eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

projekt przewiduje zmianę zapisu artykułu, który wprowadził ograniczenie zasady swobody prowadzenia działalności gospodarczej poprzez wyłączenie z kryteriów wyboru dostawcy podstawowego elementu wyboru jakim jest cena dostawy

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1056
  • Data wpłynięcia: 2008-08-08
  • Uchwalenie: nieuchwalona ponownie po wecie Prezydenta na pos. nr 32 dn. 19-12-2008

1056


Druk nr 1056

Warszawa, 6 sierpnia 2008 r.
SEJM
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
VI kadencja
Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne

Państwo" do spraw związanych z
ograniczaniem biurokracji
NPP-020-70-2008



Pan

Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej
Polskiej
Na podstawie art. 32 ust. 2 regulaminu Sejmu Komisja Nadzwyczajna
"Przyjazne Państwo" do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji wnosi
projekt ustawy:


-
o zmianie ustawy o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji
.

Do reprezentowania stanowiska Komisji w pracach nad projektem ustawy
został upoważniony poseł Mirosław Sekuła.

Przewodniczący Komisji

(-) Janusz Palikot



projekt
USTAWA
z dnia ………….2008 r.

o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji

Art. 1.
W ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz U. z 2003 r.
Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.) w art. 15 uchyla się ust. 4.

Art. 2.
Do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się
przepisy dotychczasowe.

Art. 3.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2009 r.


1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz.U. 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 162,
poz. 1693, Nr 172, poz. 1804, 2005 r. Nr 10, poz. 68, 2007 r. Nr 171, poz. 1206.
UZASADNIENIE
1. Wyjaśnienie celu ustawy

Celem ustawy jest zmiana zapisu art. 15.4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji, który wprowadził ograniczenie zasady swobody prowadzenia działalności
gospodarczej poprzez wyłączenie z kryteriów wyboru dostawcy podstawowego elementu
wyboru jakim jest cena dostawy.

2. Przedstawienie stanu obecnego
Przyjmując założenie, że obecnie istniejące przepisy miały na celu dopuszczenie do
rynku małych przedsiębiorców, nie powinna ona rodzić utrudnień w dostępie do rynku dla
wybranych przedsiębiorców.
Biorąc pod uwagę racjonalne uzasadnienie utrzymania w mocy dotychczasowego
przepisu konieczne staje się zbadanie konstrukcji zapisu cytowanego art. 15.4.
Przed
datą wejścia w życie nowelizacji wszystkie podmioty emitujące bony towarowe
miały równy dostęp do rynku, a wybór oferty uzależniony był jedynie od decyzji podmiotu
planującego zakup bonów/kuponów. Zależnie od zastosowanych kryteriów wyboru, kupujący
dokonywał wyboru dostawcy spośród dowolnej liczby podmiotów – emitentów bonów
towarowych. W momencie zmiany ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, na rynku
bonów towarowych istniało kilka firm oferujących bony do większości ówczesnych sieci
handlu detalicznego. Wykorzystując korzystne zapisy ustawy w/w firmy zbudowały sieć
sprzedaży opartą o dużą ilość miejsc akceptacji oferowanych bonów/kuponów
okolicznościowych, bazując głównie na podmiotach zobowiązanych do wydatkowania
środków zgodnie z procedurą opisaną w ustawie o zamówieniach publicznych (Dz. Z 2004 r,
Nr 19 poz. 177 ze zm.), która z założenia miała na celu wybór dostawcy o mierzalne
kryterium wyboru, jakim była cena dostawy. Skoro cena dostawy nie mogła być inna niż
wartość nominalna bonów, dla skuteczności wyboru oferty konieczne stało się wdrożenie
dodatkowego zapisu pozwalającego na wybór dostawcy (liczne zapytania do Urzędu Ochrony
Konsumentów i Konkurencji o interpretacje ustawy o zamówieniach publicznych w zakresie
wyboru dostawcy). Kryterium, które w świetle ustawy o zamówieniach publicznych powinno
być kryterium dodatkowym, stało się kryterium głównym (ilość punktów akceptujących
bony/kupony). Jedna z firm (Sodexho Pass Polska) praktycznie zmonopolizowała rynek
bonów/kuponów, również poprzez wyłączania z kryteriów postępowań opartych na ustawie o
zamówieniach publicznych, dostawy innych niż papierowe bony towarowe (wyłączenie
dostawy bonów w formie kart elektronicznych).
Założeniem ustawodawcy było zmniejszenie roli sieci wielkopowierzchniowych
obiektów handlowych w zakresie sprzedaży bonów emitowanych przez konkretną sieć, ale
niestety nie spowodowało to zwiększenia udziału w realizacji bonów/kuponów towarowych u
małych przedsiębiorców. Nadal głównym beneficjentem zakupionych bonów/kuponów są
sieci wielkopowierzchniowe, z jednoczesnym, stałym zmniejszaniem udziału w realizacji
bonów/kuponów małych sklepów.

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym

Obecny zapis utrudnia swobodny wybór oferty firmom zobowiązanym do wyłonienia
dostawcy w oparciu o kryterium ceny, na rzecz wadliwego, gdyż mało mierzalnego kryterium
wyboru, jakim jest ilość punktów akceptujących bony/kupony ewentualnie konieczność
poszukiwania przez organizatorów innych mierzalnych kryteriów wyboru (najczęściej
stosowanym jest termin ważności bonów/kuponów).

4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne

Likwidacja przepisu art. 15.4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji otworzy
równy dostęp do rynku pomiotów bez względu na wielkość oraz umożliwi swobodę wyboru
dostawcy usługi w oparciu o główne kryterium ustawy o zamówieniach publicznych.
Wejście w życie proponowanych rozwiązań powinno być neutralne z punktu widzenia
budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Wprowadzenie możliwości
emitowania oraz realizacji bonów towarowych po cenie niższej bądź wyższej od wartości
nominalnej nie wpłynie w istotny sposób na poziom dochodów czy wydatków budżetowych.
Wysokość odpisów dokonywanych na Zakładowy Funduszu wiadczeń Socjalnych,

z którego w głównej mierze są finansowane wydatki związane z zakupem bonów
towarowych, jest bowiem ustalona w ustawie z 4 marca 1997 r. o zakładowym funduszu
świadczeń socjalnych.

Nowelizacja ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji może natomiast przyczynić
się do bardziej racjonalnego wydatkowania środków z Zakładowego Funduszu wiadczeń
Socjalnych, a także ułatwić wybór emitenta bonów towarowych w oparciu o kryterium ceny.

5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Warszawa, 18 sierpnia 2008 r.

BAS-WAEM-2290/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej

Opinia
w sprawie zgodności z prawem Unii Europejskiej komisyjnego projektu
ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
(przedstawiciel wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła)

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992
roku – Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jednolity: Monitor Polski z 2002 r.,
Nr 23, poz. 398 ze zmianami) sporządza się następującą opinię:

1. Przedmiot projektu ustawy
Projekt ustawy przewiduje skreślenie art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 16
kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2003 r. Nr 153,
poz. 1503, ze zmianami). Uchylany ustęp stanowi część szczegółową definicji
utrudniania dostępu do rynku.
Zgodnie z art. 2 projektu ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1
stycznia 2009 r.

2. Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
Materia, której dotyczy projekt pozostaje poza zakresem regulacji prawa
Unii Europejskiej.

3. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej

Projekt nie reguluje kwestii objętych zakresem prawa Unii Europejskiej.

4. Konkluzje
Projekt ustawy o zmianie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji
nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych



Michał Królikowski
Deskryptory bazy Rex: Unia Europejska, projekt ustawy, konkurencja
strony : [ 1 ] . 2

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: