Lista obecności i ewidencja czasu pracy
2011-03-24 13:48
Przeczytaj także: Sposoby potwierdzania obecności w pracy
Pytanie: W jednej z publikacji przeczytałam, że obecnie pracodawca może stworzyć jeden dokument, który będzie zastępował zarówno listę obecności, jak i ewidencję czasu pracy i będzie to zgodne z aktualnymi przepisami prawa pracy. Mianowicie wystarczy, że pracodawca zaprowadzi indywidualne listy obecności dla pracowników, w których zobowiąże ich do wpisywania godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy każdego dnia z podpisem. Czy tak rzeczywiście można postąpić?Odpowiedź: Od pracodawcy zależy, w jaki sposób pracownicy będą potwierdzali obecność w firmie. W związku z tym pracodawca może zadecydować, że pracownicy będą podpisywać się na ewidencji czasu pracy. Niemniej jednak lista obecności nie może zastąpić ewidencji czasu pracy.
1. Lista obecności to jedna z metod potwierdzania obecności w pracy
Przepisy prawa pracy nie nakładają na pracodawców obowiązków w zakresie wprowadzania określonych procedur dotyczących potwierdzania obecności pracownika w pracy, np. list obecności. To od decyzji pracodawcy zależy, czy w danym zakładzie będą funkcjonować listy obecności oraz jaką przyjmą formę. Pracodawca zatrudniający co najmniej 20 pracowników powinien określić sposób potwierdzania przez pracownika przybycia i obecności w pracy w regulaminie pracy. Pozostali pracodawcy informacje w tym zakresie powinni przekazać pracownikom na piśmie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Formalnie nie ma więc przeszkód, aby pracodawca wprowadził w zakładzie indywidualne listy obecności, w których pracownicy będą wpisywać godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.
2. Ewidencja czasu pracy to nie to samo co lista obecności
Na pracodawcy spoczywa natomiast obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy pracownika do celów prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą w zakresie obejmującym:
- pracę w poszczególnych dobach, w tym:
- pracę w niedziele i święta,
- w porze nocnej,
- w godzinach nadliczbowych oraz
- w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy, a także
- dyżury,
- urlopy,
- zwolnienia od pracy oraz
- inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy.
Tak więc niezależnie od tego, czy u danego pracodawcy stosuje się listy obecności i niezależnie od formy tych list, liczba godzin pracy w danym dniu musi być odnotowana w karcie ewidencji czasu pracy. Obowiązek ewidencjonowania godzin pracy nie dotyczy jedynie pracowników:
- objętych systemem zadaniowego czasu pracy,
- zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy oraz
- otrzymujących ryczałt za godziny nadliczbowe lub za pracę w porze nocnej.
Podstawa prawna:
- art. 29 § 3, art. 104, art. 1041 § 1 pkt 9, art. 149 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94),
- § 8 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. nr 62, poz. 286).
Portal Kadrowy - odpowiedzi ekspertów prawa pracy. Porady wraz z podstawą prawną otrzymasz na skrzynkę. Dajemy gwarancję profesjonalnej odpowiedzi. W portalu do pobrania m.in. wzory, wskaźniki, kalkulatory, akty prawne.
oprac. : Katarzyna Pietruszyńska / Portal Kadrowy