  • 1. Data: 2009-06-14 15:38:11
    Temat: zakaz robienia zdjęć
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Witam.
    Problem chyba stary i powracający jak bumerang. Odwiedziłem dziś z
    aparatem stary plac handlowy (miejsce dość malownicze, stąd wybór).
    Spokojnie fotografowałem okolicę - stoiska, towary, sprzedawców,
    klientów. W pewnym momencie jedna z osób z drugiego planu zauważyła, że
    została sfotografowana i głośno zaczęła protestować. Na miejsce przybyła
    ochrona placu, która poprosiła mnie do kierownika przybytku. Ten
    oznajmił mi, że nie wolno tu robić zdjęć (plac jest dzierżawiony przez
    prywatną osobę, która nie wyraża na to zgody) i polecił mi skasować
    zdjęcia. Nie miałem czasu na wzywanie policji i dłuższe utarczki, zdjęć
    było niewiele i w słabych warunkach oświetleniowych, więc nie kłóciłem
    się. Niemniej, mam zamiar wynieść stamtąd kilka fotograficznych trofeów,
    więc pytania dotyczące sprawy.
    1. Czy plac dzierżawiony przestaje być miejscem publicznym i można
    zakazać w związku z tym robienia zdjęć?
    2. Czy w takim miejscu nie powinno być informacji o powyższym zakazie?
    3. Czy mogę robić zdjęcia osobom kupującym i sprzedającym na placu
    targowym bez proszenia ich o zgodę?
    4. Czy mogę robić zdjęcia towarom na placu targowym bez proszenia
    sprzedawców o zgodę?
    5. Czy mogę umieścić na prywatnej, niekomercyjnej stronie internetowej
    wykonane zdjęcia, przedstawiające życie targowe?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2009-06-14 17:05:03
    Temat: Re: zakaz robienia zdjęć
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maurycy Menke" <g...@p...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Czy plac dzierżawiony przestaje być miejscem publicznym i można
    > zakazać w związku z tym robienia zdjęć?

    Mozna, tym nie mniej w praktyce ciężko to wyegzekwować prawnymi metodami.

    > 2. Czy w takim miejscu nie powinno być informacji o powyższym zakazie?

    Moze być, co niewiele zmienia w sensie prawnym.

    > 3. Czy mogę robić zdjęcia osobom kupującym i sprzedającym na placu
    > targowym bez proszenia ich o zgodę?

    Zdjecia robić mozesz.

    > 4. Czy mogę robić zdjęcia towarom na placu targowym bez proszenia
    > sprzedawców o zgodę?

    Tak.

    > 5. Czy mogę umieścić na prywatnej, niekomercyjnej stronie internetowej
    > wykonane zdjęcia, przedstawiające życie targowe?

    Nie, jeśli osoby stanowią temat zdjęć.

    Przy okazji pracownicy ochrony najprawdopodobniej dopuścili się
    przestępstwa na Twoja szkodę polegajacego na bezprawnym pozbawieniu Cię
    wolności oraz zmuszaniu do określonego zachowania. Chyba, ze z wąłsnej
    nieprzymuszonej woli szedłeś z nimi do tego biura a potem kasowałeś
    zdjęcia.

  • 3. Data: 2009-06-15 06:13:12
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Sun, 14 Jun 2009 17:38:11 +0200, Maurycy Menke napisał(a):

> [...]
    > więc pytania dotyczące sprawy.
    > 1. Czy plac dzierżawiony przestaje być miejscem publicznym i można

    zawsze warto zapytać, to nic nie kosztuje (w większości przypadków) a
    sprawa staje się jasna.

    > 3. Czy mogę robić zdjęcia osobom kupującym i sprzedającym na placu
    > targowym bez proszenia ich o zgodę?

    ja często pytam;

    > 5. Czy mogę umieścić na prywatnej, niekomercyjnej stronie internetowej
    > wykonane zdjęcia, przedstawiające życie targowe?

    http://foto.3mam.net - często zastanawiam się, które z moich zdjęć
    naruszają czyjeś prawa...

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    http://foto.3mam.net/album2/Lowicz/index7.php

  • 4. Data: 2009-06-15 12:40:51
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 15.06.2009 Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl> napisał/a:

    > http://foto.3mam.net - często zastanawiam się, które z moich zdjęć
    > naruszają czyjeś prawa...

    Wiele.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2009-06-15 14:15:20
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 15 czerwiec 2009 08:13
    (autor Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    publikowane na pl.soc.prawo,
    wasz znak: <h14opp$928$1@inews.gazeta.pl>):

    > http://foto.3mam.net - często zastanawiam się, które z moich zdjęć
    > naruszają czyjeś prawa...

    Przez całe nasze życie cały czas naruszamy prawo autorskie, które jest po
    prostu z gruntu złe. I jedyne co w nim dobrego, to że nie jest ścigane z
    urzędu i szanse na czepialstwo się ,,poszkodowanych'' jest niewielkie, o
    ile nie nadepniesz na odcisk wielkim.

    --
    Tristan

    Kupię kabelek taki jak ten:
    http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/kabelek/

  • 6. Data: 2009-06-15 17:32:57
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

> [...]
    > wolności oraz zmuszaniu do określonego zachowania. Chyba, ze z wąłsnej
    > nieprzymuszonej woli szedłeś z nimi do tego biura a potem kasowałeś

    Tak, zrobiłem to z własnej woli. Wiedziałem, że nie mogą mi nic kazać.
    Jednakże warunki oświetleniowe były słabe. Z większości zdjęć nie byłem
    zadowolony, więc i tak miałem zamiar udać się tam ponownie. Problemem
    też był niezadowolony starszy pan. Wolałem nie ryzykować uszkodzenia
    sprzętu w wyniku jego ewentualnej nerwowej reakcji. Pytania na to forum
    zadałem, aby być przygotowanym na następną wizytę.

  • 7. Data: 2009-06-15 17:35:57
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Użytkownik Krzysztof 'kw1618' z Warszawy napisał:

    > ja często pytam;

    Sęk w tym, że mogę stracić świetne, spontaniczne ujęcie. Poza tym
    uprzedzona o fotografowaniu osoba przestaje być spontaniczna, a więc
    traci się sporo realizmu sytuacji.

    > http://foto.3mam.net - często zastanawiam się, które z moich zdjęć
    > naruszają czyjeś prawa...

    Tu już poradził mi kolega - mogę fotografować targowisko, a więc też
    osoby na nim się znajdujące.

  • 8. Data: 2009-06-15 19:25:57
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 15 Jun 2009 20:40:51 +0800, Marcin Debowski napisał(a):

    > Wiele.

    Kilka przykładów mnie osobiście nurtujących:
    1) http://foto.3mam.net/album2/3maja2008/slides/3-maj-2
    008100736146.php
    naruszam prawa żołnierzy ?

    2)
    http://foto.3mam.net/album2/Festyn_z_Magda_Schejbal/
    slides/Magda_Schejbal_9.php
    naruszam prawa aktorki ?

    3)
    http://foto.3mam.net/album2/DTP-2008/slides/DTP_2008
    _bus_20080921_105.php
    naruszam prawa tej kobiety uczestniczki DTP ?

    4) Naruszam prawa pułkownika a w zasadzie jegorodziny http://tiny.pl/3p7n ?

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/warsaw/ - galeria Węzeł komunikacyjny Młociny

  • 9. Data: 2009-06-15 19:34:21
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 15 Jun 2009 16:15:20 +0200, Tristan napisał(a):

    > Przez całe nasze życie cały czas naruszamy prawo autorskie, które jest po
    > prostu z gruntu złe.

    Przy okazji filmowania ulic przez samochody google wypowiadali się mądrzy,
    którzy twierdzą, że na terenie publicznym otacza nas sfera prywatności.
    Moim zdaniem właśnie z tego powodu prawo jest złe. Wychodząc na teren
    publiczny ogólnie dostępny nalezy liczyć się z ty, że zostaniemy
    sfotografowani i zdjęcie zostanie opublikowane gdzieś. TVN od osób które
    zaczepia na ulicy zbiera oświadczenia o zgodzie na emisję + dodatkowo na
    podpisanie imieniem i nazwiskiem, TVP zdaje się nie zbiera a przecież
    stacje telewizyjne działają na podstawie tego samego prawa.

    > I jedyne co w nim dobrego, to że nie jest ścigane z
    > urzędu i szanse na czepialstwo się ,,poszkodowanych'' jest niewielkie, o
    > ile nie nadepniesz na odcisk wielkim.

    http://foto.3mam.net/album2/Straz_Miejska_na_rowerac
    h/slides/DSCF5498.php
    czy rowerzyści ci powinni zgłosić mi naruszenie swoich praw ? czy może
    funkcjonariusz jakiś powinien wszcząć sprawę z urzędu ?

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    grupy.3mam.net 'Kontakt' dla e-poczty
    Prywatna kolekcja antyków
    http://foto.3mam.net/antyki/

  • 10. Data: 2009-06-15 23:57:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Maurycy Menke pisze:

> [...]
    > sprzętu w wyniku jego ewentualnej nerwowej reakcji. Pytania na to forum
    > zadałem, aby być przygotowanym na następną wizytę.

    Z własnego doświadczenia: oprócz aparatu fotograficznego miej gdzieś też
    ukrytą mała kamerkę.

    Ja nie miałem i to był błąd.