Rynek telekomunikacyjny a interesy konsumentów
2010-01-12 10:18
Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2008
Konsumenci skarżą się również na dokonywanie przez operatorów zmian w taryfach bez wiedzy i zgody konsumentów, złą jakość świadczonych usług lub ich nie wykonywanie (np. nie podłączenie telefonu w wyznaczonym w umowie terminie). W kilku wypadkach konsument prosił operatora o zastrzeżenie numeru, a mimo to jego numer pojawił się potem w książce telefonicznej. Pojawiały się też skargi na brak punktów, gdzie można byłoby dokonywać opłat rachunków bez potrącania prowizji.
Telefonia komórkowa
Na wstępnie należy podkreślić, że liczba zgłaszanych skarg/problemów związanych z telefonią komórkową jest dużo mniejsza, niż w przypadku telefonii stacjonarnej. Konsumenci najczęściej narzekają na jakość usług, w szczególności związanych z uszkodzeniami nadajników operatorów i w konsekwencji brakiem zasięgu. Druga grupa skarg dotyczy rachunków za połączenia telefoniczne (zawyżone kwoty rachunków, niewłaściwe rozliczenie taryfy, rachunki obejmujące okres, gdy konsument nie był jeszcze abonentem).
fot. mat. prasowe
Problemy z odstąpieniem od umowy, charakterystyczne dla rynku telefonii stacjonarnej, dotyczą również (choć w dużo mniejszym stopniu) użytkowników telefonów komórkowych. Konsumenci wypowiadają umowę w terminie lub w związku ze zmianą regulaminu przez operatora, a mimo to operator żąda kary lub nie uznaje odstąpienia i nadal przesyła rachunki za rozmowy.
Konsumenci sygnalizowali również trudności przy zmianie operatora związane z zachowaniem dotychczasowego numeru telefonu. Skarżono się na praktyki „starego” operatora, który nie dokonywał „uwolnienia” numeru. Inne problemy dotyczyły zmian taryfy i regulaminu bez wiedzy konsumenta.
Internet
Zdecydowanie najczęściej zgłaszanym problemem polskich konsumentów na rynku internetowym było uzyskanie dostępu do Internetu i uruchomienie usługi. Paradoksalnie czynnikiem mającym istotny wpływ na liczbę skarg konsumenckich był wzrost konkurencji na tym rynku.
fot. mat. prasowe
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich