Kodeks morski
ujednolicony tekst ustawy z dnia 2001-09-18
aktualizacja: 2022-06-10
DZIAŁ III
Pomiar statku
Art. 40.
§ 1. |
Pomiar statku polega na ustaleniu jego pojemności brutto i netto oraz wymiarów głównych (rejestrowych). |
§ 2. |
Pomiaru statku dokonuje organ pomiarowy, wydając na jego podstawie świadectwo pomiarowe. |
Art. 41.
§ 1. |
Do pomiaru statków stosuje się postanowienia Międzynarodowej konwencji o pomierzaniu pojemności statków, sporządzonej w Londynie dnia 23 czerwca 1969 r. (Dz. U. z 1983 r. poz. 247), zwanej dalej „Konwencją o pomierzaniu”, wraz ze zmianami obowiązującymi od daty ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospolitej Polskiej, podanymi do publicznej wiadomości we właściwy sposób, oraz przepisy niniejszego działu. |
§ 2. |
Międzynarodowym świadectwem pomiarowym, w rozumieniu przepisów Kodeksu morskiego, jest świadectwo pomiarowe wydane na podstawie Konwencji o pomierzaniu bądź innej umowy międzynarodowej w tym zakresie, której stroną jest Rzeczpospolita Polska. |
Art. 42.
§ 1. |
Obowiązkowemu pomiarowi podlega statek o polskiej przynależności. |
§ 2. |
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej może zwolnić, w drodze rozporządzenia, niektóre rodzaje statków o polskiej przynależności z obowiązkowego pomiaru. Nie dotyczy to statków uprawiających żeglugę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. |
§ 3. |
Statek o obcej przynależności zawijający do portu polskiego, nieposiadający świadectwa pomiarowego, o którym mowa w art. 41 § 2, może być, na mocy decyzji dyrektora właściwego urzędu morskiego, poddany pomiarowi. |
Art. 43.
§ 1. |
Każdy statek może być poddany pomiarowi na wniosek właściciela, armatora lub kapitana. |
§ 2. |
Wpis do rejestru okrętowego danych o pojemności i wymiarach rejestrowych statku następuje wyłącznie na podstawie świadectwa pomiarowego wydanego przez polski organ pomiarowy bądź świadectwa pomiarowego, o którym mowa w art. 41 § 2. |
Art. 44.
§ 1. |
Świadectwo pomiarowe wydawane jest bez określenia terminu jego ważności, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. |
§ 2. |
Świadectwo pomiarowe traci ważność, jeżeli statek, któremu zostało wydane:
1) | zostanie tak zmieniony, że nie odpowiada danym zawartym w świadectwie w zakresie pojemności i wymiarów rejestrowych;
| 2) | zatonie lub ulegnie zniszczeniu, zaginie bądź utraci charakter statku morskiego;
| 3) | zmieni przynależność, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną. |
|
Art. 45.
Statek podlegający obowiązkowemu pomiarowi może być, w celu kontroli, poddany ponownemu pomiarowi.
Art. 46.
§ 1. |
Kontrola statku zawijającego do portu polskiego pod banderą państwa będącego stroną Konwencji o pomierzaniu lub innej umowy międzynarodowej o wzajemnym uznawaniu dokumentów pomiarowych, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, ogranicza się do sprawdzenia:
1) | czy statek posiada ważne świadectwo pomiarowe odpowiadające postanowieniom umowy międzynarodowej, na podstawie której zostało wydane;
| 2) | czy zasadnicza charakterystyka statku odpowiada danym zawartym w tym świadectwie. |
|
§ 2. |
Kontrola, o której mowa w § 1, nie może powodować przetrzymania statku. |
Art. 47.
§ 1. |
Za pomiar statku pobiera się opłaty pomiarowe. |
§ 2. |
Nie pobiera się opłat pomiarowych za pomiar kontrolny, jeżeli wynik pomiaru okaże się zgodny z danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym. |
Art. 48.
§ 1. |
Organami pomiarowymi są dyrektorzy urzędów morskich. |
§ 2. |
Zadania organu pomiarowego mogą zostać powierzone zgodnie z przepisami o bezpieczeństwie morskim. |
Art. 49.
Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia:
1) | zakres działania organu pomiarowego,
|
2) | sposób pomierzania, w tym także statków, do których nie stosuje się postanowień Konwencji o pomierzaniu,
|
3) | tryb postępowania pomiarowego i kontrolnego,
|
4) | wzory świadectw pomiarowych oraz wysokość opłat pomiarowych, uwzględniając zasady praktyki międzynarodowej w tym zakresie. |