Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa!
2015-02-24 11:26
![Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa! [© Igor Mojzes - Fotolia.com] Masz sklep na Facebooku? Nie łam prawa!](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/social-commerce/Masz-sklep-na-Facebooku-Nie-lam-prawa-151850-200x133crop.jpg)
Jak zgodnie z prawem sprzedawać w social media? © Igor Mojzes - Fotolia.com
Przeczytaj także: Marketing social media: wykorzystaj treści z bloga
Przeprowadzone ostatnio badania wskazują, że znakomita większość e-sprzedawców (86 proc.) wykorzystuje media społecznościowe do promowania swoich produktów. Czy jest to opłacalne? Zdecydowanie tak - blisko połowa sklepów internetowych odnotowała w ubiegłym roku wzrost miesięcznych przekierowań z mediów społecznościowych, a niemal 3/4 użytkowników sieci wzięło pod rozwagę rekomendacje zakupowe znajomych opublikowane na Facebooku, Twitterze czy Pintereście. W lipcu 2014, Facebook wprowadził eksperymentalną wersję przycisku ,,Kupuję to”, a kilka miesięcy później podobną opcję zaczął testować serwis Twitter. Właśnie za pośrednictwem tej platformy mikroblogowej, aż 40 proc. badanych e-sklepów w USA znalazło klientów w ubiegłym roku. Innym medium o ogromnym potencjale handlowym jest według ekspertów serwis Pinterest, który wprowadził opcję ,,Gifts feed” widoczną przy zdjęciach produktowych wraz z ceną, informacją o dostępności i linkiem.Coraz więcej możliwości sprzedaży
W Polsce aktywne konta w mediach społecznościowych posiada 13 mln internautów. Większość z nich zarejestrowana jest na międzynarodowych platformach, takich jak: Facebook, Instragram czy Pinterest. Nie dziwi zatem duże zainteresowanie tymi mediami jako nowym, skutecznym kanałem e-sprzedaży. Polskie firmy zaczynają naśladować zagranicznych liderów, wykorzystując ten potencjał. Niektóre z nich potrafią już w ten sposób generować nawet 25 procent swoich przychodów, wykorzystując najczęściej aplikacje sprzedażowe, przekierowujące na stronę swojego e-sklepu. Facebook udostępnił właśnie w Polsce opcję ,,kup teraz” , dzięki której administratorzy fanpage’ów, w tym właściciele e-sklepów, mogą już dodać do swojego profilu przycisk ,,call-to-action’’. Dzięki niemu, bez potrzeby tworzenia dodatkowych aplikacji umożliwiających sprzedaż w tym medium, następuje przekierowanie na dowolną stronę internetową, np. sklepu. Znacznie uprości to sprzedaż za pośrednictwem tego serwisu.
fot. Igor Mojzes - Fotolia.com
Jak zgodnie z prawem sprzedawać w social media?
Sprzedaż w mediach społecznościowych odbywa się poprzez przekierowanie na stronę sklepu internetowego. Dlatego też obowiązują tu przepisy o e-handlu.
– Bez względu na formę techniczną, aplikację czy specjalny przycisk, sprzedaż w mediach społecznościowych odbywa się poprzez przekierowanie na stronę sklepu internetowego. Dlatego też obowiązują tu przepisy o e-handlu, w tym odpowiednio przygotowane regulaminy, wyjaśniające kluczowe kwestie – informuje Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. – Nie ma więc też znaczenia fakt, iż platformy społecznościowe są podmiotami zarejestrowanymi za granicą, gdyż są one tylko pośrednikiem między internautą a sprzedającym. Zatem podmiotem, który kompleksowo odpowiada za wszelkie zobowiązania jest polski e-sklep – dodaje Stępniewski.
Handel nieprzepisowy
W mediach społecznościowych sprzedają jednak nie tylko firmy mające strony internetowe swoich e-sklepów, na które kierują cały proces zakupowy. Działają tam także podmioty, a nawet osoby prywatne, nie prowadzące sklepów internetowych, ale oferujące swoje produkty do sprzedaży. Proces ten odbywa się tu najczęściej poprzez zamawianie produktów za pomocą poczty elektronicznej i przedpłaty na konto.
– Należy pamiętać, że osób takich nie obowiązują przepisy ustawy o prawach konsumenta. Nasza transakcja może zatem wiązać się z ryzykiem, że taki towar do nas nie dotrze, ani że nie będziemy mogli go zareklamować czy zwrócić – ostrzega Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl.
![Brand phishing w IV kw. 2024. Microsoft, Apple i Google w czołówce Brand phishing w IV kw. 2024. Microsoft, Apple i Google w czołówce](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/brand-phishing/Brand-phishing-w-IV-kw-2024-Microsoft-Apple-i-Google-w-czolowce-264522-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Janusz_Wloszanski / 2015-02-27 12:08:17
Witam. Czyli rozumiem, że jeżeli mam zaktualizowany do nowych przepisów regulamin w sklepie internetowym to na fb nie muszę niczego takiego dodawać? Bo i tak klienci są przekierowywani na adres mojego e-sklepu, prawda? Niedawno korzystałem z usług jednej firmy (chyba prokonsumencki), które zrobiła dla mnie nowy regulamin, więc o to się nie martwię. Pytam o obowiązek umieszczania go na "fejsie". [ odpowiedz ] [ cytuj ]