Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym
2011-12-14 13:19
Przeczytaj także: Upadłość konsumencka - co się zmieniło?
Rośnie liczba upadłościW pierwszych trzech kwartałach 2011 r. polskie sądy ogłosiły upadłość 521 podmiotów - wynika z raportu Coface Poland. To wynik o około 64% wyższy niż w analogicznym okresie w 2008 r., a więc jeszcze przed kryzysem. Zauważalny jest spadek upadłości w produkcji przemysłowej i transporcie, a wzrost w budownictwie i handlu detalicznym. Zdecydowana większość (434) upadłości miała na celu likwidację majątku upadłego, pozostałe (47) upadłości ogłoszono z możliwością zawarcia układu.
Termin na zgłoszenie
Termin, w którym należy dokonać zgłoszenia wierzytelności jest wskazany w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości. Nie może on być krótszy niż miesiąc ani dłuższy niż trzy miesiące. W postanowieniu znajduje się też wezwanie wierzycieli upadłego do zgłoszenia wierzytelności w wyznaczonym terminie.
Wierzyciele z reguły dowiadują się o upadłości kontrahenta od syndyka. Zawiadamia on o upadłości tych wierzycieli, których adresy są znane na podstawie ksiąg upadłego. Wraz z zawiadomieniem wysyła wzór zgłoszenia wierzytelności. Ponadto postanowienie o ogłoszeniu upadłości jest podawane niezwłocznie do publicznej wiadomości przez obwieszczenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym oraz opublikowanie w dzienniku o zasięgu lokalnym.
W razie zgłoszenia wierzytelności po terminie, czynności już dokonane w postępowaniu upadłościowym są skuteczne wobec spóźnionego wierzyciela. Ponieważ podziału funduszów masy upadłości można dokonać kilkakrotnie, w miarę likwidacji masy upadłości, więc takiego wierzyciela może ominąć któryś z podziałów. Jeżeli wierzytelność zgłoszono po zatwierdzeniu ostatecznego planu podziału funduszów masy upadłości, pozostawia się ją bez rozpoznania. Koszty postępowania upadłościowego wynikłe ze zgłoszenia wierzytelności po upływie wyznaczonego w tym celu terminu, nawet jeżeli opóźnienie powstało bez winy wierzyciela, ponosi wierzyciel, który dokonał zgłoszenia po terminie (art. 235 ust. 1 Prawa upadłościowego i naprawczego).
Treść zgłoszenia
W zgłoszeniu wierzytelności należy podać:
- imię i nazwisko bądź nazwę albo firmę wierzyciela i odpowiednio jego miejsce zamieszkania lub siedzibę;
- określenie wierzytelności wraz z należnościami ubocznymi (np. odsetkami) oraz wartość wierzytelności niepieniężnej; nie zgłasza się odsetek za okres po ogłoszeniu upadłości, a pozostałe odsetki rozbija na dwie grupy: za ostatni rok przed datą ogłoszenia upadłości i za okres wcześniejszy;
- dowody stwierdzające istnienie wierzytelności;
- kategorię, do której wierzytelność ma być zaliczona;
- zabezpieczenie związane z wierzytelnością oraz oświadczenie wierzyciela, w jakiej prawdopodobnie sumie wierzytelność nie będzie zaspokojona z przedmiotu zabezpieczenia;
- przedmiot zabezpieczenia, z którego wierzytelność podlega zaspokojeniu - w razie zgłoszenia wierzytelności, w stosunku do której upadły nie jest dłużnikiem osobistym;
- stan sprawy, jeżeli co do wierzytelności toczy się postępowanie sądowe lub administracyjne;
- ilość posiadanych udziałów albo akcji oraz ich rodzaj - jeżeli wierzyciel jest wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki będącej upadłym.
oprac. : Andrzej Janowski / Gazeta Podatkowa