Transgraniczne skargi konsumentów w 2021 r. - czego dotyczyły?
2022-02-16 12:29
Większość skarg dotyczyła usług lotniczych © pixabay.com
Europejskie Centrum Konsumenckie podsumowało rok 2021. Na co najczęściej skarżyli się konsumenci i co było powodem tych skarg? Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?
Przeczytaj także: 1/3 skarg konsumentów w 2020 roku związana z Covid-19
W 2021 r. ECK Polska działające przy UOKiK otrzymało 5669 zgłoszeń od konsumentów. 3688 spraw, czyli 65% ogółu stanowiły skargi transgraniczne. 35% spraw to zapytania.Liczba skarg w 2021 r. jest porównywalna z rokiem 2019. Wzrost skarg w 2020 roku wywołany był przez odwołane usługi lotnicze i turystyczne z powodu pandemii COVID-19. Wówczas wiele zgłoszeń dotyczyło problemów konsumentów z odzyskaniem pieniędzy.
Większość skarg w 2021 roku dotyczyła transportu lotniczego, ich liczba jednak znacznie się zmniejszyła w porównaniu do roku ubiegłego – o blisko 800 spraw. Odwrotnie natomiast wyglądają dane dotyczące zgłoszeń na zakup odzieży i obuwia. Liczba tych skarg w 2021 roku wzrosła o ok. 36% (300 spraw) w porównaniu do 2020 roku.
Ponad 60% otrzymanych w 2021 r. zgłoszeń dotyczyło zakupów dokonanych przez Internet (z czego 10% stanowiły zakupy przez pośredników).
fot. pixabay.com
Większość skarg dotyczyła usług lotniczych
Czego najczęściej dotyczą skargi konsumentów?
Większość skarg dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe - głównie problemy lotnicze.
- Transport (26%) – 1480 zgłoszeń (1358 transport lotniczy)
- Zakup odzieży i obuwia (17%) 925 zgłoszeń
- Platformy sprzedażowe (6%) – 306 zgłoszeń (głównie: subskrypcje, platformy pośredniczące w sprzedaży odzieży, duże platformy sprzedażowe)
- Usługi noclegowe (6%) – 300 zgłoszeń
Najczęstsze przyczyny skarg:
- Niezgodność towaru/usługi z umową – 14%
- Odstąpienie od umowy – 12%
- Odwołanie lotu – 11%
- Brak dostawy towaru – 8%
Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?
- Niemcy – 18% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia, transport lotniczy)
- Irlandia - 13% transgranicznych zgłoszeń (m.in. transport lotniczy)
- Wielka Brytania 12% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia)
- Holandia – 9% transgranicznych zgłoszeń (m.in. usługi noclegowe, transport lotniczy)
Konsumenci, z jakich krajów najczęściej skarżyli się na polskich sprzedawców?
- Niemcy – 13% zgłoszeń
- Litwa – 13% zgłoszeń
- Francja – 9% zgłoszeń
- Czechy – 7% zgłoszeń
Czego najczęściej dotyczyły skargi kierowane przez konsumentów z innych krajów UE przeciwko polskim przedsiębiorcom?
- Transport lotniczy – 23%
- Zakup odzieży i obuwia – 22%
- Zakup mebli i sprzętu gospodarstwa domowego – 12%
- Usługi noclegowe – 5%
Przeczytaj także:
ECK ujawnia na co najczęściej skarżą się konsumenci
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)