Prawo o ruchu drogowym
ujednolicony tekst ustawy z dnia 1997-06-20
aktualizacja: 2016-11-22
Załącznik nr 2
KATEGORIE POJAZDÓW
1. |
Kategoria M: pojazdy samochodowe przeznaczone do przewozu osób mające co najmniej cztery koła, w tym:
1) | kategoria M1: pojazdy do przewozu osób, mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy; | 2) |
kategoria M2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 5 t;
| 3) | kategoria M3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu osób, mające więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy i mające maksymalna masę całkowitą przekraczającą 5 t. |
|
2. |
Kategoria N: pojazdy samochodowe mające co najmniej cztery koła i zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków, w tym:
1) | kategoria N1: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą nieprzekraczającą 3,5 t; | 2) |
kategoria N2: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t; | 3) |
kategoria N3: pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t. |
|
3. |
Kategoria O: przyczepy, w tym:
1) | kategoria O1: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 750 kg; | 2) |
kategoria O2: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 750 kg, ale nieprzekraczającej 3,5 t; | 3) |
kategoria O3: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nieprzekraczającej 10 t; | 4) |
kategoria O4: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 10 t.
|
|
4. |
Kategoria L: pojazdy dwukołowe lub trójkołowe, niektóre pojazdy czterokołowe, w tym:
1) |
kategoria L1e – motorowery dwukołowe; | 2) |
kategoria L2e – motorowery trójkołowe; | 3) |
kategoria L3e – motocykle dwukołowe bez bocznego wózka; | 4) |
kategoria L4e – motocykle dwukołowe z bocznym wózkiem; | 5) |
kategoria L5e – motocykle trójkołowe; | 6) |
kategoria L6e – czterokołowce lekkie; | 7) |
kategoria L7e– czterokołowce. |
|
| Do kategorii L nie mogą być zaliczone pojazdy:
a) |
których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 6 km/h, | b) |
przeznaczone do kierowania przez osobę pieszą, | c) |
ciągniki i maszyny używane do celów rolniczych lub podobnych, | d) |
rowery i wózki rowerowe. |
|
5. |
Kategoria T: ciągniki rolnicze, w tym:
1) |
kategoria T1: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, mające oś położoną najbliżej kierowcy, o minimalnym rozstawie kół nie mniejszym niż 1 150 mm, masę własną, w stanie gotowości do jazdy, przekraczającą 600 kg i prześwit nie większy niż 1 000 mm. W przypadku ciągników ze zmianą pozycji kierowcy (zmiana położenia siedzenia i koła kierownicy), osią położoną najbliżej kierowcy musi być oś z zamontowanymi oponami o największej średnicy; | 2) |
kategoria T2: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, mające minimalny rozstaw kół mniejszy niż 1 150 mm, masę własną, w stanie gotowości do jazdy, przekraczają-cą 600 kg i prześwit nie większy niż 600 mm. W przypadku gdy wysokość środka ciężkości ciągnika (mierzona względem podłoża) podzielona przez minimalny rozstaw kół każdej osi przekracza 0,90, maksymalna prędkość konstrukcyjna jest ograniczona do 30 km/h; | 3) |
kategoria T3: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h i masie własnej, w stanie gotowości do jazdy, nieprzekraczającej 600 kg; | 4) |
kategoria T4: ciągniki kołowe specjalnej konstrukcji o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, w ramach której ze względu na prześwit i szerokość wyróżnia się kategorie T4.1, T4.2, oraz T4.3; | 5) |
kategoria T5: ciągniki kołowe o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 40 km/h. |
|
6. | Kategoria C: Ciągniki gąsienicowe, w tym ciągniki kategorii C1, C2, C3, C4, C5 – według kryteriów podziału jak dla kategorii T. W ramach kategorii C4 wyróżnia się kategorie C4.1, C4.2, oraz C4.3 według podziału jak dla kategorii T4.1, T4.2, oraz T4.3. |
7. | Kategoria R: przyczepy rolnicze, w tym:
1) |
kategoria R1: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 1,5 t; | 2) |
kategoria R2: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 1,5 t, ale nieprzekraczającej 3,5 t; | 3) |
kategoria R3: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, ale nieprzekraczającej 21 t; | 4) |
kategoria R4: przyczepy o maksymalnej masie całkowitej przekraczającej 21 t. |
|
|
Każda kategoria przyczep oznaczona jest także indeksem „a” lub „b”, zależnie od jej konstrukcyjnej prędkości:
- |
„a” dla przyczep o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej mniejszej lub równej 40 km/h,
| - |
„b” dla przyczep o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 40 km/h.
|
|