eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracyPozakodeksowe obowiązki pracodawcy wobec PUP

Pozakodeksowe obowiązki pracodawcy wobec PUP

2008-12-23 13:54

Pracodawca dźwiga na swych barkach ciężar obowiązków narzuconych mu przez Kodeks pracy. Nie należy jednak zapominać, że wiele powinności szefa wynika z regulacji pozakodeksowych. Jedną z nich jest współdziałanie z powiatowym urzędem pracy. Przyjrzyjmy się, jak ta współpraca powinna wyglądać z punktu widzenia obowiązujących przepisów.

Przeczytaj także: Zatrudnienie pracownika: obowiązki informacyjne pracodawcy

Powinności pracodawcy wobec powiatowego urzędu pracy określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (dalej: ustawa). I tak, zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy, pracodawca jest zobligowany na bieżąco informować powiatowe urzędy pracy (właściwe ze względu na siedzibę pracodawcy) o wolnych miejscach zatrudnienia lub miejscach przygotowania zawodowego. Co ważne, informacje w tym zakresie nie mogą formułować wymagań, które dyskryminowałyby kandydatów do pracy ze względu na:
  • płeć,
  • wiek,
  • rasę,
  • pochodzenie etniczne,
  • narodowość,
  • orientację seksualną,
  • przekonania polityczne,
  • wyznanie religijne,
  • przynależność związkową.

Ponadto, w myśl art. 36 ust. 6 ustawy, pracodawca przed zatrudnieniem osoby lub powierzeniem jej innej pracy zarobkowej ma obowiązek uzyskać od niej pisemne oświadczenie o pozostawaniu lub niepozostawaniu w rejestrze bezrobotnych i poszukujących pracy. Osoba, która podejmuje pracę jest obowiązana złożyć takie oświadczenie.

Pracodawca, który zdecyduje się na zatrudnienie osoby posiadającej status bezrobotnego musi w ciągu 5 dni zawiadomić o tym fakcie właściwy powiatowy urząd pracy (art. 36 ust 7 ustawy). W przeciwnym razie może grozić mu kara grzywny w wysokości nie niższej niż 3000 zł (art. 119 ust. 1 ustawy).

Urząd musi wiedzieć o zwolnieniach grupowych

Dodatkowe obowiązki wobec urzędu pracy istnieją po stronie pracodawcy, który zamierza rozstać się z większą grupą pracowników w trybie ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników. Akt ten, zwyczajowo nazywany ustawą o zwolnieniach grupowych, obliguje pracodawcę do przekazania właściwemu powiatowemu urzędowi pracy pisemnego zawiadomienia, w którego treści będą się zawierać szczegóły planowanego zwolnienia grupowego. Pismo to powinno określać (art. 4 ust. 1 ustawy o zwolnieniach grupowych):
  • przyczyny zamierzonego zwolnienia grupowego,
  • liczbę zatrudnionych i zwalnianych pracowników,
  • okres, w ciągu którego ma być dokonane zwolnienie,
  • wyniki przeprowadzonej konsultacji zamierzonego grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi lub z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy.

Co ważne, wypowiedzenie pracownikowi stosunku pracy w ramach grupowego zwolnienia może nastąpić nie wcześniej niż po dokonaniu przez pracodawcę zawiadomienia, o którym mowa powyżej (art 6 ust. 1 ustawy o zwolnieniach grupowych).

Natomiast rozwiązanie stosunku pracy może nastąpić dopiero po upływie 30 dni od dnia zawiadomienia powiatowego urzędu pracy. Przepis ten nie dotyczy przypadków rozwiązania z pracownikami stosunków pracy w razie zakończenia działalności pracodawcy wskutek prawomocnego orzeczenia sądowego (art 6 ust. 2 ustawy o zwolnieniach grupowych).

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: