eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawPoselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw

- projekt dotyczy zmiany zasad wywożenia zabytków za granicę, zwiększenia katalogu form ochrony zabytków oraz zmiany podporządkowania wojewódzkich konserwatorów zabytków

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 101
  • Data wpłynięcia: 2007-12-05
  • Uchwalenie: odrzucony na pos. nr 39 dn. 02-04-2009

101


3

Zarówno Komisja, jak i Trybunał Sprawiedliwości, zdają się wyłączać z
pojęcia administracji publicznej np. pracowników technicznych czy personel
pomocniczy. Tym niemniej wszystkie przypadki rozpatrywane są
indywidualnie.

c)
Zgodnie z art. 87 ust. 1 TWE, z zastrzeżeniem innych postanowień
przewidzianych w Traktacie, wszelka pomoc przyznawana przez Państwo
Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie,
która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji przez sprzyjanie niektórym
przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna ze
wspólnym rynkiem w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między
Państwami Członkowskimi. Przepis art. 87 ust. 3 lit. d) TWE stanowi, że za
zgodną ze wspólnym rynkiem może zostać uznana pomoc przeznaczona na
wspieranie kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego, o ile nie zmienia
warunków wymiany handlowej i konkurencji we Wspólnocie w zakresie
sprzecznym ze wspólnym interesem.

III. Analiza przepisów projektu pod kątem ustalonego stanu prawa
Unii Europejskiej
a) Obecnie
obowiązujące przepisy ustawy o ochronie zabytków i
opiece nad zabytkami przewidują ograniczenia w wywozie zabytków za granicę.
Projektowane zmiany (art. 1 pkt. 8-14 projektu) należy ocenić jako
dopuszczalne w świetle art. 30 TWE.

b)
Proponowany art. 91 ustawy (art. 1 pkt. 18 projektu), podobnie jak
obecnie obowiązujący przepis, przewiduje, że wojewódzkim konserwatorem
zabytków może być wyłącznie obywatel polski. Zakres zadań wojewódzkiego
konserwatora zabytków (proponowany art. 91 ust. 7 ustawy) usprawiedliwia, w
świetle art. 39 ust. 4 TWE, wprowadzenie takiego odstępstwa od zasady
swobodnego przepływu pracowników.
Podobnie należy ocenić wymóg obywatelstwa polskiego dla kierownika
delegatury wojewódzkiego urzędu ochrony zabytków (art. 1 pkt. 19 projektu).

c)

Projekt przewiduje możliwość udzielania dofinansowania, w formie
dotacji z budżetu państwa, prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót
budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru. W stosunku do obecnie
obowiązującego stanu prawnego różnica polega na scentralizowaniu udzielania
dotacji. Obecnie dotacje mogą przyznawać wojewodowie i minister właściwy do
spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, według projektu dotacji
będzie mógł udzielać tylko minister. Należy przypomnieć, że państwa mogą
swobodnie decydować o strukturze, kompetencjach i trybie działania organów
państwowych, w tym o ich powoływaniu i likwidacji, nawet wówczas, gdy
wiąże się to z implementacją prawa wspólnotowego (zob. wyrok w sprawie

4
International Fruit Company przeciwko Produktschap voor Groenten en Fruit z
15 grudnia 1971 r., sprawy 51-54/71 ECR z 1971 r.). Wobec tego, należy uznać,
że zmiana nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.

IV. Konkluzje

Opiniowany projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i
opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw jest zgodny z
prawem Unii Europejskiej.

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych




Michał Królikowski


Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, zabytki, pomoc publiczna
Warszawa, 17 grudnia 2007 r.
BAS-WAEM-399/07

Pan
Bronisław Komorowski
Marszałek Sejmu
Rzeczypospolitej Polskiej



Opinia prawna
dotycząca możliwości uznania przedstawionego poselskiego projektu
ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami oraz
o zmianie niektórych innych ustaw (przedstawiciel wnioskodawców: poseł
Jan Ołdakowski) za projekt ustawy wykonującej prawo Unii Europejskiej
w rozumieniu art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu


Stosownie do art. 95a ust. 1 Regulaminu Sejmu, projektem ustawy
wykonującym prawo Unii Europejskiej jest projekt ustawy mający na celu
wykonanie prawa Unii Europejskiej.
Przedstawiony projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zabytków i
opiece nad zabytkami oraz o zmianie niektórych innych ustaw zakłada m.in.
zmianę zasad wywożenia zabytków za granicę, zwiększenie katalogu form
ochrony zabytków, zmianę podporządkowania wojewódzkich konserwatorów
zabytków.
Ponieważ opiniowany projekt ustawy nie ma na celu wykonania
jakiegokolwiek aktu prawa Unii Europejskiej, nie ma podstaw, by uznać go, w
trybie art. 95a ust. 3 Regulaminu Sejmu, za projekt ustawy wykonującej prawo
Unii Europejskiej

Opracował: Zespół Prawa Europejskiego

Akceptował: Dyrektor Biura Analiz Sejmowych




Michał Królikowski

Deskryptory Bazy REX: Unia Europejska, zabytki, pomoc publiczna
strony : 1 ... 8 . [ 9 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: