Rynek telekomunikacyjny a interesy konsumentów
2010-01-12 10:18
Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2008
Twarda walka operatorów o klienta powoduje, że łamią oni często podstawowe prawa konsumentów: prawo do rzetelnej informacji, prawo do swobody wyboru, prawo do bycia wysłuchanym. Wydaje się, że na obecnym etapie rozwoju rynku operatorzy telekomunikacyjni starają się utrzymać klientów przy sobie nie poprzez poprawę jakości świadczonych usług i obsługi konsumentów, lecz poprzez stosowanie nieuczciwych praktyk (przykładowo uniemożliwiających odstąpienie od umowy).
Ustawa Prawo telekomunikacyjne w obecnym kształcie zawiera wiele rozwiązań, zwiększających ochronę konsumentów. Obecnie toczą się dyskusje nad projektem nowelizacji Prawa telekomunikacyjnego wprowadzającym dodatkowo następujące prokonsumenckie zmiany:
- Usługi o podwyższonej opłacie (np. 0-700) będą automatycznie blokowane w momencie podpisywania umowy z konsumentem. Ich odblokowanie będzie możliwe dopiero na wniosek osób, które zechcą z takich usług korzystać. Dodatkowo abonenci będą mieli możliwość monitorowania kosztów ponoszonych na usługi telekomunikacyjne. Gdy operator zauważy nagły wzrost kosztów połączeń z danego numeru, to wówczas będzie musiał poinformować o tym abonenta. Projekt przewiduje też stworzenie systemu, który umożliwi konsumentom samodzielne kontrolowanie swoich połączeń telefonicznych.
- Obecnie operator ma obowiązek każdorazowo powiadamiać konsumentów wyłącznie o fakcie dokonania zmian w regulaminie. Projekt nakłada na operatorów obowiązek powiadamiania konsumentów również o treści wprowadzonych zmian.
- Konsumenci będą mogli żądać szczegółowego billingu za okres ostatnich 24 miesięcy, a nie jak obecnie za okres 12 miesięcy.
- Od każdego operatora będzie można żądać odszkodowania za niedotrzymanie określonego w umowie terminu rozpoczęcia świadczenia usług.
- Przeniesienie numeru w sieci tego samego operatora ma być bezpłatne. Zatem zmieniając miejsce zamieszkania w mieście nie trzeba będzie płacić za zachowanie swojego starego numeru, który zostanie przypisany do nowego lokalu.
- Użytkownicy telefonów stacjonarnych w TP SA otrzymają odszkodowanie, jeśli czas przerw w świadczeniu usług wyniesie cztery godziny (obecnie 36 godzin)
- Konsument będzie mógł rozwiązać umowę w przypadku każdej zmiany regulaminu (najbardziej kontrowersyjny zapis).
- Operator nie miałby prawa rozwiązania umowy i zaprzestania świadczenia usług konsumentowi, który nie płaci rachunków. Zerwanie umowy byłoby możliwe dopiero po orzeczeniu sądu.
- Prezes UKE będzie miał możliwość regulowania nie tylko cenników i regulaminów, ale również wzorów umów.
- Operatorzy, na których UKE nałożyło karę będą mieli obowiązek składania pieniędzy w depozycie sądowym. Obecnie Prezes UKE nakłada karę, ale operator jej nie płaci do czasu uprawomocnienia się wyroku. W opinii Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej konieczność złożenia depozytu działałaby bardziej odstraszająco na operatorów.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich