyjnej Prokuratury Generalnej nie jest znana. W tej sytuacji zawarta w
uzasadnieniu projektu teza, że projektowana ustawa nie spowoduje dodatkowych
obciążeń dla budżetu państwa, wydaje się wątpliwa.
Art. 10 ust. 1 projektowanej ustawy stanowi, że Prokuratura Generalna jest
finansowana z budżetu państwa, w którym stanowi odrębną część. Projektodawcy
nie wskazali jednak, kto jest dysponentem części budżetu państwa odpowiadającej
Prokuraturze Generalnej.
5
Projektowana ustawa nie odnosi się do obowiązujących ustaw, które przewidują
określone kompetencje dla Ministra Sprawiedliwości sprawującego jednocześnie
funkcję Prokuratora Generalnego. Rozdzielenie funkcji Ministra Sprawiedliwości i
Prokuratora Generalnego wymaga nowelizacji np. ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. -
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (Dz. U. Nr 106, poz. 1148, z późn.
zm.), ustawy z dnia 25 czerwca 1997 r. o świadku koronnym (Dz. U. z 2007 r. Nr 36,
poz. 232), ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.
U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199, z późn. zm.) i przyznanie Prokuratorowi Generalnemu
przewidzianych tam kompetencji Ministra Sprawiedliwości – Prokuratora
Generalnego.
Dalszych zmian w obowiązującym porządku prawnym wymaga likwidacja
Prokuratury Krajowej i prokuratur apelacyjnych. Stosowne zmiany z tym związane
należy wprowadzić m.in. w ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania
karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.) w ustawie z dnia 1 sierpnia 1997 r. o
Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. Nr 102, poz. 643, z późn. zm.), w ustawie z dnia
23 listopada 2002 r. o Sądzie Najwyższym (Dz. U. Nr 240, poz. 2052, z późn. zm.)
oraz w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami
administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.).
Wyodrębnienie prokuratury ze struktury władzy wykonawczej wymaga
utworzenia podstaw finansowych do jej funkcjonowania i zapewnienia kadry
urzędniczej. Stąd odpowiednie regulacje prawne powinny znaleźć się we właściwych
ustawach.
Wskazać trzeba, że mając na względzie pilną potrzebę reformy polskiej
prokuratury, Minister Sprawiedliwości podjął prace nad nowelizacją ustawy
o prokuraturze.
Przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości projekt ustawy o zmianie
ustawy o prokuraturze co do koncepcji i kierunku zmian w strukturze prokuratury jest
zbliżony do projektu poselskiego, jednak propozycje legislacyjne w nim zawarte mają
charakter bardziej kompleksowy i spójny z obowiązującym porządkiem prawnym.
6
Biorąc powyższe pod uwagę, Rząd postuluje skierowanie projektu do dalszych
prac parlamentarnych, w toku których będzie można wypracować najbardziej
optymalne rozwiązania, z wykorzystaniem wskazań wiedzy i inicjatywy resortu
sprawiedliwości. Jednocześnie Rząd proponuje wstrzymanie prac nad poselskim
projektem ustawy do czasu wniesienia do Sejmu RP rządowego projektu ustawy o
zmianie ustawy o prokuraturze.
7
Dokumenty związane z tym projektem:
- 131 › Pobierz plik
- 131-001 › Pobierz plik
- 131-002 › Pobierz plik
- 131-003 › Pobierz plik
- 131-004 › Pobierz plik
- 131-005 › Pobierz plik