eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieJak złożyć reklamację?

Jak złożyć reklamację?

2010-07-31 00:25

Jak złożyć reklamację?

© fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (2)

Problemy z uszkodzonym lub zepsutym towarem to najczęstszy powód telefonów na Infolinię Konsumencką Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. SKP odbiera głównie skargi dotyczące obuwia, odzieży, komputerów, sprzętu RTV/AGD oraz mebli. Warto zatem przypomnieć podstawowe zasady związane z dokonywaniem reklamacji.

Przeczytaj także: Termin reklamacji wydłużony

Liczba telefonów na Infolinię Konsumencką SKP w wybranych kategoriach, w okresie marzec - kwiecień 2010 r.

Po pierwsze, reklamację składamy do sprzedawcy. Pracownicy sklepów często usiłują kierować niezadowolonych konsumentów bezpośrednio do producenta – pamiętajmy więc, że przy reklamowaniu towarów wcale nie musimy powoływać się na gwarancję i kontaktować z serwisem, wystarczy złożyć u sprzedawcy reklamację z tytułu tzw. niezgodności towaru z umową (patrz przykładowe pismo reklamacyjne w ramce). Możemy się domagać naprawy zakupionego towaru lub jego wymiany na nowy.

Po drugie, reklamację należy złożyć w ciągu dwóch lat od momentu zakupu towaru, a zarazem w ciągu dwóch miesięcy od momentu wykrycia wady. Jeśli przekroczymy powyższe terminy, sprzedawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za wadliwy towar.

Po trzecie, reklamację powinniśmy składać na piśmie, najlepiej wysyłając ją listem poleconym do sprzedawcy (za potwierdzeniem odbioru). Mamy wówczas dowód, że sprzedawca otrzymał naszą skargę.

Po czwarte, sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się do naszej reklamacji, Jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się automatycznie, że uznał naszą reklamację.

Przykładowe pismo reklamacyjne

Reklamacja żywności

Kupiłam wczoraj śmietanę, produkt ma aktualną datę ważności, ale jest kwaśny i nie nadaje się do spożycia. Miejscem zakupu było jedno ze stoisk bazaru. Dziś zadzwoniłam do producenta, aby złożyć reklamacje, ale pracownik firmy nie chciał ze mną rozmawiać.

Umowa sprzedaży zawarta została między Panią a sprzedawcą z bazaru i to do niego, a nie do producenta, powinna Pani skierować reklamację. Żywność można reklamować, ale terminy są w tym przypadku krótsze niż dla konsumpcyjnych towarów nieżywnościowych.

Składając reklamację towaru żywnościowego, kupujący powinien zawiadomić sprzedawcę niezwłocznie o niezgodności towaru żywnościowego z umową - nie później niż w terminie 3 dni od dnia otwarcia opakowania (oznakowanego terminem przydatności do spożycia lub datą minimalnej trwałości).

Oczywiście zawiadomienie o stwierdzeniu niezgodności z umową powinno nastąpić nie później niż przed upływem daty minimalnej trwałości towaru lub terminu jego przydatności do spożycia.

Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 stycznia 2003 r. w sprawie terminów zawiadomienia sprzedawcy o stwierdzeniu niezgodności towaru żywnościowego z umową, §1 ust. 1 (Dz. U. z 2003r., Nr 31, poz. 258).

 

1 2 ... 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: