eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawKomisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

projekt przewiduje m.in. doprecyzowanie zasad podatkowego rozliczania kosztów związanych z finansowaniem nabycia udziałów, akcji i innych papierów wartościowych oraz doprecyzowania przepisów o kosztach wytworzenia budynków i budowli

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 1011
  • Data wpłynięcia: 2008-07-15
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2008-11-06
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 209, poz. 1316

1011

3. Różnice między dotychczasowym a przewidywanym stanem prawnym

Proponowane zmiany przewidują usunięcie dotychczasowych wątpliwości poprzez
jasne uregulowanie:
a) możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów kosztów/wydatków związanych
z finansowaniem nabycia udziałów, akcji lub innych papierów wartościowych (tj. odsetek
i różnic kursowych) w dacie ich poniesienia/realizacji, w przeciwieństwie do takich opłat
warunkujących ich skuteczne nabycie jak opłaty skarbowe, notarialne itp.;
b) możliwości korygowania wartości początkowej środków trwałych o naliczone (a nie tylko
zapłacone) odsetki oraz naliczone różnice z wyceny zobowiązań w walutach obcych (a nie
tylko zrealizowane różnice kursowe),
c) możliwości zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na wytworzenie
infrastruktury technicznej i drogowej powstałych w trakcie realizacji inwestycji;
d) możliwości dokonywania amortyzacji od ujawnionych wartości niematerialnych
i prawnych.
4. Oczekiwane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne
Podstawowym skutkiem wprowadzenia art. 16 ust. 1c jest usunięcie wątpliwości
interpretacyjnych w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków
związanych z finansowaniem zakupu papierów wartościowych przy pomocy
pożyczki/kredytu. Dzięki temu ograniczone zostanie ryzyko podatkowe przedsiębiorców
będących w opisywanej sytuacji. Wpłynie to pozytywnie na rozwój gospodarczy oraz rynek
pracy.
Opisywana zmiana będzie miała pozytywny wpływ na uproszczenie przepisów
podatkowych obowiązujących w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. A to
znów może mieć wpływ na większą skłonność do korzystania z kredytu jako formy
finansowania nabycia (objęcia) udziałów (akcji).
Projektowana zmiana nie powinna mieć wpływu na wielkość dochodów budżetowych.
Ma ona charakter wyjaśniający i porządkujący. Nie zmienia jednak wielkości podstawy
opodatkowania a więc wielkość podatku do zapłaty również nie powinna ulec zmianie i tym
samym dochody budżetowe.

Podstawowym skutkiem proponowanych zmian w art. 16d ust. 2 oraz art. 16h w ust. 1
pkt 4 jest usunięcie wątpliwości interpretacyjnych we wprowadzeniu możliwości
amortyzacji ujawnionych wartości niematerialnych i prawnych. Dzięki temu ograniczone
zostanie ryzyko podatkowe przedsiębiorców będących w opisywanej sytuacji. Wpłynie to
pozytywnie na rozwój gospodarczy oraz rynek pracy.
Opisywane zmiany będą miały pozytywny wpływ na uproszczenie przepisów
podatkowych obowiązujących w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zmiany niniejszych przepisów nie powinny mieć wpływu na wysokość dochodów
budżetowych z uwagi na wyjaśniająco-porządkujący charakter zmiany.
Wprowadzenie zmian w art. 16g ma zwiększyć przejrzystość przepisów. To powinno
wpłynąć korzystnie na konkurencyjność gospodarki oraz rozwój regionów a przez to również
na rynek pracy.
Określenie wpływu tych zmian na wysokość dochodów budżetowych będzie możliwe
dopiero w przyszłych okresach sprawozdawczych, na podstawie analizy zmian wysokości
kosztów zmniejszających dochód do opodatkowania. Trudne jest obecnie ustalenie wpływu
zmian na dochody budżetu, gdyż nie wiadomo w jaki sposób zostaną zinterpretowane
nieprecyzyjne przepisy. Dodatkowo zmiany wartości wpływów budżetowych będą zależały
od struktury kredytów walutowych, rodzajów walut i kierunku zmian ich kursów. Generalnie
rozszerzenie zakresu aktywowanych kosztów finansowania przyspieszy wpływy do budżetu
w przypadku ujemnych różnic kursowych (poprzez zmniejszenie kwoty kosztów
finansowych, a w kolejnych okresach zwiększenie kosztów amortyzacji) oraz opóźni te
wpływy w przypadku dodatnich różnic kursowych
5. Ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej

Projekt ustawy nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.


Warszawa, 28 lipca 2008 r.

BAS-WAEiM-2072/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna
o zgodności komisyjnego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od
osób prawnych (przedstawiciel wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła) z
prawem Unii Europejskiej

Na podstawie art. 34 ust. 9 uchwały Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca
1992 r. - Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, ze zm.)
sporządza się następującą opinię:

I.
Przedmiot projektu ustawy

Przedstawiony komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad podatkowego rozliczania
kosztów związanych z finansowaniem nabycia udziałów, akcji i innych
papierów wartościowych oraz doprecyzowania przepisów o kosztach
wytworzenia budynków i budowli.


II.
Stan prawa Unii Europejskiej w materii objętej projektem
ustawy

Prawodawstwo Unii Europejskiej nie reguluje spraw objętych projektem
ustawy.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa

Unii Europejskiej
Projekt ustawy pozostaje poza zakresem regulacji prawa Unii
Europejskiej.

IV. Konkluzje
Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie jest

2
objęty zakresem regulacji prawa Unii Europejskiej.


Opracował: Zespół Prawa Europejskiego
Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych

Michał Królikowski



Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, podatki
Warszawa, 28 lipca 2008 r.

BAS-WAEM-2073/08

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej


Opinia prawna dotycząca możliwości uznania przedstawionego
komisyjnego projektu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (przedstawiciel
wnioskodawców: poseł Mirosław Sekuła) za projekt ustawy wykonującej
prawo Unii Europejskiej w rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu

Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującym prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mający na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Przedstawiony komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób
prawnych ma na celu m.in. doprecyzowanie zasad podatkowego rozliczania
kosztów związanych z finansowaniem nabycia udziałów, akcji i innych
papierów wartościowych oraz doprecyzowania przepisów o kosztach
wytworzenia budynków i budowli.
Ponieważ opiniowany projekt ustawy nie wykonuje żadnego przepisu
prawa Unii Europejskiej, nie ma podstaw, by uznać go, w trybie art. 95a ust. 3
Regulaminu Sejmu, za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych




Michał Królikowski

Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, podatki
strony : 1 . [ 2 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: