eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych

- projekt dotyczy wprowadzenia przepisów zakładajacych przyspieszenie budowy, przebudowy i modernizacji linii kolejowych o znaczeniu państwowym oraz określenia zasad wywłaszczeń i wypłat odszkodowań dla właścicieli nieruchomości położonych na trasie ich przebiegu

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1055
  • Data wpłynięcia: 2008-09-29
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych
  • data uchwalenia: 2008-12-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. 2009 Nr 1, poz. 3

1055

przepisach. W związku z powyższym wydatek, jaki ponosiłaby PKP PLK
S.A. w związku z wypłatą odszkodowania, nie będzie również stanowił
kosztu uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy
z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie
uznaje się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów
bezpośrednio sfinansowanych z dochodów zwolnionych na podstawie art. 17
ust. 1 pkt 47 ww. ustawy. Uwzględniając, iż zgodnie z ustawą o podatku
dochodowym od osób prawnych stawka podatku wynosi 19 %. Przy
założeniu, iż PLK S.A. będzie miała wynik finansowy na poziomie 0 (co nie
zdarzyło się od początku działalności spółki – co roku spółka notuje stratę)
omawiane zwolnienie podatkowe należałoby oszacować na kwotę
ok. 23 mln zł w skali roku.
Wysokości ww. kwot są zdecydowanie niższe niż kwoty przedstawione
w
projekcie ustawy o zmianie ustawy o
szczególnych zasadach
przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz
o zmianie niektórych innych ustaw – przyjętym przez Radę Ministrów
i skierowanym do Sejmu RP. Wynika to z faktu, iż inwestycje kolejowe
dotyczą głównie prac realizowanych w ramach obecnej geometrii i zajętego
pasa gruntu istniejących linii kolejowych.
Ponadto należy zwrócić uwagę na projektowany art. 9t, w którym to PLK
S.A. jest obowiązana do nabycia, na wniosek właściciela lub użytkownika
wieczystego, nieruchomości nie nadających się do prawidłowego
wykorzystania na dotychczasowe cele, na rzecz Skarbu Państwa.
Nieruchomości te będą wchodziły do zasobu nieruchomości Skarbu
Państwa, którego gospodarowanie zostało powierzone właściwym
terytorialnie starostom. Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia
1997 r. o gospodarce nieruchomościami, od wpływów osiąganych ze
sprzedaży, opłat z tytułu trwałego zarządu, użytkowania, czynszu
dzierżawnego i najmu ww. nieruchomości, a także od wpływów osiąganych
z opłat z tytułu użytkowania wieczystego tychże nieruchomości Skarbu
23
Państwa oddanych w użytkowanie wieczyste, oraz od odsetek za
nieterminowe wnoszenie przedmiotowych należności, starosta będzie
potrącał 25 % środków, które stanowią jego dochód, na obszarze którego
położone są te nieruchomości.

3. Wpływ regulacji na rynek pracy
Ustawa wpłynie pozytywnie na rynek pracy. Ułatwienie inwestowania
powinno zwiększyć ilość przedsięwzięć budowlanych w zakresie budowy,
przebudowy i rozbudowy linii kolejowych.

4. Wpływ regulacji na rozwój regionalny
Dzięki ustawie mającej wpływ na jakość przewozów kolejowych
i zwiększenie ilości nowych połączeń kolejowych można oczekiwać
przyspieszenia aktywizacji regionalnej.

5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Ustawa wpłynie na zwiększenie konkurencyjności gospodarki
i przedsiębiorczości. Stworzy warunki do odbiurokratyzowania i skrócenia
procedur inwestycyjnych w zakresie budowy, przebudowy i rozbudowy linii
kolejowych. Przyspieszy realizację ważnych inwestycji kolejowych
podnosząc konkurencyjność gospodarki.

6. Omówienie wyników konsultacji
W trakcie prac nad projektem przeprowadzono konsultacje z Polskimi
Kolejami Państwowymi S.A., PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A.,
a także z Izbą Gospodarczą Transportu Lądowego, zrzeszającą 89
24
podmiotów gospodarczych i placówek naukowych zrzeszonych w Sekcji
Budownictwa Kolejowego, Właścicieli Wagonów Prywatnych i Spedycji
oraz sekcji Przewoźników Kolejowych. W wyniku konsultacji społecznych
zgłoszone opinie i stanowiska zostały uwzględnione w projekcie. Opinie
podmiotów do których skierowano projekt odnosiły się pozytywnie do
projektu ustawy – wyrażając pogląd o celowości wprowadzenia
projektowanych zmian zmierzających do przyspieszenia i uproszczenia
procesu inwestycyjnego linii kolejowych o państwowym znaczeniu.

7. Projektowane regulacje są zgodne z prawem Unii Europejskiej.

09/04-kt
25
strony : 1 ... 7 . [ 8 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: