Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki
2014-06-13 11:00
Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki © apops - Fotolia.com
Przeczytaj także: Zakupy online w krajach egzotycznych - 7 porad
W przypadku, gdy oferta sklepu internetowego dostępna jest również dla klientów z UE, musi on działać na podstawie przepisów prawnych kraju stałego pobytu konsumenta. W związku z tym, termin 13 czerwca 2014 powinni mieć na uwadze wszyscy przedsiębiorcy, którzy prowadzą sklepy internetowe w innych państwach UE, ponieważ muszą zmienić regulamin sklepu internetowego oraz, co jest nowością, określone informacje umieścić w odpowiednich miejscach strony WWW sklepu internetowego. Chociaż polski rząd nie uporał się jeszcze z wprowadzeniem ustawy na czas (termin 13 czerwca 2014 r. został wskazany 2 lata temu bezpośrednio w treści Dyrektywy 2011/83/UE), to niebawem musi się to zmienić. Warto więc już dzisiaj mieć na uwadze zmiany i zabezpieczyć się przed odpowiedzialnością za nieprzestrzeganie nowego prawa.Poniżej przedstawiamy, jakie nowe prawa i obowiązki dla sklepów internetowych przewiduje Dyrektywa 2011/83/UE. Należy wskazać, że nowe przepisy dotyczą transakcji handlowej zawieranej pomiędzy KONSUMENTEM, a PRZEDSIĘBIORCĄ mi.in w ramach zorganizowanego systemu sprzedaży (sklep internetowy) na ODLEGŁOŚĆ.
fot. apops - Fotolia.com
Sklepy internetowe w UE: nowe prawa i obowiązki
Obowiązki informacyjne w sklepach internetowych
Najpóźniej w chwili wyrażenia woli przez KONSUMENTA związania się umową, tzn. najpóźniej na początku składania zamówienia, PRZEDSIĘBIORCA prowadzący sklep internetowy ma obowiązek w SPOSÓB JASNY I ZROZUMIAŁY poinformować o:
- głównych cechach produktu
- dokładnych danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany
- numerze telefonu lub faksu oraz adresie poczty elektronicznej do kontaktu z przedsiębiorcą oraz kosztach związanych z połączeniem
- łącznej cenie za świadczenie wraz z podatkami
- sposobie i terminie zapłaty
- sposobie i terminie spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę
- stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji
- trybie, terminie i sposobie wykonania prawa odstąpienia od umowy w ciągu 14 DNI, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy
- kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter rzeczy te nie mogą zostać w zwykłym trybie odesłane pocztą
- obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad
- gwarancji
- czasie trwania umowy lub o sposobie i przesłankach wypowiedzenia umowy – jeżeli umowa jest zawarta na czas nieoznaczony lub jeżeli ma ulegać automatycznemu przedłużeniu
- minimalnym czasie trwania zobowiązań konsumenta wynikających z umowy
- wysokości i sposobie złożenia kaucji lub udzielenia innych gwarancji finansowych, które konsument jest zobowiązany spełnić na żądanie przedsiębiorcy
- funkcjonalności treści cyfrowych oraz technicznych środkach ich ochrony
- mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem, o których przedsiębiorca wie lub powinien wiedzieć
- polubownym rozstrzyganiu sporów
- informacją o kodeksie dobrych praktyk
oprac. : eGospodarka.pl
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (1)
-
on34slask / 2014-09-16 15:11:44
A co z klientami, którzy będą nadużywać zwrotów aby wykończyć sklep internetowy ? (konkrecja).
Chyba najprostszym rozwiązaniem jest dźwignięcie ceny przesyłek. ??
Następne pytanie co z towarami spożywczymi ? nie wiemy do końca czy klient który zwraca towar nie zatruł produktu. [ odpowiedz ] [ cytuj ]