  • 1. Data: 2024-07-16 06:53:29
    Temat: Najmłodsza dziennikarka w Sejmie
    Od: Henryk Hajdan <h...@g...com>

    Czy 10-letnie dziecko może być dziennikarzem?
    Co na to kodeks cywilny i zdolność do czynności prawnych ?

  • 2. Data: 2024-07-16 09:09:59
    Temat: Re: Najmłodsza dziennikarka w Sejmie
    Od: Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl>

    W dniu 16.07.2024 o 06:53, Henryk Hajdan pisze:
    > Czy 10-letnie dziecko może być dziennikarzem?
    > Co na to kodeks cywilny i zdolność do czynności prawnych ?

    No raczej nie, bo nie ma wykształcenia. Kodeks pracy natomiast zabrania
    zatrudniania osób bez ukończonej SP oraz tych co nie skończyli 16 lat.

  • 3. Data: 2024-07-16 10:57:58
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 16.07.2024 o 09:09, Jacek Marcin Jaworski pisze:

    > No raczej nie, bo nie ma wykształcenia. Kodeks pracy natomiast zabrania
    > zatrudniania osób bez ukończonej SP oraz tych co nie skończyli 16 lat.

    Bez ukończonej SP dotyczy tylko młodocianych, a nie wszystkich osób. I
    nie 16 lat, lecz 15 lat.
    Art. 190, 191 KP
    I mówimy o zatrudnieniu.

    Jeśli jakiś dzieciak biega z aparatem i robi zdjęcia nie oznacza, że
    jest fotografem gdzieś zatrudnionym. KP reguluje stosunki pracy.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2024-07-16 13:21:11
    Od: n...@o...pl

    Henryk Hajdan <h...@g...com> napisał(-a):

    > Czy 10-letnie dziecko może być dziennikarzem?

    Oczywiście. Począwszy od gazetki szkolnej.
    Może być nawet rolnikiem -- np. sadzić truskawki w ogrodzie.

    > Co na to kodeks cywilny i zdolność do czynności prawnych ?

    Nie odkleiło ci się coś?

  • 5. Data: 2024-07-16 15:18:14
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek Marcin Jaworski <j...@a...pl> wrote:

    > No raczej nie, bo nie ma wykształcenia. Kodeks pracy natomiast zabrania
    > zatrudniania osób bez ukończonej SP oraz tych co nie skończyli 16 lat.

    A musi mieć wykształcenie lub być zatrudniona? Jak mam kanał na youtube i
    nagrywam sobie na niego filmiki, to przecież też jestem dziennikarzem :)
    Bez wykształcenia i bez zatrudnienia. A jak nie nagrywa na youtube (bo
    tam jest chyba limit wieku, od którego można mieć konto?), to może robi
    zdjęcia do gazetki szkolnej. Dziennikarstwo jak nic.

    Ciekawe -- naprawdę nie można zatrudniać osób, które nie mają ukończonej
    podstawówki?

    --
    Rakieta z Ziemi wylądowała na Marsie. Kosmonauta wychodzi na zewnątrz i
    widzi małego ludzika.

  • 6. Data: 2024-07-16 15:38:32
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > Ciekawe -- naprawdę nie można zatrudniać osób, które nie mają ukończonej
    > podstawówki?

    Można.
    Wykluczenie dotyczy tylko młodocianych.

    Z drugiej strony, prawdopodobieństwo trafienia na człowieka bez
    wykształcenia podstawowego w tej chwili jest już niewielkie. Być może
    jeszcze żyją ludzie, którzy z różnych powodów (wojna, czasy powojenne)
    nie mają pełnego podstawowego, ale czy im zdrowie pozwala na pracę?

    Mogą też być inne powody.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Obowi%C4%85zek_szkolny

    "Wraz z ukończeniem przypisanego wieku obowiązek ustaje, chociażby
    wcześniej nie był wypełniany (np. z powodu przebywania dziecka w
    państwie, w którym obowiązują inne zasady systemu oświaty powszechnej)"

    Czyli obowiązek szkolny w zasadzie jest do ukończenia podstawówki, a
    obowiązek nauki do 18lat.
    Ale czy każdy zdąża do ukończenia 18lat?

    Przy okazji:
    "W Polsce wprowadzenie obowiązku szkolnego postulował już w dobie
    Odrodzenia Andrzej Frycz Modrzewski w traktacie Commentariorum de
    Republica emendanda libri quinque (O naprawie Rzeczypospolitej, księga O
    szkole, 1556), jednak jego wprowadzeniu skutecznie przeciwstawiał się
    polski Kościół katolicki"

    Gus podaje, że w 2021 (wtedy chyba był ostatni spis powszechny) dla
    grupy wiekowej 13+ było ok.8% obywateli z nieustalonym wykształceniem (i
    zaznaczają, że wymaga to dalszych analiz). Nie chciało mi się tego
    analizować, czy nieustalone, to też niepełne podstawowe, ale chyba
    raczej niepełne podstawowe (co nie dziwi w przypadku 13-15 lat), to
    jednak ustalone.
    Co ciekawe, na wsi 6,1% w miastach więcej.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2024-07-16 17:11:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Jul 2024 13:18:14 -0000 (UTC), Arnold Ziffel wrote:

> [...]
    > zdjęcia do gazetki szkolnej. Dziennikarstwo jak nic.
    >
    > Ciekawe -- naprawdę nie można zatrudniać osób, które nie mają ukończonej

    IMHO - można. Dzieci w filmach grają.

    Specyficzna to forma zatrudnienia, ale zawsze.

    Przepisy jakies są
    https://www.pip.gov.pl/dla-pracownikow/porady-prawne
    /zatrudnianie-pracownikow-mlodocianych

    Ale przecież życie dopisuje kolejne rozdziały, dziecko może mieć np
    własną spółkę akcyjna, albo bank, prezesem się mianować nie może, bo
    pełnoletniość wymagana, ale ciekawe jak sie mają powyzsze przepisy do
    co ambitniejszych stanowisk.
    Grafik np. Kompozytor muzyki.
    Tester gier komputerowych, analityk giełdowy, konsultant.
    Czy modny ostatnio "influencer" :-)

    Obsługa komputera jak widać dopuszczalna, a to wielkie możliwości :-)

    P.S. Mlodociany w pierwszym roku pracy ma prawo do 38 dni urlopu, a
    jak skonczy 18 lat ... to ile? 20 dni, czy mniej, w niektórych
    przypadkach ?

    J.

  • 8. Data: 2024-07-16 18:54:30
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-07-16 o 09:09, Jacek Marcin Jaworski pisze:

    > No raczej nie, bo nie ma wykształcenia. Kodeks pracy natomiast zabrania
    > zatrudniania osób bez ukończonej SP oraz tych co nie skończyli 16 lat.

    Wydawcą może być każdy, nawet nie posiadając osobowości prawnej.

    Prawo prasowe: Art. 8. [Wydawcy]
    1. Wydawcą może być osoba prawna, fizyczna lub inna jednostka
    organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej. W szczególności
    wydawcą może być organ państwowy, przedsiębiorstwo państwowe,
    organizacja polityczna, związek zawodowy, organizacja spółdzielcza,
    samorządowa i inna organizacja społeczna oraz kościół i inny związek
    wyznaniowy.

  • 9. Data: 2024-07-17 00:27:57
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.07.2024 o 09:09, Jacek Marcin Jaworski pisze:
    > No raczej nie, bo nie ma wykształcenia. Kodeks pracy natomiast zabrania
    > zatrudniania osób bez ukończonej SP oraz tych co nie skończyli 16 lat.
    Dziennikarze przeważnie nei są zatrudniani na podstawie kodeksu
    cywilnego. To są umowy o prawa autorskie. Oczywiście nie wszyscy, ale w
    większości wypadków tak to działa.

    Natomiast kwestią otwartą pozostaje, kto to jest "dziennikarz". Bo znam
    wiele definicji. Czy dziennikarzem są dzieci piszące do gazetek
    szkolnych? Bo moim zdaniem tak.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 10. Data: 2024-07-17 00:55:35
    Od: Animka <a...@c...net>

    > No raczej nie, bo nie ma wykształcenia. Kodeks pracy natomiast zabrania
    > zatrudniania osób bez ukończonej SP oraz tych co nie skończyli 16 lat.

    Nazwali ją dziennikarką, bo se pisała na jakimś portalu w swoim profilu.

    --
    animka