eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

- projekt dotyczy dostosowania przepisów prawa krajowego do unijnej dyrektywy w zakresie systemu nadzoru i kontroli nad przemieszczeniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego w obrębie Unii Europejskiej oraz między państwami niebędącymi członkami UE;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 124
  • Data wpłynięcia: 2007-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe
  • data uchwalenia: 2008-04-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 93, poz. 583

124

teriałów i obiektów jądrowych oraz innych
obiektów określonych w art. 34 w jednostkach
organizacyjnych działających w Otwocku-
wierku.
2. Instytut Energii Atomowej otrzymuje z bu-
dżetu państwa dotację podmiotową na działal-
ność określoną w ust. 1
3. Wysokość dotacji określa ustawa budżetowa
na wniosek ministra właściwego do spraw go-
spodarki.
4. Dyrektor IEA przedstawia ministrowi wła-
ściwemu do spraw gospodarki rozliczenie z
otrzymanej dotacji”
24
ZUOP
art. 34 ust. 2
- proponujemy pominąć słowo „obowiązko-
- Uwzględniono
wej”, które tu niczego nie wnosi.

- proponujemy przytoczyć nazwę lub podać
- ustawa jest jednoznacznie okreśłona
odnośnik umożliwiający identyfikację przepi-
sów (ustawy) o ochronie mienia i osób.
25
ZUOP
art. 62 ust. 2
zabrakło słowa „tranzyt”, które dalej pojawia
Uwzględniono
się w art. 62d i 62e
IEA

zabrakło słowa „tranzyt”, które mimo to poja-
Uwzględniono
wia się w art. 62d i 62e
26
ZUOP
art. 62 b) pkt 2
proponujemy usunąć słowo „składowania”,
Nie uwzględniono - tak jest zgodnie z dyrektywą
ppkt a)
które rozumiemy jako ostateczne składowania
źródeł promieniotwórczych
27
ZUOP
art. 62 d) i 62 e)
są nieprzejrzyste a staną się zrozumiałe dopiero tryb zostanie określony w rozporządzeniu wyda-
po sprecyzowaniu trybu postępowania w spra-
nym na podstawie art. 62i ustawy
wie udzielania zezwolenia i trybu postępowania
w sprawie udzielania zgody. Warto w ustawie
wykorzystać przejrzysty zapis zawarty w pro-
jekcie rozporządzenia RM w sprawie udzielania
zezwolenia ...., § 1 ppkt 1) i wprowadzić go

7
przed ww. artykułami ustawy, najlepiej w ra-
mach art. 62 b)
IEA

dla
jasności zapisu warto zdefiniować pojęcia:
są zdefiniowane (art. 62b pkt 12 i 13)
„zezwolenia” i „zgoda”
28
IEA
art. 62 f)
powołany formularz powinien być podany jako
UE nie ma jeszcze opracowanego formularza
załącznik do projektu ustawy
29 CLOR
art.
90
należy zmienić początek artykułu jak następuje: Nie uwzględniono - wszystko co służy zmniejsze-
„Działaniami interwencyjnymi, dla których
niu narażenia ludzi po zdarzeniu jest działaniem
określony jest rodzaj działania, wprowadzany-
interwencyjnym (vide definicja – art. 3 pkt 7)
mi w razie .........
30
CLOR
art. 92 ust 2
w trzecim wierszu ust. 2 po wyrazach „dawkę
Nie uwzględniono - dla osób zawsze jest jedna
graniczą” należy dopisać: „ ustaloną dla osób z
wielkość dawek (zarówno dla sytuacji normalnej
ogółu ludności kraju dla normalnych warunków jak i „awaryjnej”)
użytkowania źródeł promieniowania”
31
CLOR
art. 92 ust. 4
po wyrazach „dawkę graniczną” należy dodać:
J. w.
„ustaloną dla normalnych warunków użytko-
wania źródeł promieniowania”
32 OBRI
załącznik propozycja
zawartości tabeli: izotop, A0, A1,
Nie uwzględniono - jak w pkt. 3
A2, cA0!!!
33 IEA
Załącznik nr 2
nie określa, czego dotyczą aktywności progowe to nie są przepisy transportowe, lecz dotyczące źró-
P1 i P2 – sztuki przesyłki, opakowania, czy
dła
całej dostawy.
34 KPRM
OSR
wskazane
byłoby określenie wpływu - wprowa-
Uwzględniono
dzenia obowiązku uzyskania zezwolenia na
transgraniczne przemieszczanie odpadów pro-
mieniotwórczych i wypalonego paliwa jądro-
wego na koszty funkcjonowania przedsię-
biorstw zajmujących się wywozem i przywo-
zem wyżej wspomnianych odpadów
Użyte skróty oznaczają:
IEA – Instytut Energii Atomowej; ZUOP – Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych; CLOR – Centralne Laboratorium Ochro-
ny Radiologicznej; KPRM - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
11/07EP

8
ROZPORZ DZENIE RADY MINISTRÓW
z dnia ………………….. 2008 r.
w sprawie ochrony fizycznej materiałów jądrowych i obiektów jądrowych
Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe
((Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 276 oraz Nr …….., poz. …….. ) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1.
Rozporządzenie określa:
1) materiały jądrowe podlegające ochronie fizycznej z podziałem na kategorie;
2) rodzaje przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych w zakresie ochrony fizycznej;
3) sposób przeprowadzania okresowej kontroli systemu ochrony fizycznej.
§ 2.
Materiały jądrowe podlegające ochronie fizycznej i ich podział na kategorie określa załącznik
do rozporządzenia.
§ 3.
1. Do przedsięwzięć organizacyjnych w zakresie ochrony fizycznej składających się na
system ochrony fizycznej zalicza się w szczególności:
1) powołanie służby ochrony obiektu;
2) kontrolowanie i ograniczenie dostępu do miejsc, w których znajdują się materiały
jądrowe;
3) określenie:
a) sposobu ochrony fizycznej materiałów jądrowych w czasie ich
wytwarzania, przetwarzania, przechowywania, stosowania i obrotu nimi oraz
składowania,
b) sposobu rozmieszczenia środków i urządzeń zabezpieczających oraz sposobu
ich funkcjonowania i współdziałania,
c) sposobu postępowania na wypadek zagrożenia lub zdarzenia radiacyjnego,
d) sposobu postępowania w przypadku kradzieży, aktów terroru, dywersji i
sabotażu,
e) sposobu postępowania w przypadku prób dostępu lub przebywania osób
nieuprawnionych w poszczególnych strefach obszaru chronionego;
4)
ustalenie zasad konwojowania, przekazywania, przejęcia i zabezpieczenia
materiałów jądrowych w czasie transportu.
2. Do przedsięwzięć technicznych w zakresie ochrony fizycznej składających się na system
ochrony fizycznej zalicza się w szczególności stosowanie:
1) środków zabezpieczających miejsca, w których znajdują się materiały jądrowe, przed
dostępem osób nieupoważnionych, a w szczególności środków mechanicznych, w tym
ogrodzeń, ścian, stropów, drzwi, bram, zabezpieczeń otworów okiennych, dachowych i
wentylacyjnych, atestowanych szaf pancernych, kaset stalowych, specjalnych zamków i
kłódek oraz innych urządzeń zabezpieczających;
2) elektronicznych urządzeń, w tym systemów alarmowych sygnalizujących zagrożenie, oraz
systemów służących do obserwacji i rejestracji, a także łączności.
§ 4.
1. Przy realizacji przedsięwzięć organizacyjnych i technicznych, o których mowa w § 3,
uwzględnia się:
1) lokalizację jednostki organizacyjnej oraz rodzaj i zakres prowadzonej przez nią
działalności;
2) kategorie materiałów jądrowych;
3) postać, lokalizację i ruch materiałów jądrowych;
4) rozmieszczenie urządzeń, instalacji lub ich części, istotnych w procesie wytwarzania,
przetwarzania, przechowywania, stosowania i składowania materiałów jądrowych;
5) podstawowe zagrożenie projektowe zawierające opis potencjalnych zagrożeń, w
szczególności polegających na próbie kradzieży materiału jądrowego, sabotażu, terrorze lub
dywersji;
6) monitorowanie stanu bezpieczeństwa obiektu, w którym znajdują się materiały jądrowe;
7) zasady ochrony mienia przewidziane w odrębnych przepisach.
2. Przedsięwzięcia organizacyjne i techniczne, o których mowa w § 3, powinny zapewniać
wykrywanie i zapobieganie kradzieżom, aktom terroru, dywersji i sabotażu jak również
ocenę sytuacji i działanie sił interwencyjnych.


2

§ 5.
1. Poziom ochrony fizycznej materiałów jądrowych różnicuje się w zależności od kategorii,
do której zostały zaliczone materiały jądrowe znajdujące się na obszarze jednostki
organizacyjnej.
2. Jeżeli w tym samym miejscu znajdują się materiały jądrowe różnych kategorii, stosuje się
przedsięwzięcia organizacyjne i techniczne przewidziane dla materiałów jądrowych o
wyższym poziomie ochrony.
§ 6.
1. Dostęp do obszaru, w którym znajdują się materiały jądrowe, zwanego dalej „obszarem
chronionym”, jest możliwy po uzyskaniu imiennego upoważnienia, zwanego dalej
"identyfikatorem", wydanego przez kierownika jednostki organizacyjnej.
2. Obszar chroniony dzieli się na strefy:
1) ścisłej ochrony, w której znajdują się materiały jądrowe kategorii I;
2) wewnętrzną, w której znajdują się materiały jądrowe kategorii II;
3) chronioną, w której znajdują się materiały jądrowe kategorii III.
3. W zależności od strefy, w jakiej osoba upoważniona może przebywać, wyróżnia się
następujące typy identyfikatorów:
1) identyfikator typu AA - pozwalający na nieograniczony, stały dostęp do strefy ścisłej
ochrony;
2) identyfikator typu A - pozwalający na nieograniczony, stały dostęp do strefy wewnętrznej;
3) identyfikator typu B - pozwalający na nieograniczony, okresowy dostęp do strefy
chronionej.
4. Osoby, które, zgodnie z posiadanym identyfikatorem, nie mają dostępu do danej strefy,
mogą przebywać w tej strefie, za zgodą kierownika jednostki organizacyjnej lub osoby przez
niego upoważnionej, wyłącznie pod nadzorem osób posiadających identyfikator właściwy dla
tej strefy.
5. Identyfikator typu A i AA zawiera następujące elementy:
1) imię i nazwisko osoby upoważnionej;
2) datę wystawienia i numer identyfikatora;
3) fotografię osoby upoważnionej;

3
strony : 1 ... 10 ... 16 . [ 17 ] . 18 ... 30 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: