  • 1. Data: 2011-02-15 09:20:32
    Temat: umowa dożywocia podczas kupna nieruchomości
    Od: "Lukasz" <l...@b...net.pl>

    Witam,
    Normalna droga jest taka że na nieruchomości ustala się dożywocie płacąc
    przy tym 2% PCC. Czy można jednak podczas kupna nieruchomości sporządzić
    umowę dożywocia przenosząc własność od razu na dożywotników aby zapłacić
    tylko raz 2% a nie dwa razy?

    Lukasz

  • 2. Data: 2011-02-15 09:29:28
    Temat: Re: umowa dożywocia podczas kupna nieruchomości
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Lukasz" <l...@b...net.pl> napisał w
    wiadomości news:ijdghc$laa$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > przy tym 2% PCC. Czy można jednak podczas kupna nieruchomości sporządzić
    > umowę dożywocia przenosząc własność od razu na dożywotników aby zapłacić

    Moze jakby w kacie notarialnym zapisac ze dana osoba sprzedaje(darowuje)
    komus ale ma prawo dozywotniego zamieszkiwania w danej nieruchomosci?
    Wtedy wlasciciele juz sa nowi a poprzedni wlasciciel ma zagwarantowane
    zamieszkiwanie do smierci.
    Ale ja nie jestem prawnikiem wiec moze koledzy prawnicy tutaj doradza cos
    lepszego.
    Przemek

  • 3. Data: 2011-02-15 10:07:09
    Od: "Lukasz" <l...@b...net.pl>

    Użytkownik "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl> napisał w
    wiadomości news:ijdh1r$hcr$1@news.onet.pl...

> [...]
    > zamieszkiwanie do smierci.
    > Ale ja nie jestem prawnikiem wiec moze koledzy prawnicy tutaj doradza cos

    tak, tylko chodzi tu jeszcze o zachowek- przy umowie dożywocia po prostu nie
    wchodzi w grę...

    Lukasz

  • 4. Data: 2011-02-15 10:46:49
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez.wp.pl>

    Użytkownik "Lukasz" <l...@b...net.pl> napisał w
    wiadomości news:ijdj8p$1te$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    > wiadomości news:ijdh1r$hcr$1@news.onet.pl...

    > tak, tylko chodzi tu jeszcze o zachowek- przy umowie dożywocia po prostu

    No wiesz jak nie podajesz wszystkich faktow to sie odpowiada na to co widac.
    Ale obawiam sie ze przed podwojnym PCC nie uciekniessz.
    Przemek

  • 5. Data: 2011-02-15 17:52:48
    Temat: FUW: umowa dożywocia podczas kupna nieruchomości
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    FUT warning.

    On Tue, 15 Feb 2011, Przemek wrote:

    > Ale obawiam sie ze przed podwojnym PCC nie uciekniessz.

    O oświecenie poproszę.
    Umowa dożywocia to jest JEDNA umowa, tak?
    To skąd *podwójny* PCC, skoro ustawa stanowi:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    +++
    4
    Obowišzek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, cišży:
    [...]
    4) przy umowie dożywocia – na
    <baczność!>
    nabywcy
    <spocznij>
    własnoœci nieruchomoœci;
    [...]
    6
    1. Podstawę opodatkowania stanowi:
    [...]
    4) przy umowie dożywocia - wartoœć rynkowa nieruchomoœci lub prawa
    użytkowania wieczystego,
    [...]
    7
    1. Stawki podatku wynoszš:
    [...]
    2) od umów zamiany, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasnoœci
    oraz darowizny:
    <baczność!>
    a) przy przeniesieniu własnoœci
    <spocznij>
    nieruchomoœci, [...] 2%,
    ---

    Z przepisów wynika mi jasno - podatek należy się *w momencie realizacji
    umowy*, a ściślej - przeniesienia własności.

    Skąd (i kiedy!) *drugi* podatek, jak sugerujecie?
    (z podstawą prawną najlepiej)

    pzdr, Gotfryd