eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo pracyWypowiedzenie warunków umowy przyjęte czy nie?

Wypowiedzenie warunków umowy przyjęte czy nie?

2014-02-20 10:18

Wypowiedzenie warunków umowy przyjęte czy nie?

Wypowiedzenie warunków umowy © sxc.hu

Podpisanie wypowiedzenia warunków umowy jest równoznaczne z ich zaakceptowaniem. Odwołanie oświadczenia o ich przyjęciu jest możliwe w trybie przewidzianym przez Kodeks cywilny dla oświadczeń woli, ale tylko z uwzględnieniem pewnych przesłanek. Jakich?

Przeczytaj także: Wypowiedzenie warunków pracy lub płacy nie zawsze konieczne

Zgodnie z art. 42 § 2 k.p., w razie odmowy przyjęcia przez pracownika zaproponowanych warunków pracy lub płacy, umowa o pracę rozwiązuje się z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia. Jeżeli pracownik przed upływem połowy okresu wypowiedzenia nie złoży oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków, uważa się, że wyraził zgodę na te warunki; pismo pracodawcy wypowiadające warunki pracy lub płacy powinno zawierać pouczenie w tej sprawie. W razie braku takiego pouczenia, zatrudniony może do końca okresu wypowiedzenia złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków.

Pracodawca musi poprawnie sformułować wypowiedzenie zmieniające zaadresowane do pracownika, a w szczególności pouczyć go o możliwości złożenia przed upływem połowy okresu wypowiedzenia oświadczenia o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków. W sytuacji, gdy brak jest takiego pouczenia, pracownik może złożyć oświadczenie o odmowie przyjęcia zaproponowanych warunków do końca terminu wypowiedzenia.

Wypowiedzenie warunków umowy

Odwołanie oświadczenia o ich przyjęciu jest możliwe w trybie przewidzianym przez Kodeks cywilny dla oświadczeń woli, ale tylko z uwzględnieniem pewnych przesłanek.


Pracownik może również przyjąć zaproponowane warunki przez pracodawcę. Oświadczenie o przyjęciu nowych warunków również może zostać złożone pisemnie. Odwołanie takiego oświadczenia możliwe jest w trybie przewidzianym przez Kodeks cywilny dla oświadczeń woli. Zatem, zgodnie z art. 61 k.c. oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła ona zapoznać się z jego treścią. Odwołanie takiego oświadczenia jest skuteczne, jeżeli doszło jednocześnie z tym oświadczeniem lub wcześniej.

Przydatne linki:
- Kodeks pracy


Zatem, jednostronne cofnięcie złożonego przez pracownika oświadczenia woli może nastąpić tylko z uwzględnieniem przesłanek z art. 61 k.c. Istnieje również możliwość, że pracodawca zgodzi się na takie rozwiązanie, jednak wówczas nie jest to czynność jednostronna pracownika, a dwustronna pracownika i pracodawcy.

Kamil Jabłoński, aplikant radcowski w

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: