  • 1. Data: 2003-07-04 20:04:31
    Temat: stosowanie prawa
    Od: Zbigniev <z...@x...wp.pl>

    W poniedzialek sie bronie i jako jedno z pytan profesor podal mi
    "stosowanie prawa w czasie". Znalazlem oczywiscie mnostwo informacji o
    stosowaniu prawa ale nie bardzo wiem co pod ten temat podciagnac. Z gory
    dziekuje za w miare szybka odpowiedz.

    Zbigniev

  • 2. Data: 2003-07-04 22:42:25
    Temat: Re: stosowanie prawa
    Od: Robal <b...@w...plinvalid>

    w <news:3F05DDCF.4020206@xl.wp.pl>
    Zbigniev napisał(a):

> [...]
    > informacji o stosowaniu prawa ale nie bardzo wiem co pod ten temat
    > podciagnac. Z gory dziekuje za w miare szybka odpowiedz.

    No tak. pytanie jest nie zbyt jasne . Gdyby bylo obowiazywanie prawa w
    czasie to byloby oczywiste jak to ugrysc. Ale mowa jest o "stosowaniu".
    A przez "stosowanie prawa" rozumie sie dzialalnosc organow wladzy
    publicznej. Pozostaje jeszcze "w czasie". IMVHO nalezy przez to
    rozumiec kolejnosc w jakiej podejmowane sa dzialania w procesie
    stosowania prawa czyli: 1/ uprawdopdobnienie zaistnienia faktu majacego
    znaczenie prawne 2/ udowodnienie zaistnienia faktu 3/ ustalenie norm
    obowiazujaych 4/subsumpcja (podciagniecie faktu pod norme) 5/wykonanie
    podjetej decyzji (dzialalnosc sadu, komornika, sluzb wieziennych). Na
    poszczegole etapy pewnie znajdziesz w brod materialu.

    Powodzenia

    --
    Robal bob67(at)wp.pl

  • 3. Data: 2003-07-04 23:02:41
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > "stosowanie prawa w czasie". Znalazlem oczywiscie mnostwo informacji o
    > stosowaniu prawa ale nie bardzo wiem co pod ten temat podciagnac. Z gory

    Wydaje mi sie, że chodzi o ogólne reguły dotyczące wyboru właściwej ustawy,
    gdy akurat następuje jej zmiana. Stosować nową czy starą?
    Podstawową!!!zasadą jest, że prawo nie działa wstecz-lex retro non agit,więc
    stosować nową,ale są wyjątki od tej reguły.
    Nie wiem z jakiej materii zdajesz,ale spójrz np. na art.4 kodeksu karnego.
    Pamiętaj też, aby wspomnieć o przepisach przejściowych.

    Trzymaj się

  • 4. Data: 2003-07-05 10:46:23
    Od: Zbigniev <z...@x...wp.pl>

    Dzieki wszystkim za odpowiedz. Wlasciwie to wydawalo mi sie, ze moze to
    byc wlasnie przebieg procesu stosowania prawa lub o ogólne reguły
    dotyczące wyboru właściwej ustawy w czasie jej zmiany. Naucze sie i tego
    i tego. A jak bedzie to zobacze.:)

    Zbigniev