  • 1. Data: 2016-03-05 03:58:53
    Temat: Re: mBank i chargeback
    Od: T...@s...in.the.world

    Witam,
    Jakos w maju 2015 opisywalem sprawe transakcji oplaconej karta VISA
    mBank. Sprawa z grudnia 2014. Byl to bilet lotniczy zakupiony w Itace.
    Sprawa byla tego rodzaju ze mimo, ze zglosilem sie na lotnisku to nie
    wylecialem, bo bagaz nie miescil sie w limitach. Nie miescil sie, bo na
    stronach ITAKI ani na stronach przewoznika nic o limitach w przypadku
    bagazu specjalnego nie ma. A bilet wykupilem 2 dni przed wylotem i mimo
    najszczerszych checi nie udalo mi sie ustalic z przwoznikiem jakie u
    nich limity obowiazuja (na stronie nie bylo, na telefony nie
    odpowiadali, na lotnisku dosc glupio sie dziwili ze przeciez moglem do
    nich przyjechac do biura).

    Chcialem skorzystac z uslugi chargeback, zlozylem reklamacje w mBanku -
    z tytulu ze sprzedawca nie dopilnowal dostarczenia pelnej informacji, a
    nastepnie nie otrzymalem swiadczenia za jakie zaplacilem.

    Reklamacja ciagnala sie okolo roku - stanowisko mBanku bylo w rodzaju -
    'nie mamy panskiego plaszcza i co nam pan zrobi?'.

    Najpierw (w oddziale) w ogole udawali ze taka usluga u nich nie istnieje
    (jak sie okazalo mieli poniekad racje).

    Potem albo przysylali jakies odpowiedzi z szablonu, albo robili wrazenie
    ze nie czytaja w ogole moich kolejnych reklamacji, i odpowiadali nie na
    temat, albo pisali ze reklamacja zostala odrzucona zgodnie z ich
    regulaminem rozpatrywania reklamacji, ale on stanowi tajemnice handlowa
    i nie moga mi go udostepnic, albo pisali, cytuje doslownie - 'usluga
    zostala zrealizowana bo przeciez samolot odlecial'.
    Probowalem walczyc przez Rzecznika Konsumenta, ale okazal sie jak zwykle
    malo kreatywny i stanowczy.
    Odnosze wrazenie, ze ten chargeback to jakas lipa jest.
    W koncu sam sie zorientowalem ze mBank poniekad mial racje, bo cena
    biletu jaka uiscilem nie obejmowala bagazu specjalnego (za to mialem
    doplacic na lostnisku) - wiec sytuacja ze 'nie otrzymalem swiadczenia za
    ktore zaplacilem' nie miala miejsca.
    Ale mBank przez rok nie wpadl na to ze tak moglby uzasadnic odmowe
    uznania reklamacji. Zamiast tego rzneli glupa.

    Sprawa o tyle zakonczona ze ku mojemu zdziwienia przewoznik (nie Itaka,
    ktora tez krecila) poczul sie odpowiedzialny i zwrot ostatecznie
    nastapil.
    --
    TA

  • 2. Data: 2016-03-05 09:20:55
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    Kumpel miał podobną sytuację, zamówił jakiś sprzęt do znajomego w
    Szwajcarii, bo wyliczył, że tak będzie tamniej ze względu na jakieś opłaty
    celne podajże. Ale zamówił na adres jego roboty (bank, bo gdzie indziej
    można pracować w szwajcarii). W banku przesyłkę ktoś odebrał, ale nie
    wiadomo kto. Ślad po niej zaginął. Sprzedawca się wypiął, bo nadał
    kurierowi, kurier dostarczył. Kurier się wypiął bo ma opcję dostarczenia
    do konkretnej osoby, z której nadawca nie skorzystał, więc dostarczył
    dowolnej pod danym adresem która się podpisała. Więc zostaje złożenie
    sprawy na policję żeby namierzyła gościa po podpisie. Ale znajomemu
    znajomego nie chciało się tam chodzić, a zdalnie sprawy zgłosić nie można.
    No więc chargeback który też trwał rok czy coś koło tego i przebieg
    podobnie jak sam to opisałeś.

    Ja sam zgłaszałem chargeback parę razy i ogólnie im prostszy use case tym
    szybciej dostaje się zwrot. Raz zgłaszałem chargeback, bo jak byłem na
    wakacjach na Malcie to kupiłem sobie kartę prepaid do neta i płaciłem za
    doładowanie które miało się odnawiać po wyczerpaniu limitu lub po
    tygodniu. Limit mi się wyczerpał i się nie odnowiło, więc uznałem że skoro
    się nie odnawia to nawet lepiej, chociaż trochę pociągnęło mi z kredytu na
    karcie SIM na rozmowy licząc wyższą stawkę ze net. Po przyjeździe do domu
    okazało się, że minął tydzień i jednak się odnawia. Napisałem do
    maltańskiego Vodafona, żeby oddali co zabrali i nie zabierali więcej. Oni
    mi napisali, że nie oddadzą, w dodatku będą chargeować moją kartę do
    skutku co tydzień dopóki nie wyślę odpowiedniego SMSa z tej karty (której
    już nie miałem) albo nie stawię się osobiście w ich lokalnym BOKU (no
    specjalnie po to nie będę lecieć szlakiem Kajetana P.). Zastrzegłem więc
    kartę (to był warunek zgłoszenia chargebacku w przypadku nieautoryzowanego
    użycia) i zgłosiłem sprawę. Reklamacja (w sumie na 5 EUR) trwała chyba ze
    dwa miechy, bo była niezbyt standardowa, w dodatku korpo vs korpo, które
    zwykle żyją w dobrych układach, ale kasa wróciła na konto.

    Ostatnio zgłaszałem sprawę sprzedawca allegro wysłał towar niezgodny z
    opisem, więc towar odesłałem i wiedząc że chargeback może trwać a koło
    okazał się być jakimś niezłym ancymonkiem zgłosiłem chargeback żeby od
    razu nadać sprawie bieg. Sprawę przyjęli ale napisali, że mogą zacząć
    rozpatrywać reklamację dopiero jak minie jego 2-tygodniowy termin zwrotu.
    I faktycznie po chyba 15 dniach kasa wróciła na konto, choć napisali, że
    formalnie to reklamacji jeszcze nie rozpatrzyli i mogą rozpatrzyć
    negatywnie i potem zabrać. Co ciekawe wystawiłem kolesiowi negatywa gdzie
    napisałem, że kasa odzyskana dopiero przez chargeback a on parę dni potem
    też mi oddał kasę (sporo osób zgłosiło go do krawężników, więc
    podejrzewam, że miał pełno w portkach). Teraz mam tą kasę 2x i zastanawiam
    się co z tym zrobić. Na razie czekam aż uprawomocni się reklamacja.
    Wcześniej wystąpiłem do typa z roszczeniem o zwrot z odsetkami + nieco
    ponad 200 PLN za ten sam przedmiot, który o tyle drożej musiałem kupić na
    innej aukcji, bo on nie wywiązał się z umowy sprzedaży (art. 494 KC).
    Koleś zaprotestował, ale dopiero po 15 dniach, więc chyba mogę śmiało
    założyć, że reklamacja bez odpowiedzi przez 14 dni zostaje rozpatrzona na
    korzyść klienta i oddać mu bez odsetek i bez tych ~200 PLN o które do
    niego wystąpiłem?

  • 3. Data: 2016-03-05 11:48:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 5 Mar 2016 09:20:55 +0100, Rafal Jankowski napisał(a):
> [...]
    > znajomego nie chciało się tam chodzić, a zdalnie sprawy zgłosić nie można.
    > No więc chargeback który też trwał rok czy coś koło tego i przebieg

    W banku pracuje i nie wie jak to sie zalatwia ?
    Bank przelewa sprzedawcy mniej przy nastepnej okazji i wysyla pisemko
    "uznano reklamacje nr ...", potem niech sie sprzedawca martwi, do sadu
    przeciez nie pojdzie :-)

    No chyba, ze karte ma w innym banku ... ot, pech :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-03-05 12:43:55
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Sat, 5 Mar 2016, J.F. wrote:

> [...]
    > przeciez nie pojdzie :-)
    >
    > No chyba, ze karte ma w innym banku ... ot, pech :-)

    Przecież pisałem, że zamawiający (z PL, czego nie napisałem, ale to myślę
    że jest wartość defaulyowa) zamawiał do znajomego w szwajarii, i to ten
    znajomy pracował w banku szwajcarskim zresztą w jakimś IT, a nie w miejscu
    gdzie wysyłają pisemka. Zresztą pisałem też, że jemu się nawet nie chciało
    zgłosić sprawy na pały, więc co dopiero załatwiać wysłanie jakiegoś
    pisemka w sprawie nieswojej reklamacji.

  • 5. Data: 2016-03-05 12:45:21
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2016-03-05 o 11:48, J.F. pisze:

> [...]
    > przeciez nie pojdzie :-)
    >
    > No chyba, ze karte ma w innym banku ... ot, pech :-)

    Po tym, co piszesz, to wnioskuję raczej, że sam nie wiesz...

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2016-03-05 16:36:27
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 05 Mar 2016 03:58:53 +0100,
    T...@s...in.the.world wrote:
    > Sprawa byla tego rodzaju ze mimo, ze zglosilem sie na lotnisku to
    nie
    > wylecialem, bo bagaz nie miescil sie w limitach.

    Serio wolałeś niepolecieć niż dać te parę groszy za nadbagaż?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-03-05 18:30:49
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 3/5/2016 9:36 AM, Marek wrote:
    > nie
    >
    > Serio wolałeś niepolecieć niż dać te parę groszy za nadbagaż?

    Są limity bagażu, który traktowany jest jako nadbagaż i są limity
    "nadbagażu", z którym polecieć się nie da.

    Choćbyś chciał dopłacić nie wiem ile z pieciometrową rurą nie polecisz.

  • 8. Data: 2016-03-05 22:32:57
    Od: T...@s...in.the.world

    In article <a...@n...neostrada.pl>,
    Marek <f...@f...com> wrote:

    > nie
    >
    > Serio wolałeś niepolecieć niż dać te parę groszy za nadbagaż?
    Serio nie zrozumiales?
    Bagaz lotniczy dzieli sie na podreczny, rejestrowany i tzw. specjalny za
    ktory placi sie ekstra. Oplata za bagaz specjalny jest zryczaltowana i
    wynosi z reguly ok. 40 EUR. Bagaz specjalny to sprzet sportowy,
    instrument muzyczny itd.
    Mozesz zabrac np. komplet kijow golfowych albo pianino.
    Rzecz w tym, ze na to tez sa limity.
    --
    TA

  • 9. Data: 2016-03-06 00:39:28
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 05 Mar 2016 22:32:57 +0100,
    T...@s...in.the.world wrote:
> [...]
    > instrument muzyczny itd.
    > Mozesz zabrac np. komplet kijow golfowych albo pianino.

    Sugerujesz, że próbował przewieźć pianiono albo coś innego niemniej
    zaskakującego? Też miałem kilka razy nadbagaż (nie pianino) i zawsze
    dało się polecieć za dopłatą.

    --
    Marek

  • 10. Data: 2016-03-06 00:41:16
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 5 Mar 2016 11:30:49 -0600, witek <w...@g...pl> wrote:
    > Są limity bagażu, który traktowany jest jako nadbagaż i są limity
    > "nadbagażu", z którym polecieć się nie da.

    I między liniamI są tak drastyczne w tym różnice, że zwykła extra
    torba nie poleci? No błagam....

    --
    Marek