Większe prawa dla klientów e-sklepów
2014-12-27 22:56
Weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta © momius - Fotolia.com
Przeczytaj także: Dyrektywa Omnibus wejdzie w życie w 2023 roku? Jak wpłynie na e-commerce?
Ustawa reguluje m.in. prawo do informacji, zasady ustalania i ponoszenia kosztów umów, zasady odstępowania od umów, uprawnienia w przypadku wad sprzedanego towaru oraz te wynikające z gwarancji.Przedsiębiorcy będą mieli m.in. obowiązek uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na obciążenie go jakimikolwiek płatnościami. Ponadto, z 10 do 14 dni wydłużony zostanie okres, w którym konsument zawierający umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (na przykład podczas prezentacji produktów podczas "darmowych" wycieczek) lub na odległość (np. przez Internet lub przez telefon), będzie mógł od niej odstąpić bez podania przyczyny.
Nowa ustawa gwarantuje konsumentom otrzymywanie od sprzedawcy, jeszcze przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji. Uprawnienie do otrzymania informacji będzie przysługiwało zarówno klientom sklepów internetowych, osobom kupującym podczas prezentacji produktów oraz klientom sklepów tradycyjnych.
Ustawa wprowadza także przepisy, które ułatwią życie osobom kupującym na raty. Sprzedawca będzie miał bowiem obowiązek w sposób jasny poinformować klienta o wszystkich kosztach wynikających z umowy. Dodatkowo, od osób płacących kartami nie będą mogły być pobierane opłaty większe niż te ponoszone przez sprzedawcę z tytułu obsługi płatności kartami. Klienci nie będą musieli ponosić żadnych dodatkowych opłat lub kosztów (np. ubezpieczenia, dodatkowych prowizji), jeżeli sprzedawca przed ostatecznym złożeniem zamówienia wyraźnie o tym nie poinformuje.
Ustawa wymusiła również zmiany w wyglądzie witryn sklepów internetowych, sprzedawca będzie musiał bowiem zagwarantować, by klient w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Oznacza to koniec przycisku "Kup" lub "Kupuję", pojawi się natomiast przycisk o treści "zamówienie z obowiązkiem zapłaty", lub inne równoważne sformułowanie. Jeżeli sprzedawca nie spełni tych wymagań, to umowa z mocy prawa nie będzie uważana za zawartą.
Ustawa reguluje też np. prawa konsumentów w przypadku umów zawieranych przez telefon. Na przedsiębiorcę zostanie nałożony wymóg potwierdzania treści oferty oraz uzyskania zgody konsumenta na piśmie lub innym nośniku.
Ustawa też jasno definiuje informacje które sprzedawca musi przekazać klientowi. Wzmacnia również pozycję ostatecznych sprzedawców. Ważnym elementem ochrony sprzedawców jest ułatwienie dochodzenia roszczeń regresowych w łańcuchu sprzedawców. Obecnie sprzedawca, po zwrocie wadliwego towaru przez klienta ma utrudnione możliwości zwrotu kosztów za wadliwe rzeczy które nabył od hurtownika czy importera. Nowe rozwiązania ułatwią sprzedawcom finalnym dochodzenie roszczeń od dostawców.
Ustawa poprawia sytuację osób kupujących mieszkania u deweloperów - wydłuża bowiem do 5 lat odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady nieruchomości. Wspomniany akt prawny reguluje również kwestie gwarancji. Jeśli gwarant nie określi terminu gwarancji, wówczas automatycznie będzie on wynosił dwa lata.
Sejm uchwalił ustawę 9 maja 2014 r., a prezydent podpisał ją 17 czerwca.
oprac. : Grzegorz Gacki / eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
Antoni76 / 2015-01-08 12:46:04
Tych zmian jest bardzo dużo i nie wiem czy wszyscy sprzedawcy dostosowali swoje sklepy do nich. Są gdzieś jakieś badania mówiące na ten temat? Jak ktoś ma to niech podrzuci link. Tymczasem ja polecam zapoznać się jednak z najczęstszymi pytaniami dotyczacymi nowej ustawy, na które odpowiadają prawnicy na tym blogu http://prokonsumencki.pl/blog/ustawa-o-prawach-konsumenta-w-pytaniach-i-odpowiedziach/ Znalazłem to wczoraj i musze powiedzec, że bardzo przydatny art. [ odpowiedz ] [ cytuj ]