eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracyWadliwa praca a prawo do wynagrodzenia

Wadliwa praca a prawo do wynagrodzenia

2008-10-20 13:52

W życiu codziennym pomyłki przytrafiają się niemal każdemu. Podobnie dzieje się w pracy. Jeżeli pracownik wadliwie wykonał powierzone mu zadanie, pracodawca ma prawo wyciągnąć konsekwencje. Jak to wygląda w praktyce?

Przeczytaj także: Jak ustalić wysokość wynagrodzenia pracownika?

Zgodnie z art. 22 § 1 K.p., wraz z nawiązaniem stosunku pracy pracownik zobowiązuje się m.in. do wykonywania określonego rodzaju pracy na rzecz pracodawcy, szef natomiast jest zobligowany do zatrudniania podwładnego za wynagrodzeniem. Ponadto obowiązkiem pracownika jest również sumienne i staranne wykonywanie poleceń pracodawcy (art. 100 § 1 K.p.). Nic tu właściwie nie wymaga głębszej analizy- za dobrze wykonaną pracę należy się zapłata. Co jednak w sytuacji, gdy pracownik wadliwie wykonał pracę? Czy przysługuje mu za nią wynagrodzenie?

O wadliwym wykonaniu polecenia służbowego traktuje art. 82 K.p. Przepis ten przewiduje, iż za wadliwe wykonanie produktów i usług z winy pracownika wynagrodzenie nie przysługuje. Natomiast jeżeli na skutek wadliwie wykonanej pracy doszło do obniżenia jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie pracownika ulega odpowiedniemu pomniejszeniu. Co istotne, w obu wspomnianych przypadkach niezbędną przesłanką, decydującą o odmowie wynagrodzenia bądź jego zmniejszeniu, jest wina pracownika, która polega na niedołożeniu należytej staranności do wykonywanego zadania. Chodzi tu zarówno o winę umyślną, jak również nieumyślną, w tym także niedbalstwo.

Defekt produktu lub usługi musi pozostawać w związku przyczynowym z działaniem bądź zaniechaniem pracownika. Ciężar udowodnienia tak winy podwładnego, jak wspomnianego związku przyczynowego spoczywa na pracodawcy. Jeżeli nie istnieją przesłanki przesądzające o tym, że zawinił pracownik, ryzyko wadliwie wykonanej pracy ponosi nie kto inny, tylko szef.

§ 2 omawianego przepisu stanowi ponadto, że w przypadku, gdy pracownik usunie wadę, należy wypłacić mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi, przy czym za czas pracy poświęcony naprawianiu usterki wynagrodzenie nie przysługuje. Regulacja ta znajduje swoje praktyczne zastosowanie głównie w różnego rodzaju punktach usługowych, w których to klient reklamuje daną usługę, a pracownik na polecenie przełożonego jest zobowiązany do usunięcia jej wadliwości. Dotyczy to jednak tylko i wyłącznie przypadków, w których wina pracownika jest bezsprzeczna, a nie np., gdy o wadliwym wykonaniu pracy zadecydował brak odpowiednich materiałów czy narzędzi. Wówczas pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia za wykonaną pracę, ale nie otrzymuje zapłaty za czas zużyty na usuwanie wady.

Co ważne, pracownik, który wadliwie wykonał pracę może ponosić w stosunku do pracodawcy odpowiedzialność materialną za wyrządzoną szkodę, stosownie do postanowień art. 114 i następnych K.p.

Jeżeli natomiast wadliwe wykonanie pracy jest następstwem okoliczności, za które pracownik nie ponosi odpowiedzialności, pracodawca nie może mu odmówić prawa do wynagrodzenia.

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: