  • 11. Data: 2008-07-14 21:25:08
    Temat: Re: skandal Pekao SA [crosspost]
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    sz pisze:

    > to zaczyna brzmieć rozsądnie, ale nie rozwiązuje wszystkich wątpliwości
    > (chyba?)
    >
    > listonosz z pierwszego przykładu (i firma poczta polska) nie byli
    > administratorami a jednak są winni.
    > co wtedy zadecydowało o winie i czy można to zastosować do przypadku cv
    > na stronie www? (postaw się w roli adwokata banku ;-))

    Aplikanci musieli wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez
    Bank Pekao SA. Stąd mogli zakładać, że odbiorcą ich dokumentów jest
    bank, a nie pan Zenek ze szwagrem.

    Odnosząc to na przykład z listonoszem - bank by odpowiadał, gdyby w
    ogłoszeniu podano, że bank odbierze osobiście formularze od każdego
    aplikanta i podpisałby odpowiednią umowę z firmą kurierską (bo przecież
    PP nie świadczy takiej usługi).

    W naszym przypadku posłannikiem (czy listonoszem) jest Internet, a
    dokładniej dostawcy usług. Ich odpowiedzialność za ujawnienie
    przesyłanych danych jest oddzielnie określone, chociażby w Prawie
    telekomunikacyjnym. Zakładam jednak, że wysyłanie dokumentów było w
    jakikolwiek sposób szyfrowane ;-)

    M.

  • 12. Data: 2008-07-15 07:39:39
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 14 Jul 2008 16:50:00 +0200, sz napisał(a):

    > ale właśnie na czym polega różnica:
    >
    > 1. bank płaci poczcie żeby dostarczyła mu CV od kandydatów do pracy (w
    > formie listów). poczta zawodzi. poczta jest winna.

    Jeśli te CV zostały wysłane zwykłą pocztą i wskutek niedopatrzenia dane
    te się ujawnią to poczta nie będzie odpowiadała za niedostateczną ochronę
    dóbr osobistych, ponieważ nie miała świadomości co tam jest.
    Bardzo zresztą możliwe, że nadawca takiej korespondencji sam dostałby po
    tyłku -- może się bowiem okazać, że to jest niewystarczający środek
    zabezpieczenia.

    > 2. bank płaci firmie żeby dostarczyła mu CV od kandydatów do pracy
    > (poprzez stronę www). firma zawodzi. bank jest winny?!

    Pytanie kto zbierał te dane. Jeśli bank to oczywiście odpowiedzialny za
    to będzie. Najwyżej można mówić o odpowiedzialności solidarnej.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 13. Data: 2008-07-15 09:08:08
    Od: sz <s...@b...no>

    Olgierd wrote:

    > Bardzo zresztą możliwe, że nadawca takiej korespondencji sam dostałby po
    > tyłku -- może się bowiem okazać, że to jest niewystarczający środek
    > zabezpieczenia.

    no nie, tu już przesadziłeś, to przecież absurd większy niż cały skandal
    pekao :]
    nadawca ma odpowiadać za to że ujawnia WŁASNE dane?
    równie dobrze można wsadzić każdego kto kiedykolwiek wysłał list (podał
    dane osobowe na kopercie!)

  • 14. Data: 2008-07-15 09:24:36
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 15 Jul 2008 11:08:08 +0200, sz napisał(a):

    > no nie, tu już przesadziłeś, to przecież absurd większy niż cały skandal
    > pekao :]
    > nadawca ma odpowiadać za to że ujawnia WŁASNE dane?

    A nie mówimy o sytuacji kiedy bank przesyła CV pocztą do outsourcera?

  • 15. Data: 2008-07-15 10:55:15
    Od: sz <s...@b...no>

    Olgierd wrote:

    > A nie mówimy o sytuacji kiedy bank przesyła CV pocztą do outsourcera?

    jeżeli chodzi ci o mój przykład to nie to miałem na myśli - nie było
    żadnego outsourcera. tylko kandydat do pracy, poczta i bank.
    opowiem to jeszcze raz...
    normalnie to kandydat "zatrudnia" pocztę do wykonania usługi więc żeby
    bardziej upodobnić tę sytuację do skandalu pekao założyłem że w moim
    przykładzie robi to bank, a konkretnie ma umowę z pocztą tak że
    kandydaci nie płacą za przesyłkę (tak jak to się spotyka w różnych
    ankietach i korespondencji firmowej - "znaczek nie potrzebny").

    czyli mamy dwie sytuacje:
    1.cv przesyłane pocztą dostaje się w niepowołane ręce
    2.cv przesyłane przez stronę internetową dostaje się w niepowołane ręce

    zaznaczam że w obu przypadkach korespondencja była adresowana do banku
    ale w obu przypadkach stało się to zanim w ogóle dotarła do adresata
    (zawiódł pośrednik).

    w pierwszym przypadku dla wszystkich jest oczywiste że to wina poczty a
    ale w drugim - wina banku. dlaczego? :-)

  • 16. Data: 2008-07-15 11:39:50
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 15 Jul 2008 12:55:15 +0200, sz napisał(a):

> [...]
    > (zawiódł pośrednik).
    >
    > w pierwszym przypadku dla wszystkich jest oczywiste że to wina poczty a

    Art. 429 kc.
    W drugim modelu winy za wyciek danych nie da się zarzucić 'internetowi',
    lecz wyłącznie a) podmiotowi, z którego dane wyciekły, b) bankowi, jeśli
    nie zachodzą warunki do ekskulpacji wskazane w art. 429 kc.

    Dodatkowo, jeśli administratorem danych był bank, to mógł powierzyć
    przetwarzanie danych innemu podmiotowi (art. 31 ustawy o ochronie danych
    osobowych), jednak nie wyłącza to odpowiedzialności administratora (art.
    31 ust. 3 ustawy).

  • 17. Data: 2008-07-15 12:13:44
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    sz wrote:

> [...]
    >
    > w pierwszym przypadku dla wszystkich jest oczywiste że to wina poczty a
    > ale w drugim - wina banku. dlaczego? :-)

    Nie, w drugim przypadku nie zawiódł pośrednik, bo przesyłka dotarła tam,
    gdzie bank chciał, żeby dotarła.

    Daleka analogia, ale zawsze analogia: ajent Poczty Polskiej i wpłata
    pieniędzy. Wpłacając pieniądze nie w placówce tylko u ajenta,
    odpowiedizalność za przekazanie należności przejmuje poczta już od
    momentu, kiedy ajent wyda Ci pokwitowanie, a nie dopiero wtedy, gdy ten
    zawiezie Twoją kasę i papiery do UP.

    M.

  • 18. Data: 2008-07-15 13:58:09
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 15 Jul 2008 11:39:50 +0000, Olgierd napisał(a):

> [...]
    > przetwarzanie danych innemu podmiotowi (art. 31 ustawy o ochronie danych
    > osobowych), jednak nie wyłącza to odpowiedzialności administratora (art.

    No i proszę, Gazeta Prawna też na to wpadła:

    http://tinyurl.com/5nutl6

  • 19. Data: 2008-07-15 14:20:30
    Od: sz <s...@b...no>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Nie, w drugim przypadku nie zawiódł pośrednik, bo przesyłka dotarła tam,
    > gdzie bank chciał, żeby dotarła.

    bank chciał żeby dotarła do niego, a dotarła (jak na razie) na serwer
    firmy-pośrednika (a tam ktoś dał ciała)
    jest to całkiem dobra analogia:
    bank chciał żeby dotarła do niego, a dotarła (jak na razie) do
    listonosza (a listonosz zgubił)

    więc wcale nie wynika z tego od którego momentu rozpoczyna się
    odpowiedzialność administratora danych osobowych a kończy
    odpowiedzialność pośrednika.
    (założenie że zawsze od momentu gdy dysponuje nimi pośrednik prowadzi do
    absurdu)

> [...]
    > odpowiedizalność za przekazanie należności przejmuje poczta już od
    > momentu, kiedy ajent wyda Ci pokwitowanie, a nie dopiero wtedy, gdy ten

    no, dobry przykład! czyli poczta zobowiązała się że odpowiada za jego
    usługi. ale to nie jest automatyczne - jeżeli bank nie zrobił takiego
    zobowiązania to może wykręcić się od odpowiedzialności dokumenty które
    zgubił jego "ajent". czy nie może? :-P

  • 20. Data: 2008-07-15 21:04:23
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 15 Jul 2008 16:20:30 +0200, sz napisał(a):

> [...]
    > firmy-pośrednika (a tam ktoś dał ciała) jest to całkiem dobra analogia:
    > bank chciał żeby dotarła do niego, a dotarła (jak na razie) do

    Tyle, że listonoszem jest akurat system pocztowy bądź operator
    internetowy, skądinąd nie mówiąc o adminach różnych międzyserwerów,
    switchy itd., którymi najeżona jest transmisja między nadawcą CV a jego
    adresatem.