Nieudane prezenty świąteczne? Nic straconego!
2016-12-19 13:00
Prezenty świąteczne © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Nietrafiony prezent świąteczny a prawo do reklamacji i zwrotu
Nie dotarł na czas...
Jeżeli okaże się, że zamówione w internecie prezenty świąteczne nie dotarły do nas na czas, nie musimy przechowywać ich do następnego roku. Warto pamiętać, że kupując online od sprzedawcy z UE, Norwegii lub Islandii mamy prawo odstąpić od umowy bez podawania przyczyny takiego kroku. Mamy na to 14 dni od otrzymania przesyłki. W ciągu kolejnych 14 dni musimy odesłać opóźnioną paczkę.
Zły rozmiar…
Kupiłeś bliskiemu odzież w niewłaściwym rozmiarze? I w tym przypadku zastosowanie znajdzie powyższy schemat. W ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki masz prawo ją zwrócić i zamówić bardziej trafiony prezent. Warto też skontaktować się ze sklepem - być może sprzedawca po prostu wymieni towar, bez konieczności zawierania kolejnej umowy. Nieco innymi prawami rządzą się zakupy w sklepach stacjonarnych, które nie mają obowiązku przyjmowania zwrotów - taka możliwość uzależniona jest wyłącznie od dobrej woli sprzedającego.
Po kilku dniach się zepsuł…
Bywa również i tak, że prezenty świąteczne psują się w zaledwie kilka chwil po ich rozpakowaniu. Co zrobić w sytuacji, gdy zakupiony siostrzeńcowi tablet po prostu "padł"? Reklamować. Pamiętaj też, że do reklamacji wadliwego towaru wcale nie potrzebujesz gwarancji -wszystkie towary zakupione u sprzedawcy zarejestrowanego na terenie UE, Norwegii lub Islandii można reklamować w ciągu 2 lat od zakupu na zasadach rękojmi. Konsument ma prawo żądać:
- naprawy wadliwego produktu,
- wymiany na nowy,
- stosownej obniżki ceny lub
- odstąpienia od umowy.
Gwarancję warto wykorzystać, gdy towar został zakupiony za granicą, a w kraju można skorzystać z naprawy w autoryzowanym serwisie lub gdy okres gwarancji jest dłuższy niż 2 lata (wówczas wygasa prawo do rękojmi). Gwarant musi wykonać swoje obowiązki (np. naprawić lub wymienić towar) w terminie wskazanym w oświadczeniu gwarancyjnym.
Czytaj także:
- Aż 37 proc. budżetu na prezenty świąteczne popłynie przez sieć
- Święte prawa konsumenta: reklamacja
Prezent zniszczony w dostawie…
Lampka nocna, o której marzyła babcia została potłuczona w trakcie dostawy? Złożyłeś reklamację, jednak sprzedawca zrzuca winę na dostawcę np. firmę kurierską? Pamiętaj, jeżeli przewoźnika zarekomendował przedsiębiorca, odpowiedzialność za uszkodzenie przesyłki spoczywa na sprzedawcy, aż do momentu wydania rzeczy kupującemu. W sytuacji, gdy zrezygnowałeś z oferowanych przez przedsiębiorcę form dostawy i wybrałeś inną firmę, sprzedawca nie odpowiada za wady powstałe w czasie transportu.
fot. mat. prasowe
Prezenty świąteczne
Kupiłem za granicą, gdzie szukać pomocy?
Zakupiłeś prezenty świąteczne w innym kraju UE, Norwegii lub Islandii, a przedsiębiorca nie odpowiada na reklamacje? Pamiętaj, jeżeli masz problemem z zagraniczną firmą zarejestrowaną na terenie UE, Norwegii lub Islandii, zgłoś się po poradę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Już od 10 stycznia do internetowej platformy rozstrzygania sporów (ODR) zostaną przyłączone polskie podmioty odpowiedzialne za pozasądowe rozwiązywanie sporów (ADR). Platforma ma na celu pomoc konsumentom i przedsiębiorcom w znalezieniu polubownego rozwiązania po nieudanej procedurze reklamacyjnej, w przypadku umów zawartych w internecie.
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)