Black Friday i Cyber Monday. Jakie prawa konsumenta ci przysługują?
2019-11-27 09:50
Black Friday © Romolo Tavani - Fotolia.com
Przeczytaj także: Black Friday bez haczyków. Poradnik dla seniorów
W przeddzień szaleństwa związanego z przedświątecznymi zakupami Europejskie Centrum Konsumenckie oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prezentują odpowiedzi na pytania, które najczęściej zadają kupujący. Oto, jakie prawa konsumenta nam przysługują.Prawa konsumenta. Zakupy przez internet:
Czy istnieje konieczność weryfikacji zawartości przesyłki w obecności kuriera?
Jeżeli widzisz, że opakowanie jest uszkodzone, to otwórz je przy kurierze i w razie potrzeby spisz z nim protokół. Jeżeli nie chcesz lub nie możesz sprawdzić paczki w obecności kuriera, to otwierając ją, zrób zdjęcia i nagraj film.
Towar dotarł uszkodzony, kto ponosi za to odpowiedzialność?
Jeżeli o wyborze firmy kurierskiej zadecydował sprzedawca, to wówczas on ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie towaru.
fot. Romolo Tavani - Fotolia.com
Black Friday
W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?
W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża, to prawa konsumenta zezwalają na odstąpienie od umowy.
Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?
Obowiązujące prawa konsumenta umożliwiają zwrot towaru w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki. Towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. towary wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem dla Mamy Zosi), odpieczętowane płyty lub gry.
Jak najbezpieczniej zapłacić?
Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formę zapłaty w innym kraju Unii Europejskiej. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back.
Prawa konsumenta. Zakupy stacjonarne:
Czy mogę reklamować towar?
Tak, jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia wydania rzeczy. Chyba, że towar został przeceniony ze względu na wadę i jest to wyraźnie powiedziane – takiej wady reklamować nie możesz.
Czego mogę żądać przy reklamacji?
Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Prawa konsumenta wskazują, że przedsiębiorca musi rozpatrzyć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna, możesz żądać nawet odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację najlepiej posiadać dowód zakupu.
Czy mogę zwrócić produkt?
Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.
A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?
Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)