eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracyAkta osobowe pracownika a informacje o zajęciu komorniczym

Akta osobowe pracownika a informacje o zajęciu komorniczym

2014-03-11 00:15

Akta osobowe pracownika a informacje o zajęciu komorniczym

Akta osobowe pracownika a informacje o zajęciu komorniczym © ptnphotof - Fotolia.com

Czy zajęcia komornicze pracowników powinny być wpięte w akta osobowe pracownika?

Przeczytaj także: Akta osobowe pracowników a kontrola PIP

Nie ma przepisów regulujących tę kwestię. W związku z tym zaleca się, aby dokumenty dotyczące zajęć komorniczych pracowników istniejących w trakcie stosunku pracy umieszczać w dokumentacji płacowej.

Przepisy regulujące kwestię prowadzenia dokumentacji pracowniczej przewidują, że w części C akt osobowych przechowuje się m.in. potwierdzenie dokonania czynności związanych z zajęciem wynagrodzenia za pracę w związku z prowadzonym postępowaniem egzekucyjnym.

Chodzi tu o czynności określone w art. 884 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego, tj.:
  • umieszczenie wzmianki o zajęciu wynagrodzenia w wydanym pracownikowi świadectwie pracy oraz
  • przesłanie nowemu pracodawcy zawiadomienia komornika i dokumentów dotyczących zajęcia wynagrodzenia pracownika oraz powiadomienie o tym komornika i pracownika.

Przepisy prawa pracy nie określają natomiast, gdzie należy przechowywać dokumenty związane z prowadzoną przeciwko pracownikowi egzekucją (zajęcie komornicze i tytuł wykonawczy) w trakcie trwania stosunku pracy. Można przyjąć, że dokumenty takie mogłyby być przechowywane w części B akt osobowych obejmującej dokumenty dotyczące nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia pracownika. Niemniej jednak biorąc pod uwagę, że dokumenty te dotyczą zajęcia wynagrodzenia za pracę i stanowią podstawę dokonywania potrąceń z wynagrodzenia, właściwszym rozwiązaniem wydaje się jednak umieszczenie ich w dokumentacji płacowej, a nie w aktach osobowych.

Podstawa prawna:
  • § 6 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. nr 62, poz. 286).

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: