eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi

projekt dotyczy: implementacji do prawa polskiego postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z zakresu: ułatwienia akcjonariuszom spółek publicznych wykonywania praw korporacyjnych, aktywnego uczestnictwa w podejmowaniu decyzji w spółkach, określenia zasad zwoływania walnych zgromadzeń

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1130
  • Data wpłynięcia: 2008-10-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz ustawy o obrocie instrumentami finansowymi
  • data uchwalenia: 2008-12-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 13, poz. 69

1130

sporządzaniu wykazu akcjonariuszy i brak możliwości weryfikacji informacji
uzyskanych z firm inwestycyjnych i banków powierniczych. Uwaga nie
została uwzględniona, gdyż także na etapie opracowywania wykazu przez
KDPW może dojść do czynu zabronionego. Ponadto, przez odpowiednią
modyfikację § 6 art. 4063, zabezpieczony został interes KDPW.
Uwzględniono natomiast uwagę KDPW dotyczącą potrzeby wprowadzenia
dodatkowych zmian w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.
ZBP wskazał, że na stronie internetowej spółka publiczna, podając dane
dotyczące ogólnej ilości głosów, powinna brać pod uwagę nie tylko akcje –
tak jak to zostało zapisane, ale także wyemitowane obligacje zamienne, kwity
depozytowe wystawione w zawiązku z akcjami takiej spółki oraz inne
papiery wartościowe, z których wynika prawo lub obowiązek nabycia akcji
spółki publicznej. Branie pod uwagę tego typu papierów wartościowych
określa art. 88 ustawy o ofercie publicznej między innymi w kontekście
ustalania poziomu zaangażowania w spółce w związku z czym,
wprowadzając tego typu zapis, zostanie usunięta asymetria w traktowaniu
takich samych papierów przez dwie różne ustawy.
W odpowiedzi projektodawca podkreślił, że dyrektywa nakazuje wprowadzić
wyłącznie dane dotyczące akcji. Jest to rozwiązanie trafne, ponieważ funkcją
projektowanego przepisu jest wskazanie informacji dotyczących
akcjonariuszy (rozkładu głosów na WZA), a nie pośrednich akcjonariuszy
(kwity depozytowe) czy potencjalnie przyszłych akcjonariuszy (np. obligacje
zamienne i inne papiery wartościowe zamienne). Funkcja art. 88 ustawy
o ofercie publicznej jest zupełnie inna, ponieważ wiąże się ona z przepisami
ustawy o ofercie publicznej nakładającymi obowiązki związane
z posiadaniem i nabywaniem znacznych pakietów akcji. Uwaga nie została
uwzględniona.
Zdaniem ZBP, ustalenie dnia rejestracji (record date) na 16 dni przed datą
WZA powoduje, że okres zamrożenia akcji wydłuża się z 7 do 16 dni.
Art. 4064 zezwala na przenoszenie akcji w okresie od dnia rejestracji do daty
64
WZA, ale wprowadzenie w życie możliwości przenoszenia akcji będzie
wymagać dalszych zmian w przepisach dotyczących obrotu oraz
w przepisach KDPW.
Uwaga nie została uwzględniona, ponieważ projekt znosi dotychczasową
instytucję zamrożenia akcji, a więc nic nie wydłuża ani nie skraca. Zgodnie
z projektem osoba, która zbyła akcje przed WZA będzie mogła uczestniczyć
w WZA jako akcjonariusz, o ile była akcjonariuszem w dniu rejestracji.
W odniesieniu do art. 4063 § 6 ZBP wskazał, że proponowane brzmienie tego
zapisu powoduje powstanie niepotrzebnego obowiązku weryfikacji przez
depozyt zaświadczeń imiennych wystawionych przez podmioty prowadzące
rachunki papierów wartościowych. Weryfikacja na tym poziomie nie wydaje
się konieczna tym bardziej, że w obecnej strukturze kont prowadzonych
w KDPW dla uczestników nie ma możliwości identyfikacji na poziomie
KDPW uprawnionych z akcji, w związku z czym KDPW polegać będzie
jednostronnie na informacji od uczestników.
Uwaga nie została uwzględniona. Pośrednictwo KDPW jest konieczne
z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu. Po pierwsze nie wydaje się, aby
wyłączenie KDPW skróciło proces, gdyż wtedy trzeba by dać spółkom więcej
czasu na sporządzenie list zbiorczych z danych otrzymywanych z wielu
źródeł i w różnych formatach. W przypadku obowiązkowego pośrednictwa,
KDPW może narzucić swoim uczestnikom (firmom inwestycyjnym i bankom
powierniczym) jednolity format plików. Wtedy konsolidacja na poziomie
KDPW jest zestandaryzowana, więc spółka otrzyma listę zbiorczą z jednego
źródła, z którym stale współpracuje i z którym ma podpisaną umowę,
w jednolitym, ściśle określonym i znanym formacie. Bez pośrednictwa
KDPW nie byłoby w praktyce możliwości narzucenia takiego jednolitego
formatu – gdyż określanie formatu pliku w ustawie nie wydaje się właściwe.
Po drugie, domy maklerskie nie mają bezpośredniego połączenia
elektronicznego ze spółkami, więc w praktyce pozostałaby droga
„papierowa”. Nie można ze względu na bezpieczeństwo dopuścić zwykłej
65
drogi mailowej (niczym niezabezpieczona poczta elektroniczna). Wymagane
jest bezpieczne połączenie, a takie ma tylko KDPW (oraz odpowiednie
oprogramowanie, za pośrednictwem którego spółki już teraz komunikują się
z KDPW – takiego oprogramowania do komunikacji bezpośrednio między
spółkami z domami maklerskimi nie ma). Natomiast wysyłanie takich list
drogą pocztową znacznie wydłużyłoby czas przekazywania wykazów
akcjonariuszy do spółek i znacznie zwiększyłoby koszty. Powstaje również
wątpliwość, na kim ciążyłby obowiązek: na domach maklerskich, żeby
wysyłały kuriera (w celu skrócenia czasu) do spółek (problem
z zagranicznymi firmami inwestycyjnymi, które nawet nie muszą mieć
oddziału w Polsce), czy na spółkach, które musiałyby wysłać kuriera do
każdego domu maklerskiego celem odebrania listy (i znowu problem
z zagranicznymi firmami inwestycyjnymi). W efekcie usunięcie KDPW
zamiast skrócić, jeszcze bardziej wydłużyłoby czas przekazywania danych,
więc konieczne byłoby jeszcze dalsze odsunięcie dnia rejestracji od daty
WZA.
Autorzy uwag zgłoszonych w ramach konsultacji społecznych zostali
zaproszeni i wzięli udział w konferencji uzgodnieniowej, podczas której
uzgodniono treść projektu ustawy.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 4 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej
w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) – z chwilą
przekazania projektu ustawy do uzgodnień międzyresortowych, został on
zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej. aden podmiot nie zgłosił
zainteresowania pracami nad projektem ustawy.

3. Wyniki analizy wpływu projektowanej regulacji na:
– sektor finansów publicznych
Wejście w życie projektu nie spowoduje skutków finansowych zarówno
dla budżetu państwa, jak i budżetów jednostek samorządu terytorialnego,
– rynek pracy
66
Implementacja do prawa polskiego postanowień obu dyrektyw nie ma
bezpośredniego wpływu na rynek pracy,
– konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość
Projektowana regulacja ma na celu stworzenie korzystnych ram prawnych
dla aktywnego uczestniczenia akcjonariuszy w podejmowaniu decyzji
w spółkach oraz ułatwienie transgranicznego wykonywania uprawnień
akcjonariuszy. Ponadto proponowane rozwiązania spowodują zmniej-
szenie obciążeń administracyjnych i finansowych przy łączeniu i podziale
spółek kapitałowych. Projekt wprowadza uregulowania korzystne dla
przedsiębiorców, które powinny przełożyć się na poprawę warunków
funkcjonowania i rozwoju spółek,
– sytuację i rozwój regionalny
Projektowana ustawa nie ma bezpośredniego wpływu na sytuację i rozwój
regionalny.

4.
ródła finansowania
Brak kosztów dla budżetu państwa. Projekt nie zakłada rozwiązań, które
mogłyby spowodować koszty dla budżetu.

5. Wstępna ocena zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
09/09zb
67
strony : 1 ... 10 ... 18 . [ 19 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: