  • 131. Data: 2024-09-21 17:29:41
    Temat: Re: Szef ABW ma zostać Pierwszym Cenzorem RP3 [Wolność Słusznego Słowa UE podbija RP3]
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.09.2024 o 12:47, J.F pisze:

    > O ile wiem, to w Japonii noszenie było popularne, ale to raczej chorzy
    > nosili, aby nie zarażać innych. Takie obywatelskie społeczeństwo.
    >
    > Co akurat może trochę pomóc.

    IMHO może pomóc w tłumie w zamkniętych pomieszczeniach o tyle, że
    "bliżej leci" wiec mniej osób jest bezpośrednio narażonych na aerozol.
    Jak siedzisz z kimś przez 8 godzin w pracy to nie bardzo pomoże.
    Powietrza przez płuca musisz przepompować tyle samo, areozolu będzie
    tyle samo, maska wirusa jako takiego ani areozolu nie zatrzymuje, jedyne
    co powstrzymuje to większe kropelki (które i tak szybko opadną),
    pozostawiając w powietrzu to co przez maskę przechodzi i ładnie się unosi.

    Reasumując - IMHO ma sens w komunikacji miejskiej, od biedy w
    zatłoczonym sklepie. W teatrze, knajpie czy pociągu dalekobieżnym ci nie
    pomoże specjalnie. O noszeniu w zamkniętych lasach nie wspominając:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 132. Data: 2024-09-21 17:37:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.09.2024 o 13:26, Kviat pisze:

    > Czyli nie powodują wzrostu zachorowań?

    Ani widocznego spadku.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 133. Data: 2024-09-23 09:56:29
    Od: Cyklista <c...@g...com>

    W dniu 19.09.2024 o 20:07, io pisze:

    > Coś się nie zgadza. Nie dostaję w aptekach tak długo ważnych leków :-)

    Więc zerknąłem do szuflady i sprawdziłem 20 rożnych leków. Daty ważności
    od 24 do 28 - większość 26-27. Więc zależnie co zażywasz dostaniesz od
    roku do 4 lat ważności. (czasem dostaniesz i z 1 miesięczną datą jak lek
    okazyjnie sprzedawany i się na to zgodzisz)

    Leki nie są produkowane ciągle tylko seriami. Zależnie do fabryki i
    zapotrzebowania jakiś może być robiony raz na 3 miesiące albo raz na rok
    czy dwa. Po wyprodukowaniu i tak dana seria musi najpierw przejść
    wszystkie badania zanim poleci dalej co zajmuje czas, potem dystrybucja
    i apteka i pacjent a czas ucieka. Stąd też wynikają braki leków (ale to
    tylko jeden z powodów) bo jak producent nie przewidzi dobrze
    zapotrzebowania to zanim nową serię naprodukuje i wypuści to poprzednia
    może się już skończyć w aptekach.

  • 134. Data: 2024-09-23 13:48:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 Sep 2024 09:56:29 +0200, Cyklista wrote:
> [...]
    > tylko jeden z powodów) bo jak producent nie przewidzi dobrze
    > zapotrzebowania to zanim nową serię naprodukuje i wypuści to poprzednia

    Hm, to skad czasem "Głowny Inspektor wycofuje serię leków z aptek ..."
    Są jeszcze dodatkowe badania, już po wysyłce z fabryki ?

    J.

  • 135. Data: 2024-09-23 14:09:40
    Od: Cyklista <c...@g...com>

    W dniu 23.09.2024 o 13:48, J.F pisze:

    > Hm, to skad czasem "Głowny Inspektor wycofuje serię leków z aptek ..."
    > Są jeszcze dodatkowe badania, już po wysyłce z fabryki ?

    Są i to niemało. Producent swoje a inspektor pobiera swoje i tez bada i
    może coś innego wybadać. Potem seria liczy 100 tyś sztuk i była robiona
    przez miesiąc a w jeden dzień ktoś coś spieprzył na produkcji i
    produkcja z tego dnia była zła (a akurat w losowo pobranych i badanych
    próbkach się nic z tego czasu nie znalazło). Więc są jeszcze badania
    trwałości wykonywane po określonych odstępach czasu dla sprawdzenia czy
    producent dobrze przewidział trwałość czy tez nie i trzeba wycofać rok
    wcześniej niż na etykiecie. Pacjent lub lekarz zgłosił konkretny problem
    z lekiem i wtedy też wstrzymuje się do wyjaśnienia daną serię albo od
    razu wycofuje. Lub ktoś się w ulotce doczytał że gdzieś przecinek jest
    źle postawiony lub ktoś ją zmienił dodając cokolwiek a nie ma tego w
    papierach rejestracji sprzed 10 lat. I pewnie jeszcze dużo innych
    przypadków gdzie lek jest wycofywany czy to z nakazu urzędu czy decyzji
    własnej producenta.

  • 136. Data: 2024-09-23 15:17:22
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@_wiadomo_.onet.pl>

    W dniu 23-09-2024 o 13:48, J.F napisał:

    > Hm, to skad czasem "Głowny Inspektor wycofuje serię leków z aptek ..."
    > Są jeszcze dodatkowe badania, już po wysyłce z fabryki ?

    Są jeszcze badania zapisane w prawie farmaceutycznym (co ciekawe
    obchodzono to prawo w przypadku szczepionek na jedynie słuszną chorobę).

    --
    https://kaczus.ppa.pl

  • 137. Data: 2024-09-23 20:27:16
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 23.09.2024 o 09:56, Cyklista pisze:

    > Więc zerknąłem do szuflady i sprawdziłem 20 rożnych leków. Daty ważności
    > od 24 do 28 - większość 26-27.

    Czyli 2..3 a nie 3..5 :-)

    > Więc zależnie co zażywasz dostaniesz od
    > roku do 4 lat ważności. (czasem dostaniesz i z 1 miesięczną datą jak lek
    > okazyjnie sprzedawany i się na to zgodzisz)

    Nie męczyłbym tematu gdyby nie to, że po prostu nie mam 3..5 :-) Też mam
    jeden lek na 4 lata ale wszystkie pozostałe 1..3.