eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo dla biznesuPrzepisy prawne: najważniejsze zmiany VIII 2014 r.

Przepisy prawne: najważniejsze zmiany VIII 2014 r.

2014-09-02 12:13

Przepisy prawne: najważniejsze zmiany VIII 2014 r.

Najważniejsze zmiany prawne w sierpniu 2014 r. © MK-Photo - Fotolia.com

Niniejsze memorandum stanowi podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych z zakresu regulacji dotyczących wymagań dla zabawek, wykonywania niektórych zawodów, które weszły w życie w sierpniu 2014 r., jak również precedensowe orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego wydane po skardze kasacyjnej naszej kancelarii.

Przeczytaj także: Deregulacja zawodów weszła w życie

WYMAGANIA DLA ZABAWEK

31 lipca 2014 r. weszło o życie rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 27 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek (Dz. U. z 2014 r., poz. 934) , na podstawie którego m.in.:
  • rozszerzono katalog informacji, które umieszcza się na zabawkach, poprzez wprowadzenie obowiązku umieszczania nazwy producenta oraz importera, jeśli producent lub importer ma nazwę;
  • przyjęto, że części zabawek połączone bezpośrednio z wyrobem żywnościowym powinny spełnić określone w przepisach wymagania bezpieczeństwa;
  • zwiększono wymogi odnośnie składu chemicznego zabawek, poprzez ograniczenie maksymalnego dopuszczalnego poziomu migracji pierwiastka bar z zabawek lub ich części;
  • wprowadzono zmiany dotyczące zaktualizowania odesłań do przepisów określających wymagania dla zabawek, które są substancjami lub mieszaninami;
  • określono, że zabawki kosmetyczne muszą spełniać wymagania dotyczące składu i oznakowania określone w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, str. 59, z późn. zm.).

fot. MK-Photo - Fotolia.com

Najważniejsze zmiany prawne w sierpniu 2014 r.

10 sierpnia 2014 r. weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych.

WYKONYWANIE NIEKTÓRYCH ZAWODÓW

10 sierpnia 2014 r. weszła w życie większość przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych (Dz. U. z 2014 r., poz. 768), na podstawie której:
  • zmniejszono ograniczenia w dostępie do wykonywania 9 zawodów rynku finansowego oraz 82 zawodów technicznych;
  • ułatwiono dostęp do zawodu architekta i inżyniera posiadającego uprawnienia budowlane, m.in. poprzez:
    - wprowadzenie możliwości uzyskania uprawnień pozwalających na kierowanie robotami budowlanymi bez ograniczeń przez inżynierów, którzy ukończyli studia I stopnia, na kierunku odpowiednim dla danej specjalności;
    - wprowadzenie możliwości zwolnienia z egzaminu na uprawnienia budowlane absolwentów studiów wyższych prowadzonych na podstawie określonej w przepisach umowy zawartej przez uczelnię z właściwym samorządem zawodowym;
  • zniesiono wyłączne zastrzeżenie na rzecz doradców podatkowych m.in. takich czynności jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych i podatkowych oraz innych ewidencji do celów podatkowych, a ponadto, w określonych przypadkach, wprowadzono możliwość zwolnienia z części pisemnej egzaminu na doradcę podatkowego, oraz zmniejszono wymagania dotyczące praktyk koniecznych do zdobycia uprawnień doradcy podatkowego;
  • zniesiono wszelkie wymogi w zakresie wykształcenia oraz odbytych praktyk w stosunku do osób świadczących usługi prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • dopuszczono możliwość uzyskania zwolnienia z egzaminu państwowego na brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego, m.in. przez osoby posiadające pięcioletnie doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń oraz pozytywną opinię odpowiednio brokera ubezpieczeniowego lub brokera reasekuracyjnego;
  • zmieniono zakres wymagań, których spełnienie umożliwia wykonywanie zawodu aktuariusza, poprzez wprowadzenie możliwości uzyskania tytułu aktuariusza przez osoby, które ukończyły określone studia wyższe i złożyły z wynikiem pozytywnym egzaminy przeprowadzone w toku tych studiów;
  • zlikwidowano izbę zawodową urbanistów, a także zniesiono wymóg odbycia stosownej praktyki zawodowej i złożenia egzaminu celem wykonywania zawodu urbanisty;
  • obniżono wymagania potrzebne do wykonywania zawodu rzeczoznawcy samochodowego, w tym określono, że prawo wykonywania tego zawodu będą miały już osoby z wykształceniem średnim oraz z 2-letnią praktyką związaną z motoryzacją;
  • zniesiono wymóg posiadania określonego wykształcenia dla uzyskania licencji pilota samolotowego zawodowego i liniowego;
  • przewidziano zmiany dotyczące zawodu biegłego rewidenta, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2015 r., w tym: zliberalizowano zasady zatrudniania biegłych rewidentów na umowę cywilnoprawną, umożliwiono, na określonych warunkach, zwolnienie z egzaminu zawodowego kandydata na biegłego rewidenta, a także umożliwiono wpisanie do rejestru biegłych rewidentów osoby fizycznej, która posiada określone doświadczenie zawodowe.
ORZECZNICTWO NACZELNEGO SĄDU ADMINISTRACYJNEGO

W dniu 27 czerwca 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny po skardze kasacyjnej wniesionej m. in. przez kancelarię wydał wyrok, w którym stwierdził, że spadkobiercy dawnych wspólników spółki jawnej, której przedsiębiorstwo znacjonalizowano, mają własny interes prawny w żądaniu stwierdzenia nieważności orzeczenia nacjonalizacyjnego (sygn. akt I OSK 2778/12).

Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że brak formalnego wykreślenia z dawnego rejestru handlowego spółki jawnej, której przedsiębiorstwo znacjonalizowano, nie może być utożsamiany z brakiem utraty przez taką spółkę bytu prawnego.

Jeśli spółka wskutek nacjonalizacji utraciła przedsiębiorstwo, które było celem jej istnienia, zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego jest to równoznaczne z utratą przez nią bytu prawnego.

Powyższy wyrok, uzyskany wskutek skargi kasacyjnej kancelarii ma precedensowe znaczenie. Naczelny Sąd Administracyjny odszedł bowiem od wyrażanego wcześniej, odmiennego stanowiska w tej kwestii.

Stwarza to nowe perspektywy dla roszczeń reprywatyzacyjnych. Dochodzenie stwierdzenia nieważności decyzji nacjonalizacyjnych przez samych spadkobierców wspólników spółek wpisanych do dawnego rejestru handlowego jest bowiem często prostsze, od reaktywowania takich spółek celem występowania przez same spółki w postępowaniach administracyjnych i sądowych.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: