Choroba zawodowa a obowiązki pracodawcy
2008-10-30 13:29
Przeczytaj także: Choroba zawodowa nawet na emeryturze?
Trzeba powiadomić stosowne organy
Poddawanie pracowników badaniom lekarskim nie wyczerpuje wszystkich obowiązków pracodawcy związanych z ryzykiem wystąpienia choroby zawodowej. Każdy przypadek rozpoznania takiej choroby (bądź jej podejrzenia) trzeba bowiem zgłosić właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej i właściwemu okręgowemu inspektoratowi pracy (art. 235 § 1 K.p.).
Ponadto, w razie rozpoznania u podwładnego objawów choroby zawodowej, pracodawca jest również zobowiązany do:
- ustalenia przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakteru i rozmiaru zagrożenia tą chorobą, działając w porozumieniu z właściwym organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
- niezwłocznego przystąpienia do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosowania innych niezbędnych środków zapobiegawczych,
- zapewnienia realizacji zaleceń lekarskich.
Przepisy zobowiązują również do prowadzenia rejestru zachorowań na choroby zawodowe oraz podejrzeń takich chorób.
Pracodawca, który:
- nie zgłasza właściwym organom wystąpienia choroby zawodowej,
- nie zgłasza właściwym organom podejrzenia o taką chorobę,
- nie ujawnia choroby zawodowej pracownika,
- niezgodnie z prawdą przedstawia informacje, dokumenty oraz dowody dotyczące chorób
-dopuszcza się wykroczenia przeciwko prawom pracownika i zgodnie z art. 283 § 2 pkt 6 K.p., podlega karze grzywny w wysokości od 1000 do 30 000 zł.
Co więcej, niezawiadomienie w terminie właściwego organu o chorobie zawodowej może być również bolesne w skutkach. W myśl art. 221 K.k., stanowi ono bowiem występek przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, zagrożony karą grzywny do 180 stawek dziennych lub karą ograniczenia wolności.
Inne środki zapobiegawcze
Obowiązki w zakresie zapobiegania chorobom zawodowym obejmują również środowisko pracy. I tak, Kodeks pracy nakłada na pracodawcę obowiązek stosowania środków zapobiegających chorobom zawodowym (art. 227 § 1), a w szczególności zobowiązuje go do:
- utrzymywania w stanie stałej sprawności urządzeń ograniczających lub eliminujących szkodliwe dla zdrowia czynniki środowiska pracy oraz urządzeń służących do pomiarów tych czynników,
- przeprowadzania na własny koszt badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia,
- rejestrowania i przechowywania wyników tych badań i pomiarów,
- udostępniania wyników badań i pomiarów podwładnym.
Analiza przyczyn
Na przełożonym spoczywa również obowiązek systematycznego analizowania przyczyn chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami środowiska pracy. Analizy te są konieczne, bowiem w oparciu o ich wyniki firma powinna stosować właściwe środki zapobiegawcze (art. 236 K.p.)
Wykaz chorób zawodowych
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach za choroby zawodowe uznaje się:
- zatrucia ostre albo przewlekłe lub ich następstwa wywołane przez substancje chemiczne (np. nikiel, ołów, rtęć, fluor i ich związki, tlenki azotu, kwasy organiczne, alkohol butylowy, metylowy lub izopropylowy),
- gorączkę metaliczną,
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl