Zmiana zasad rejestracji wspólników spółki cywilnej
2011-07-21 10:34
Przeczytaj także: SN o dochodzeniu wierzytelności spółki cywilnej
Okres przejściowy do 31 grudnia br.Spółka cywilna na gruncie prawa cywilnego nie ma podmiotowości prawnej. Nie przysługuje jej też status przedsiębiorcy. Status ten, w przypadku spółki cywilnej prowadzącej działalność gospodarczą, muszą mieć jej wspólnicy. Dlatego też osoby fizyczne działające w ramach tej spółki muszą posiadać wpis w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (ewentualnie do 31 grudnia br. w ewidencji działalności gospodarczej).
Przepisy regulujące CEIDG weszły w życie z dniem 1 lipca br. Prowadzi ją w systemie teleinformatycznym Minister Gospodarki. Głównymi jej zadaniami są ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi i udostępnianie o nich informacji. Ta jedna, centralna ewidencja zastąpi dotychczasowe, prowadzone przez gminy. Na przeniesienie danych przedsiębiorców (wykonujących działalność i tych, którzy zawiesili jej wykonywanie) z EDG do CEIDG organy ewidencyjne mają czas do końca tego roku.
Dopiero z dniem przeniesienia do CEIDG wpisu, wójt, burmistrz albo prezydent miasta przestanie być organem ewidencyjnym dla przedsiębiorcy, którego wpis przeniesiono. Z kolei w zakresie wpisów nieprzeniesionych do końca 2011 r. organem ewidencyjnym pozostaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta.
Procedura dla nowych wspólników
Omawiane zmiany w przepisach powodują, że inaczej formalności mogą wyglądać dla osób dopiero zakładających działalność (tj. nieposiadających wpisu) i dla tych, którzy już mają status przedsiębiorcy i dodatkowo chcą prowadzić działalność w ramach spółki cywilnej. Wynika to z tego, że osoby zakładające działalność od 1 lipca br. mogą być rejestrowane wyłącznie w ramach CEIDG, tj. aby uzyskać wpis mogą złożyć wniosek za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego w szczególności na stronie internetowej CEIDG (www.ceidg.gov.pl), osobiście bądź listem poleconym.
Skorzystanie z opcji złożenia wniosku on-line wymaga podpisania go w sposób akceptowany przez CEIDG, np. podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu czy podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP (art. 27 ust. 7 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Profil zaufany jest bezpłatną metodą potwierdzania tożsamości obywatela w systemach elektronicznej administracji. Jego uzyskanie wymaga zalogowania się na platformie ePUAP i założenia profilu (na temat zakładania profilu zaufanego na ePUAP pisaliśmy w GP nr 52, na str. 18). Następnie należy udać się do punktu potwierdzającego profil (będzie nim np. urząd skarbowy, urząd wojewódzki czy oddział ZUS), celem udokumentowania tożsamości. Wykaz wspomnianych punktów i inne przydatne informacje odnaleźć można na stronie internetowej www.epuap.gov.pl.
Złożenie wniosku osobiście
Pozostała także możliwość złożenia wniosku osobiście w urzędzie gminy. Organ gminy potwierdzi tożsamość wnioskodawcy (musi on okazać np. dowód tożsamości) i wyda mu pokwitowanie przyjęcia wniosku. Poza tym wniosek można wysłać listem poleconym, jednak w tym przypadku musi być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy poświadczonym przez notariusza. Wniosek złożony w urzędzie, organ zobowiązany jest przekształcić na formę dokumentu elektronicznego i przesłać do CEIDG.
Nowy formularz
Od początku lipca br. przestał obowiązywać druk EDG-1. Aktualnie należy korzystać z nowego formularza - CEIDG-1. Jego integralną częścią jest żądanie:
- wpisu do rejestru REGON albo jego zmiany,
- zgłoszenia identyfikacyjnego albo aktualizacyjnego NIP,
- zgłoszenia płatnika składek do ZUS albo jego zmiany bądź zgłoszenia oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników w KRUS,
- przyjęcia oświadczenia o wyborze przez przedsiębiorcę formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych albo wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej.
Wioski o wpis do CEIDG są wolne od opłat.
oprac. : Ewelina Mentel-Wyrzychowska / Gazeta Podatkowa