E-Doręczenia już wkrótce
2023-11-15 09:39
E-Doręczenia już wkrótce © ekostsov - Fotolia.com
Przeczytaj także: e-Doręczenia w praktyce: Jak korzystać z usługi Poczty Polskiej?
Co to są e-Doręczenia
E-doręczenia, to nowy sposób, w jaki podmioty komunikują się z organami administracji publicznej. E-Doręczenia to usługa, która umożliwi przedsiębiorcom wysyłkę, odbiór i przechowywanie korespondencji online. Doręczenia elektroniczne poprzez portal e-doręczenia będą miały równoważną moc prawną jak tradycyjne przesyłki polecone z potwierdzeniem odbioru. Skrzynka e-Doręczenia docelowo zastąpi korespondencję poprzez ePUAP.
Usługę e-Doręczeń świadczyć będą wyłącznie dostawcy usług zaufania: Poczta Polska S.A., jako dostawca publiczny oraz komercyjni dostawcy niepubliczni wpisani do rejestru prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji.
fot. ekostsov - Fotolia.com
E-Doręczenia już wkrótce
Kogo dotyczą e-Doręczenia
Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy oraz zawody zaufania publicznego (np. adwokaci, radcowie prawni, doradcy podatkowi) będą miały obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzenia korespondencji za pośrednictwem e-Doręczeń.
Od kiedy należy posiadać skrzynkę do e-Doręczeń
Harmonogram wdrażania obowiązkowych e-Doręczeń dla przedsiębiorców jest kilkuetapowy i zależy od tego, kiedy działalność była założona lub modyfikowana oraz w jakim rejestrze przedsiębiorstwo jest wpisane (KRS lub CEIDG). Harmonogram obejmuje także zawody zaufania publicznego.
Osoby wykonujące zawody zaufania publicznego:
- od 10 grudnia 2023 r. – osoby wykonujące zawód: adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego, doradcy restrukturyzacyjnego, rzecznika patentowego, notariusza.
Podmioty wpisywane do KRS:
- od 10 grudnia 2023 r. – wszystkie podmioty niepubliczne wpisane do KRS od 10 grudnia 2023 r. (czyli wniosek o wpis do KRS będzie zawierał także wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń)
- do 10 marca 2024 r. – wszystkie podmioty niepubliczne wpisane do KRS przed 10 grudnia 2023 r.
Podmioty wpisywane do CEIDG:
- do 1 stycznia 2024 r. – podmioty niepubliczne składające wniosek o wpis do CEIDG po 31 grudnia 2023 r. (czyli wniosek o wpis do CEDIG będzie zawierał także wniosek o utworzenie adresu do e-doręczeń)
- od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r. – podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG do 31 stycznia 2023 r., jeśli dokonają jakiejkolwiek zmiany w CEIDG od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r.
- do 1 października 2026 r. – podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG przed 31 grudnia 2023 r., jeśli nie dokonały żadnej zmiany w CEIDG od 30 września 2025 r. do 30 września 2026 r.
Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń
Wnioski o założenie skrzynki e-Doręczeń można składać już teraz. Po założeniu skrzynki do e-Doręczeń należy ją aktywować. Na dzień 10 grudnia 2023 r. wszystkie podmioty, które są zobowiązane do korzystania z e-Doręczeń według harmonogramu, muszą mieć aktywną skrzynkę do e-Doręczeń. Instrukcja aktywowania skrzynki zostanie przesłana drogą e-mailową po złożeniu wniosku o utworzenie adresu do e-Doręczeń.
Artykuł został przygotowany przez kancelarię prawną JDP
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)