Bezpieczne zakupy w sieci
2009-12-02 09:51
Przeczytaj także: Zakupy przez Internet wg nowych zasad
Pan Tomasz w sklepie internetowym ‘Piękny Dom’ zakupił blat roboczy do kuchni. W opisie towaru było zaznaczone, że blat jest odporny na zarysowania i można na nim kroić produkty spożywcze. Okazało się jednak, że blat zarysował się przy pierwszej próbie pokrojenia na nim chleba. W tej sytuacji blat ma wadę, gdyż nie posiada właściwości podawanych publicznie przez sprzedawcę. Panu Tomaszowi przysługują określone niżej uprawnienia.
Pamiętajmy także, że jeżeli sprzedawca dokonał montażu zakupionego produktu i zrobił w sposób niewłaściwy, albo gdy kupujący sam montował produkt i zrobił to niewłaściwie z uwagi na błędną instrukcję, to jest to również traktowane jako niezgodność towaru z umową.
Pan Tomasz zakupił w sklepie internetowym okap kuchenny. W dołączonej doń instrukcji montażu wskazano, że należy element A i B połączyć ze sobą poprzez silne ich wciśnięcie jeden w drugi. Zapomniano jednak dodać, że powinna się między nimi znaleźć uszczelka. Pan Tomasz zastosował się do instrukcji, przez co element A się ukruszył. W tej sytuacji pan Tomasz powinien złożyć do sprzedawcy reklamację (koniecznie na piśmie), gdyż towar był niezgodny z umową z uwagi na błąd w instrukcji montażu.
Reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową można składać do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od zakupu. Nie należy z tym jednak zwlekać, bowiem po wykryciu, że towar jest niezgodny z umową (wadliwy) konsument musi o tym powiadomić sprzedawcę w ciągu dwóch miesięcy.
Konsument, zgłaszając niezgodność towaru z umową, może żądać doprowadzenia go do zgodności z umową poprzez nieodpłatną naprawę lub wymianę na nowy. Mają się one odbyć nieodpłatnie, co oznacza, że sprzedawca musi zwrócić konsumentowi wszelkie poniesione koszty, w szczególności koszty demontażu, dostarczenia, robocizny oraz ponownego montażu i uruchomienia.
Pan Tomasz zakupił w sklepie internetowym ‘Piękny Dom’ zmywarkę. Po jej zamontowaniu okazało się, że mechanizm sterujący nie działa. Pan Tomasz wezwał fachowców, którzy zdemontowali zmywarkę, a następnie firmą kurierską wysłał ją z Łodzi, gdzie zamieszkuje, do Szczecina, gdzie jest siedziba sklepu internetowego ‘Piękny Dom’. Zażądał naprawy zmywarki. Sprzedawca spełnił to żądanie i na swój koszt odesłał naprawioną zmywarkę. Pan Tomasz ponownie poprosił fachowców o montaż zmywarki, za co podobnie, jak za demontaż, zapłacił im stosowne wynagrodzenie. W tej sytuacji pan Tomasz ma prawo żądać od sprzedawcy zwrotu kosztów demontażu i montażu zmywarki oraz kosztów wysłania jej kurierem z Łodzi do Szczecina.
Sprzedawca będzie mógł odmówić naprawy lub wymiany towaru na nowy jedynie wówczas, gdy naprawa lub wymiana będzie niemożliwa lub będzie wymagała nadmiernych kosztów. W takiej sytuacji, a także wówczas, gdy sprzedawca nie zdoła naprawić towaru w odpowiednim czasie lub gdy naraża ona konsumenta na znaczne niedogodności, przysługuje mu prawo do żądania obniżenia ceny albo do odstąpienia od umowy. Wybór konsumenta w tej sytuacji zostaje ograniczony jedynie, gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna, wówczas może on żądać tylko obniżenia ceny.
Pan Tomasz zażądał naprawy lub wymiany zakupionej prze Internet zmywarki na nową z uwagi na zarysowany wyświetlacz. Okazało się, że nie ma możliwości naprawy – usunięcia rysy. Po kontakcie z producentem takich zmywarek sprzedawca ustalił, że nie produkują już takich wyświetlaczy ani zmywarek, dlatego wymiana bądź uszkodzonego elementu bądź całej zmywarki jest niemożliwa. W takiej sytuacji pan Tomasz może żądać tylko obniżenia ceny. Z punktu widzenia przeznaczenia zmywarki, zarysowany wyświetlacz jest bowiem wadą nieistotną.
Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie naprawy lub wymiany towaru, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, to uważa się, że uznał je za uzasadnione.
Należy pamiętać, że w drodze umowy pomiędzy konsumentem i przedsiębiorcą nie można ani wyłączyć, ani ograniczyć powyższych uprawnień.
oprac. : Stowarzyszenie Konsumentów Polskich