Co robić, gdy linie lotnicze zawodzą?
2019-07-21 00:10
Lotnisko © ivan kmit - Fotolia.com
Przeczytaj także: Odwołany lot. Zobacz, czy dostaniesz odszkodowanie
1. Lot się opóźnia więcej niż 2 godz.? Co robić?
Jeżeli opóźnienie dotyczy lotu krótkodystansowego (do 1500 km), to wówczas możesz poprosić przewoźnika o voucher na posiłek i napój. W przypadku ewentualnej odmowy, zachowaj rachunki i prześlij ich kopie liniom lotniczym z prośbą o zwrot poniesionych kosztów. W przypadku dłuższych dystansów tzw. „prawo do opieki” zaczyna przysługiwać pasażerowi po trzech lub czterech godzinach opóźnienia.
2. Lot opóźnia się więcej niż 5 godz.? Co robić?
Masz już serdecznie dość czekania lub Twoja podróż straciła sens? Jeżeli opóźnienie samolotu przekracza 5 godzin, przysługuje ci prawo rezygnacji z lotu i żądania darmowego lotu powrotnego do miejsca rozpoczęcia podróży.
3. Zbliża się noc, a samolot wciąż nie odleciał? Co robić?
Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do i z hotelu oraz wyżywienie.
Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany, mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. zła pogoda, destabilizacja polityczna).Tutaj sprawdzisz wysokość rekompensaty, jaka Ci przysługuje: https://konsument.gov.pl/kalkulator-praw-pasazerow-linii-lotniczych/
fot. ivan kmit - Fotolia.com
Lotnisko
4. Jesteś na lotnisku, a okazuje się, że zabrakło dla Ciebie miejsca? Co robić?
Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, gdy kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.
5. Mój bagaż rejestrowany został zniszczony. Co robić?
Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych, które często znajduje się w pobliżu taśm. Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR – zachowaj go! Wykonaj też kilka zdjęć w celach dowodowych. W terminie 7 dni wyślij pisemną reklamację linii lotniczych. Nie zwlekaj do powrotu z wakacji. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją wycenić. Najlepiej, jak wyślesz liniom lotniczym rachunek.
6. Mój bagaż nie przyleciał? Co robić?
Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (bieliznę, kosmetyki, ubrania na zmianę) – zatrzymaj rachunki. Po odbiorze bagażu masz 21 dni na reklamację. Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.
7. Nigdy nie wiem, gdzie wysłać reklamację… Co robić?
Warto wtedy skorzystać z zestawienia formularzy skarg, przegotowanego przez ECK Polska. Zawiera ono linki do formularzy reklamacyjnych najbardziej popularnych europejskich linii lotniczych: https://konsument.gov.pl/misc/faq-support/formularz-skarg/
8. Czy jest miejsce, gdzie znajdę te wszystkie informacje?
- informacje o prawa pasażera znajdują się na stronie ECK
- w ECC-Net Travel App, bezpłatnej aplikacji, gdzie znajdziesz odpowiedzi na pasażerskie problemy w kilku językach
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)