eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoPrawo konsumenckieZakupy świąteczne przez Internet: prawo do odstąpienia od umowy

Zakupy świąteczne przez Internet: prawo do odstąpienia od umowy

2013-12-18 12:28

Zakupy świąteczne przez Internet: prawo do odstąpienia od umowy

Jak zwrócić świąteczny prezent? © francemora - Fotolia.com

Każdemu z nas zdarzyło się kupić świąteczny prezent, który nie przypadł do gustu osobie obdarowanej. Czasem to kwestia złego rozmiaru, a czasem koloru. Oprócz możliwości wymiany towaru na odpowiedni, kupującym w sieci przysługuje ustawowe prawo do odstąpienia od umowy.

Przeczytaj także: Zakupy online: reklamacja towaru nie zawsze możliwa

Trusted Shops, firma specjalizująca się w audytach sklepów internetowych, przedstawia praktyczne wskazówki w zakresie prawa do odstąpienia od umowy, które pomogą uniknąć nieporozumień.

1. Jak poinformować sprzedawcę, że chcę zwrócić świąteczny prezent?

Jeśli chcemy skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy w pierwszej kolejności należy poinformować o tym sprzedawcę internetowego. W tym celu kupujący powinien wysłać informację w formie pisemnej. Niektóre sklepy oferują dodatkowo możliwość wysłania oświadczenia drogą elektroniczną (mailową). Warto przy tym zatrzymać formularz nadania lub kopię maila – tak, aby mieć potwierdzenie, że skorzystaliśmy z prawa do odstąpienia od umowy. E-sklepy zamieszczają też na swoich stronach odpowiednie formularze, których można użyć, ale nie ma takiego obowiązku.

Należy pamiętać o tym, że konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 10 dni od dnia otrzymania przesyłki od sklepu. Po tym okresie klient nie będzie mógł już skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.

Natomiast w ciągu 14 dni od wysłania oświadczenia konsument powinien odesłać zakupiony towar. Naturalnie kupujący może wysłać informacje o odstąpieniu od umowy razem z towarem. Warto też sprawdzić czy sklep, w którym został zakupiony towar nie oferuje wydłużonego okresu na odstąpienie od umowy. Często firmy aby wyróżnić się na rynku oferują dłuższy okres na odstąpienie od umowy – nawet do 30 dni od zakupu. Należy jednak pamiętać, że wydłużone prawo to tylko dobra wola sklepu. Niektóre sklepy chętnie również wymienią zakupiony produkt na inny. Warto odpowiednio wcześniej sprawdzić czy sklep nie zapewnia opcji wymiany towaru.

fot. francemora - Fotolia.com

Jak zwrócić świąteczny prezent?

Należy pamiętać o tym, że konsument ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 10 dni od dnia otrzymania przesyłki od sklepu. Po tym okresie klient nie będzie mógł już skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy.


2. Czy kupujący ponosi jakieś koszty w związku z odstąpieniem od umowy?

Zgodnie z prawem kupujący ponosi koszty odesłania towaru. Zdarzają się jednak sytuacje, że sklep decyduje się również na zwrot kosztów odesłania przesyłki lub też zamawia kuriera, który odbierze od nas rzeczy zupełnie za darmo. Wszystko zależy jednak od polityki danego sklepu, ponieważ według ustawy sklep nie ma obowiązku zwrotu tych kosztów. W ciągu 14 dni od dnia odstąpienia od umowy sprzedawca powinien zwrócić konsumentowi koszty zakupionego towaru, a także koszty dostawy produktu do klienta.

3. Czy można sprawdzić zakupiony towar?

Zgodnie z obowiązującą ustawą o prawach konsumenta, klient powinien zwrócić towar w „w stanie niezmienionym, chyba, że zmiana była konieczna w granicach zwykłego zarządu”. Oznacza to, że kupujący ma prawo sprawdzić zakupiony produkt. Jakie zmiany produktu wykraczają poza zwykły zarząd? To już zależy od rodzaju zakupionego produktu i od sytuacji. Przykładowo kupując koszulę, klient ma prawo usunąć zabezpieczenia np. folię tak, aby móc przymierzyć i sprawdzić zakupiony produkt. Opisana zmiana (usunięcie folii) mieści się w granicach zwykłego zarządu. Z kolei przy zakupie komputera kupujący może go włączyć i sprawdzić czy działa prawidłowo. Wpisanie jednak numeru licencji jest już czynnością, która wykracza poza zwykły zarząd. Konsument nie musi bowiem wpisywać licencji, aby upewnić się czy komputer działa prawidłowo. W przypadku gdy zwracany towar został nadmiernie eksploatowany lub został uszkodzony wówczas sprzedawca może domagać się odszkodowania.

 

1 2

następna

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: