  • 11. Data: 2024-09-12 19:05:00
    Temat: Re: Zawieszenie Schengen
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 12.09.2024 o 09:40, Krzysztof 'kw1618' pisze:

    > W DE także jest przepis, że obywatele nie mają obowiązku mieć dokumentów
    > przy sobie ?

    Wręcz odwrotnie, mają obowiązek mieć przy sobie odpowiednik naszego
    dowodu, w przypadku jego braku jest kara, coś koło 30 eurasów.
    Można nie mieć przy sobie prawa jazdy, bo te od jakiegoś czasu mają w
    centralnej bazie elektronicznej. Ale prawo jazdy nie zastępuje dowodu,
    tak jak to u nas działa i mandat za brak dowodu się należy, choć to też
    dużo zależy od przewinienia. Tam nie ma czegoś takiego jak trzeźwy
    poranek czy inne prewencyjne kontrole, jak nic nie przewiniłeś, to cię
    nie legitymują.

    > W Polsce ten przepis o niewymaganiu noszenia dowodu przy sobie może być
    > zgubny, taki Polak z rozpędu jadąc na jeden dzień do Berlina może
    > zapomnieć dokumentów, bo nigdy nie nosi.

    No i tu już zależy wszystko od sytuacji i dobrej woli policmajstra, w
    praktyce w Berlinie, okolicach i w pobliżu granicy polsko-niemieckiej
    wystarczy nasze prawo jazdy, którego oczywiście większość naszych
    kierowców też już nie wozi przy sobie. M-obywatel w telefonie natomiast
    nie robi na nich wrażenia i bardziej wierzą w papierowe dokumenty, choć
    wiedzą jak to funkcjonuje w Polsce i nawet bardzo nam zazdroszczą
    elektronicznych dokumentów.

  • 12. Data: 2024-09-12 19:11:39
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 12.09.2024 o 11:58, J.F pisze:

    > Raczej tak, ale obcokrajowców może nie dotyczyć.

    Dotyczy wszystkich i obcokrajowców i Niemców, dokument tożsamości trzeba
    mieć przy sobie.

    > Szczególnie na granicy.

    Przy przekraczaniu granicy i nawet braku kontroli granicznej musisz
    nadal posiadać albo paszport albo dowód osobisty, tu się nic nie
    zmieniało, poza tym że kontrole są/były rzadsze niż przed Schengen.

    > Bez PJ, bez DR, z przestarzałą datą badania w DR - no ale to nie w
    > pociągu. Bez dokumentów dzieci, bez kart EKUZ ...

    No jak ktoś się wybiera za granicę jakby szedł do najbliższego kiosku po
    fajki, to już jest jego problem jak mu się uda dowieźć tożsamości.

  • 13. Data: 2024-09-12 20:35:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 12.09.2024 o 19:11, nadir pisze:
    > Dotyczy wszystkich i obcokrajowców i Niemców, dokument tożsamości trzeba
    > mieć przy sobie.

    Jesteś pewien, ze dotyczy Niemców? Pytam, bo w Polsce Polak dowodu mieć
    nie musi. Mogę zapytać któregoś niemieckiego policjanta, ale może po
    prostu faktycznie wiesz.

    > Przy przekraczaniu granicy i nawet braku kontroli granicznej musisz
    > nadal posiadać albo paszport albo dowód osobisty, tu się nic nie
    > zmieniało, poza tym że kontrole są/były rzadsze niż przed Schengen.

    Na granicy faktycznie jest taka sytuacja, ze musisz mieć, bo albo jesteś
    Polakiem, albo Niemcem. Choć są osoby z podwójnym obywatelstwem.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 14. Data: 2024-09-12 22:55:00
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Jesteś pewien, ze dotyczy Niemców?

    Dotyczy wszystkich, nawet Niemców, z tym że tam legitymują jak
    faktycznie dochodzi do jakiegoś przestępstwa czy wykroczenia, więc brak
    dowodu podczas takiego legitymowania może być najmniej dotkliwą karą.

    > Pytam, bo w Polsce Polak dowodu mieć
    > nie musi. Mogę zapytać któregoś niemieckiego policjanta, ale może po
    > prostu faktycznie wiesz.

    Ja dowiadywałem się akurat u urzędnika w niemieckim magistracie ds.
    cudzoziemców. Z Niemcami jest jeszcze jeden myk, każdy kraj związkowy ma
    trochę inne przepisy i ten urzędnik na przykład nie ma danych online na
    temat obywateli innych landów, musi o nie wystąpić do jakiegoś tam
    specjalnego urzędu. Podobnie działa ich policja landowa, też nie mają
    dostępu do wszystkich danych na cito, natomiast policja federalna już
    tak, mają dostęp do danych VIS/SIS. Tyle udało mi się ustalić.

    > Na granicy faktycznie jest taka sytuacja, ze musisz mieć, bo albo jesteś
    > Polakiem, albo Niemcem. Choć są osoby z podwójnym obywatelstwem.

    Nie tylko na granicy, jak w środku kraju "dopadną" kogoś bez dokumentów,
    to potrafią nawet zamknąć do wyjaśnienia sprawy czy ustalenia
    tożsamości. Wiadomo, że swoich traktują bardziej ulgowo i Niemiec bez
    dokumentów może się wykpić sianem ale już Polak czy Słowak
    niekoniecznie. U nas zresztą działa to tak samo.

  • 15. Data: 2024-09-17 10:34:17
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 10.09.2024 16:18, J.F wrote:
    > Tusk ostro o niemieckich kontrolach
    >
    > https://tvn24.pl/polska/niemcy-wprowadzaja-kontrole-
    na-wszystkich-granicach-ladowych-donald-tusk-komentu
    je-st8080239

    > Koniec przyjażni polsko-niemieckiej?
    > Zapomniał jak to było, gdy PO było w opozycji ? :-)
    >
    > W kwietniu widziałem jak te kontrole wyglądały - trzeba zjechac na
    > bok, lustrujące spojrzenie Niemca po samochodzie, i machnięcie reką
    > "jechac dalej".
    > Bardziej podejrzane pewnie lepiej sprawdzane.

    Przedwczoraj bardzo podobnie było na wjeździe do Polski od strony Litwy.
    Ale polski pogranicznik machał ręką tylko tym, kogo chciał zatrzymać.

  • 16. Data: 2024-09-17 12:19:54
    Temat: Re: Zawieszenie Schengen (i profilowanie rasowe w Niemczech?)
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 11:56:01 +0200, A. Filip wrote:

    na-wszystkich-granicach-ladowych-donald-tusk-komentu
    je-st8080239

    > Czy ty sugerujesz że Niemcy w praktyce stosują "profilowanie rasowe"?

    A nie? Brodatych, ciapatych i busiki do kontroli,
    białych, blondynów, w osobowych samochodach - machnąć ręką ...

    J.

  • 17. Data: 2024-09-17 16:27:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.09.2024 o 11:56, A. Filip pisze:
    > Czy ty sugerujesz że Niemcy w praktyce stosują "profilowanie rasowe"?

    To oburzające. Szukając Murzynów powinni zatrzymywać Azjatów i
    Europejczyków, by Murzyni nie odczuwali dyskomfortu :-)

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 18. Data: 2024-09-17 17:53:45
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > To oburzające. Szukając Murzynów powinni zatrzymywać Azjatów i
    > Europejczyków, by Murzyni nie odczuwali dyskomfortu :-)

    Ależ to zabawne.
    Boki zrywać.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 19. Data: 2024-09-18 00:09:37
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 17.09.2024 o 18:23, A. Filip pisze:

    > Niby dlaczego mam Niemcom odpuścić jak jest okazja do
    > rewanżu?

    Bo to by było tak samo jakbyś chciał skopać wnuka sąsiada, bo ten sąsiad
    50 lat temu ukradł ci rower.

    Powrotu do zdrowia życzę.
    Piotr

  • 20. Data: 2024-09-18 18:06:21
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.09.2024 o 00:09, Kviat pisze:

    > Bo to by było tak samo jakbyś chciał skopać wnuka sąsiada, bo ten sąsiad
    > 50 lat temu ukradł ci rower.

    Sprawdzić czy nie Żydzi, bo ci po 80 latach mogą chcieć cię skopać, za
    to że dziadek sąsiada twojego dziadka ukradł twój rower a jego dziadek
    akurat mieszkał w pobliżu;)

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!