Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa!
2015-02-24 11:26
Przeczytaj także: Marketing social media: wykorzystaj treści z bloga
Diabeł tkwi w szczegółach… prawnych
Sprzedając w social media zgodnie z literą prawa, należy spełnić określone wymogi prawne dotyczące e-sklepów, w tym obowiązki informacyjne. Wśród najważniejszych eksperci z RzetelnyRegulamin.pl wymieniają przede wszystkim to, że:
- To sprzedawca, nie platforma społecznościowa, ponosi pełną odpowiedzialność i jest stroną w ewentualnym sporze z klientem;
- Prawa i obowiązki klienta oraz samego e-sklepu muszą być określone w regulaminie, który powinien być widoczny na stronie, gdzie klient dokonuje zakupu;
- Sprzedający powinien podać pełną nazwę firmy, adres jej siedziby z zaznaczeniem kraju, adres rejestrowy oraz adres e-mail;
- Zabroniona jest zmiana warunków sprzedaży po złożeniu zamówienia, m.in. ceny towaru, kosztów dostawy czy cech fizycznych produktu;
- Klientowi przysługuje 14 dni na to, by poinformować o chęci zwrócenia towaru. Od tego momentu na odesłanie ma 2 tygodnie, a sprzedawca powinien w tym czasie zwrócić mu pieniądze;
- Koszt odesłania towaru, w przypadku zwrotu, pokrywa klient. Sprzedawca natomiast zwraca koszt zakupu oraz wysłania produktów do klienta. Klienci nie muszą płacić za odesłanie towaru, gdy na platformie nie ma informacji o kosztach takiej operacji;
- Klient może rozpakować produkt oraz sprawdzić poprawność jego działania. Wyjątkiem są w szczególności: kosmetyki, leki, żywność z krótkim terminem ważności, płyty CD i DVD i inne nośniki, których nie można zwrócić po rozpakowaniu, czy towary wykonane na zamówienie;
- Klient e-sklepu, jeżeli zauważy wadę towaru w pierwszym roku jego użytkowania, ma czas do końca okresu rękojmi (2 lata od daty odebrania towaru) na złożenie reklamacji. Jeżeli klient zauważy wadę w drugim roku użytkowania, ma wówczas 1 rok na złożenie reklamacji z tego tytułu.
- Sprzedający pokrywa koszty transportu reklamowanego towaru w obie strony.
- Najpóźniej w chwili dostawy towaru sprzedawca musi na trwałym nośniku potwierdzić 21 obowiązków informacyjnych.
fot. mat. prasowe
Obowiązki informacyjne dla podmiotów prowadzących sprzedaż w Internecie
Niestosowanie się do obowiązków informacyjnych może sprowadzić na e-sklepy dotkliwe kary.
Social commerce jest elastycznym, angażującym i coraz bardziej atrakcyjnym kanałem sprzedaży dla rodzimych e-sprzedawców. Warunki, na których klient dokonuje zakupów, także przy udziale mediów społecznościowych, powinny być zawsze określone przez regulamin, a sprzedaż zgodna z prawem o e-handlu. Niedostosowanie się do powyższych wytycznych, może narazić e-sklepy na dotkliwe kary.
![Brand phishing w IV kw. 2024. Microsoft, Apple i Google w czołówce Brand phishing w IV kw. 2024. Microsoft, Apple i Google w czołówce](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/brand-phishing/Brand-phishing-w-IV-kw-2024-Microsoft-Apple-i-Google-w-czolowce-264522-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Janusz_Wloszanski / 2015-02-27 12:08:17
Witam. Czyli rozumiem, że jeżeli mam zaktualizowany do nowych przepisów regulamin w sklepie internetowym to na fb nie muszę niczego takiego dodawać? Bo i tak klienci są przekierowywani na adres mojego e-sklepu, prawda? Niedawno korzystałem z usług jednej firmy (chyba prokonsumencki), które zrobiła dla mnie nowy regulamin, więc o to się nie martwię. Pytam o obowiązek umieszczania go na "fejsie". [ odpowiedz ] [ cytuj ]