Zanim zrobisz zakupy online
2014-05-06 11:47
Przeczytaj także: Jak sprawdzić czy sklep internetowy jest wiarygodny?
Rysa na szkle
Pierwszym haczykiem, na który oszuści łapią swe ofiary, jest wyjątkowo niska cena produktu, w stosunku do rzeczywistej wartości, jaką on przedstawia. Myślimy: „Wiadomo, w Internecie zawsze jest taniej!” i wówczas to, co mogłoby wydawać się podejrzane, szybko staje się atrakcyjną ofertą.
Jest jednak kilka czynników, które powinny wzbudzić naszą czujność przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym:
- Brak danych rejestrowych na stronie internetowej sklepu, brak daty założenia sklepu czy nazwiska właściciela ― zastanówmy się, dlaczego wiarygodny i legalnie działający sklep internetowy nie podaje takich informacji na swojej witrynie.
- Utrudniony bądź niemożliwy kontakt ze sprzedającym ― brak danych kontaktowych na stronie to dla nas sygnał alarmowy. Wyprzedzajmy fakty: w jaki sposób skontaktujemy się ze sprzedawcą, gdy przesyłka nie dotrze lub będzie uszkodzona? Sam adres e-mail to stanowczo za mało na sprawną i skuteczną komunikację.
- Brak regulaminu zakupów ― regulamin jest integralną częścią umowy sprzedaży zawieranej z klientem. Zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każdy sklep internetowy powinien posiadać regulamin i nieodpłatnie udostępnić go klientom. Regulamin informuje m.in. o działalności sklepu, sposobach składania zamówień, reklamacji, terminach realizacji zamówień i formach przesyłki, a także ochronie prywatności i prawie do odstąpienia od umowy.
- Przeważająca liczba negatywnych opinii od kupujących, które wskazują, że sklep postępuje nieuczciwie ― warto zauważyć, że nie ma nic złego w kilku negatywnych opiniach od kupujących. Wiele wiarygodnych sklepów ma nawet do 5-7% niepochlebnych komentarzy. To tylko pokazuje ludzką twarz biznesu i sprawia, że każdy ma prawo do błędu. Gorzej, jeśli ten odsetek negatywnych recenzji jest większy. Wówczas najlepiej omijać taki sklep z daleka.
- Brak certyfikatów zaświadczających o uczciwości i rzetelności lub nieaktualne bądź fałszywe certyfikaty na stronie sklepu internetowego ― sklepy, które dbają o jakość obsługi klienta oraz są wiarygodne finansowo, szczycą się tym, że mają aktualne certyfikaty: Słucham Swoich Klientów, Jakość Usług Q, Certyfikat Rzetelności Programu Rzetelna Firma, Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo i inne. Zawsze dobrze jest sprawdzić aktualność lub autentyczność takiego certyfikatu, klikając na niego. Zdarza się bowiem, że sklep-oszust wkleja na swojej stronie puste obrazki certyfikatów po to tylko, by wprowadzić klientów w błąd i podbudować swoją reputację.
Zanim złożymy zamówienie w sklepie internetowym…
- Sprawdźmy, czy na stronie internetowej sklepu znajduje się komplet informacji.
- Przeczytajmy w Internecie opinie innych kupujących na temat e-sklepu.
- Skontaktujmy się ze sprzedawcą przed złożeniem zamówienia, żeby sprawdzić jego autentyczność i przetestować dane kontaktowe widniejące na stronie.
- Sprawdźmy adres, pod którym jest zarejestrowana firma lub miejsce siedziby sklepu (przykładowo, pod adresem Złota 61/100 w Warszawie, gdzie rzekomo ma swoją siedzibę sklep Euro-24.com.pl, swoją działalność prowadzi także wirtualne biuro i dziesiątki innych firm).
- Sprawdźmy, czy sklep internetowy ma regulamin i czy nie stosuje w nim klauzul abutywnych.
- Sprawdźmy, czy sklep korzysta z odpowiedniego szyfrowania (oferuje bezpieczne połączenie https przy rejestracji i logowaniu).
- Sprawdźmy prawdziwość certyfikatów widniejących na stronie internetowej sklepu.
Przeczytaj także:
5 zasad bezpiecznych płatności online
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
oszustwa internetowe, e-sklepy, zakupy online, cyberprzestępstwa, zakupy w Internecie, porady dla konsumentów, bezpieczne zakupy
Przeczytaj także
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)