eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe

- projekt dotyczy dostosowania przepisów prawa krajowego do unijnej dyrektywy w zakresie systemu nadzoru i kontroli nad przemieszczeniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego w obrębie Unii Europejskiej oraz między państwami niebędącymi członkami UE;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 124
  • Data wpłynięcia: 2007-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe
  • data uchwalenia: 2008-04-11
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 93, poz. 583

124

– koszty
wyposażenia i utrzymania systemów ochrony fizycznej – za-
bezpieczeń mechanicznych oraz kontroli dostępu i monitorowania
– amortyzacja i konserwacja oraz prace modernizacyjne

– 70.000 zł
– współpraca międzynarodowa, wymiana doświadczeń i szkolenia

– 15.000 zł.
2. Realizacja zadań nakładanych na Głównego Inspektora Sanitarnego
w zmienianych art. 33c i art. 33d ustawy – Prawo atomowe wiązać się
będzie z utworzeniem dwóch nowych stanowisk pracy.
Koszty związane z utworzeniem jednego stanowiska pracy:
– przygotowanie stanowiska pracy

10 000 zł,
– wynagrodzenie wraz z pochodnymi (rocznie)

48 000 zł.
Całkowity koszt w pierwszym roku utworzenia dwóch stanowisk wyniesie


116 000 zł.
Na koszt w kolejnych latach wpływać będzie wynagrodzenie wraz z po-
chodnymi 2 pracowników GIS rocznie

96 000 zł.
Ponadto należy przewidzieć koszty związane ze szkoleniem dla pracow-
ników Głównego Inspektoratu Sanitarnego w zakresie realizacji art. 33d
i wydawania zgód na świadczenia zdrowotne z zakresu radioterapii on-
kologicznej, w tym leczenia chorób nowotworowych przy użyciu produk-
tów radiofarmaceutycznych

5 000 zł.
Całkowity koszt w pierwszym roku utworzenia dwóch stanowisk i szkole-
nia

121 000 zł.
Uzasadnienie: art. 33c i art. 33d nakładają na Głównego Inspektora Sani-
tarnego nowe zadania, których realizacja wiązać się będzie z utworze-
niem nowych stanowisk pracy. Zapewnienie kosztów na ww. cel przełoży
się na jakość i terminowość realizacji zadań:
– z art. 33 c - prowadzenia rejestru podmiotów prowadzących szkolenia
z zakresu ochrony radiologicznej pacjenta, nadzór nad tymi podmio-
tami, a także powoływaniem komisji egzaminacyjnych. Do przeszko-

35
lenia, co 5 lat, jest około 25 tys. osób, stąd liczba komisji egzamina-
cyjnych w ciągu roku może być znaczna i sięgać kilkuset. Istotna bę-
dzie także weryfikacja podmiotów przed rejestracją czy spełniają wa-
runki określone w przepisach, a w szczególności czy dysponują sto-
sowną kadrą wykładowców do zakresu szkoleń;
– z art. 33 d - wydawania zgód na świadczenia zdrowotne z zakresu
radioterapii onkologicznej, w tym leczenia chorób nowotworowych
przy użyciu produktów radiofarmaceutycznych. Każda jednostka pra-
gnąca prowadzić taki profil działania będzie mogła zakontraktować
świadczenia w NFZ po uzyskaniu przedmiotowej zgody.
3. Przekształcenie Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie
Zdrowia z zakładu budżetowego w jednostkę budżetową (projektowany
nowy art. 33j ust. 1 ustawy – Prawo atomowe oraz art. 6 ustawy o zmia-
nie ustawy – Prawo atomowe) będzie wiązało się z koniecznością zapla-
nowania na ten cel środków finansowych w wysokości 1.751.300 zł.
Wielkość planowanego do tej pory zatrudnienia (5 osób) odnosiła się do
działalności Centrum jako zakładu budżetowego, którego jedynym przy-
chodem było komercyjne prowadzenie szkoleń z zakresu ochrony radio-
logicznej pacjenta. Jednak w rzeczywistości zatrudnienie 5 osób okazało
się niemożliwe do zrealizowania, ze względu na zbyt małe przychody
własne Centrum. Należy podkreślić, że uzyskiwane przez Centrum przy-
chody z trudnością wystarczają na pokrycie kosztów związanych z za-
trudnieniem 2 osób, a prowadzona w ten sposób działalność w żadnym
wypadku nie pozwala na realizację jakichkolwiek zadań statutowych, do
których zobowiązane jest Centrum. W celu właściwej realizacji zadań
ustawowych Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie
Zdrowia niezbędne jest zatrudnienie 21 osób.
Kalkulacja kosztów przedstawia się następująco:
1) wydatki bieżące – 1.569.300 zł, w tym:
– koszty wynagrodzeń osobowych pracowników z pochodnymi
(21 etatów)
– 1.198.900 zł,

36
– koszty
związane z funkcjonowaniem i utrzymaniem pomieszczeń
biurowych

217.800 zł,
– pozostałe

152.600 zł;
2) majątkowe – 182.000 zł,
z przeznaczeniem na samochód osobowy, zestawy komputerowe
z wyposażeniem – 20 szt., drukarkę sieciową z kserografem, prze-
łączniki sieciowe z oprzyrządowaniem – 3 szt.
co daje ogółem sumę – 1.751.300 zł.
Koszty związane ze zmianą formy organizacyjnej Centrum będą wy-
magać dodatkowych środków z budżetu państwa w wysokości
1.569.300 zł na wydatki bieżące i 182.000 zł na wydatki majątkowe.
Nie jest możliwe, aby były one pokryte z przeznaczeniem dla części
46 limitu wydatków na 2008 r.
Pozostałe proponowane zmiany w ustawie – Prawo atomowe nie bę-
dą miały wpływu na budżet państwa ani na budżety administracji
samorządowej.
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorców, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospo-
darki, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Projektowane przepisy
wprowadzają nowe uwarunkowania administracyjne, nie mające wpływu na
koszty funkcjonowania przedsiębiorstw, które ewentualnie mogą zajmować
się transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wy-
palonego paliwa jądrowego (dotąd nie dokonywano takich przemieszczeń
przez granice Rzeczypospolitej Polskiej).



37
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionów
Projektowana ustawa nie będzie miała wpływu na sytuację i rozwój regio-
nów.
7. Wskazanie źródeł finansowania
Projekt ustawy, poza wydatkami opisanymi w pkt 3 OSR nie pociąga za so-
bą dodatkowych wydatków poza istniejącymi w aktualnie obowiązującym
stanie prawnym. Wydatki, o których mowa w pkt 3 ppkt 1 OSR zostaną po-
kryte ze środków własnych Instytutu Energii Atomowej w Otwocku – wier-
ku. Wydatki, o których mowa w pkt 3 ppkt 2 i 3 OSR zostaną pokryte ze
środków budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister wła-
ściwy do spraw zdrowia.
8. Korzyści społeczne
Projektowana regulacja pozwoli na zapewnienie nadzoru nad transgranicz-
nym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa
jądrowego oraz nad wykonywaniem obowiązków przez inspektorów ochrony
radiologicznej, a także odpowiedniego poziomu ochrony fizycznej materia-
łów jądrowych i obiektów jądrowych. W efekcie wpłynie pozytywnie na po-
ziom bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
Wprowadzenie zmian do przepisów rozdziału 3a ustawy – Prawo atomowe
dotyczącego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycz-
nych wpłynie na podniesienie poziomu ochrony radiologicznej pacjentów.
11/06EP

38
Uwagi do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo atomowe
zgłoszone w trakcie uzgodnień społecznych

LP. Podmiot
Oznaczenie
Uwaga Stanowisko
PAA
zgłaszający przepisu którego
uwagę
dotyczy uwaga
1
IEA
art. 1 pkt 1 ppkt
w projekcie ustawy są trzy określenia odpadów
Nie uwzględniono - rozróżnienie definicji spowo-
b)
promieniotwórczych: w art. 3 pkt 22, w art. 47 i dowane jest zastosowaniem definiowanego wyra-
w art. 62 b. Wydaje się celowym wprowadzenie żenia w różnych sytuacjach
jednej definicji odpadów, która obejmie zaró1)
no pojęcie progowej aktywności całkowitej P1
jak i ich klasyfikację
OBRI

proponuję wykreślić „zakwalifikowane do ka-
Nie uwzględniono - najpierw dokonuje się kwalifi-
tegorii odpadów wymienionych w art. 47”, ja-
kacji a potem stwierdza czy to odpowiada czy nie
ko, że odpad może być odpadem promienio-
twórczym zanim zostanie zakwalifikowany do
kategorii i podkategorii odpadów promienio-
twórczych
2
ZUOP
art. 1pkt 1 ppkt c) Określenie „programu zapewnienia jakości” jest określenie „program zapewnienia jakości” niewiele
zasadniczo różne od tego co podaje Norma ISO różni się od norm ISO 9000 ale wcale nie ma być
9000. Program zapewnienia jakości jest doku-
zgodne z tą normą. Ma natomiast być zgodne (i
mentem ustalającym politykę jakości oraz opi-
jest) z normami bezpieczeństwa MAEA: „Code of
sujący system jakości, w tym działania organi-
Quality Assurance form Safety in NPPs and other
zacyjne i techniczne zapewniające osiągnięcie
nuclear installations” 50-C/SG-Q i odpowiednimi
zakładanego poziomu jakości.
Safety Guides (Q1 – Q14).
IEA

określenie „programu zapewnienia jakości” jest
zasadniczo różne od tego co podaje norma ISA
9000. Celowym jest przyjęcie określenia wg. tej
obowiązującej w Polsce Normy z uwzględnie-
niem dodatkowych wymagań w zakresie bez-
pieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicz-
nej

1
strony : 1 ... 10 ... 14 . [ 15 ] . 16 ... 30 ... 38

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: