-
1. Data: 2002-12-03 07:13:43
Temat: sprzęt ciężki a rękojmia
Od: "aruncio" <a...@s...com.pl>
Witam,
Nabyłem sprzęt (komplet wypoczynkowy typu wersalka itp ;-), ale uszkodził
się w trzecim dniu użytkowania
Czy składając reklamację z tytułu rękojmi muszę sam osobiście dostarczyć
sprzęt do miejsca zakupu, czy też w tym samym dniu, w którym składam
reklamację sprzedawca zobowiązany jest do odebrania towaru z mojego
mieszkania?
BTW: Sprzedawca powiedział mi, że producent będzie u niego za jakieś 10 dni,
to wtedy przyjmie zgłoszenie
pozdr,
-
2. Data: 2002-12-03 08:38:34
Temat: Re: sprzęt ciężki a rękojmia
Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>
Ma 7 dni na zbadanie sprzętu w miejscu, w którym stoi (§18), nie daj
odwlekać przyjęcia reklamacji, jeśli sprzedawca nie chce jej przyjąć
wyślij ją listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
KG
Rozporzadzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie
szczególowych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedazy miedzy
przedsiebiorcami a konsumentami
(Dz. U. Nr 96 z 1 lipca 2002 r., poz. 851)
§14. 1. Do odpowiedzialnosci sprzedawcy za wady towaru (nienalezyta
jakosc towaru) oraz uprawnien konsumenta z tego tytulu stosuje sie
przepisy Kodeksu cywilnego o rekojmi za wady (art. 556-576).
2. W celu realizacji przyslugujacych uprawnien konsument zawiadamia
sprzedawce o wadzie towaru pisemnie, ustnie lub przy wykorzystaniu
srodków porozumiewania sie na odleglosc i dostarcza sprzedawcy
reklamowany towar, z zastrzezeniem §18.
3. Zawiadomienie (reklamacja), o którym mowa w ust. 2, powinno wskazywac
wade fizyczna towaru oraz okreslac zadanie konsumenta wynikajace z
rekojmi.
§15. Sprzedawca jest obowiazany przyjac i zalatwic reklamacje dotyczaca
towaru, w terminie miesiaca od dnia wykrycia wady przez konsumenta, nie
pózniej jednak niz w terminie roku od dnia wydania towaru, a w razie gdy
dla danego towaru byl ustalony skrócony okres trwalosci - nie pózniej
niz przed uplywem tego okresu, chyba ze chodzi o wade powstala nie w
zwiazku z uplywem czasu.
§16. 1. W przypadku gdy sprzedawca nie zalatwia reklamacji niezwlocznie,
powinien potwierdzic jej przyjecie na pismie i poinformowac konsumenta o
sposobie jej zalatwienia.
2. Sprzedawca nie moze odmówic przyjecia reklamacji, zadajac, aby
konsument zglosil ja producentowi lub dostawcy. Odmowa taka jest
bezskuteczna.
§17. Sprzedawca jest obowiazany zalatwic reklamacje w miejscu sprzedazy
towaru lub w innym wybranym przez konsumenta punkcie handlowym
sprzedawcy.
§18. 1. Konsument nie ma obowiazku dostarczenia reklamowanego towaru o
wadze powyzej 10 kg, o duzych rozmiarach, urzadzen oraz innych towarów
wbudowanych lub zainstalowanych na stale.
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, konsument wskazuje miejsce, w
którym towar sie znajduje, a przyjmujacy reklamacje, w uzgodnieniu z
konsumentem, ustala termin ogledzin lub odbioru przez sprzedawce
reklamowanego towaru; termin ten nie moze byc dluzszy niz 7 dni od dnia
zgloszenia reklamacji.
§19. 1. Jezeli strony nie postanowily inaczej, przyjmuje sie, ze czas
niezbedny do prawidlowego zalatwienia reklamacji, z zastrzezeniem ust.
4, nie moze przekroczyc 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia
towaru lub od dnia dokonania ogledzin.
2. Jezeli w terminie okreslonym w ust. 1 sprzedawca nie ustosunkuje sie
do zgloszonej reklamacji, uwaza sie, ze reklamacje uznal z obowiazkiem
zalatwienia zgodnie z zadaniem konsumenta.
3. W razie nieuwzglednienia reklamacji sprzedawca powinien o tym
pisemnie zawiadomic konsumenta z podaniem uzasadnienia oraz zwrócic mu
dostarczony towar.
4. Jezeli zalatwienie reklamacji wymaga wydania opinii rzeczoznawcy lub
badania w miejscu uzywania towaru, lub podjecia innych koniecznych
dzialan, sprzedawca powinien reklamacje zalatwic w terminie niezbednym
do wydania opinii, przeprowadzenia badania lub podjecia innych
czynnosci; jezeli strony nie postanowily inaczej, termin ten nie moze
byc dluzszy niz 21 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru.
5. Reklamacje dotyczace wad artykulów zywnosciowych oraz niebudzace
watpliwosci reklamacje wad artykulów niezywnosciowych, w wyniku których
nastepuje obnizenie ceny, zwrot ceny albo wymiana towaru na znajdujacy
sie w punkcie sprzedazy towar wolny od wad - powinny byc zalatwiane
niezwlocznie.
§20. 1. Do wymiany za towar wadliwy moze byc uzyty przez sprzedawce
wylacznie towar fabrycznie nowy. Przepis ten nie dotyczy przypadku, gdy
przedmiotem sprzedazy byla rzecz uzywana.
2. Przy wymianie towaru wadliwego na fabrycznie nowy lub w razie
odstapienia przez konsumenta od umowy z powodu wad w towarze nie stosuje
sie potracenia z ceny za skutki normalnego zuzycia towaru, stanowiacego
przedmiot uznanej reklamacji.
§21. Obnizenie ceny towaru powinno nastapic w takim stosunku, w jakim
wartosc (uzytecznosc) tego towaru ulegla, z powodu uznanych wad,
obnizeniu w porównaniu do wartosci tego towaru bez wad.
§22. Jezeli w celu wymiany lub zwrotu towaru, jak tez w celu usuniecia
wady, towar zostal dostarczony staraniem konsumenta, zalatwiajacy
reklamacje, na zadanie konsumenta, zwróci mu poniesione przez niego
koszty z tym zwiazane (koszty transportu, demontazu, ponownego
zainstalowania towaru, ubezpieczenia itp.).
-
3. Data: 2002-12-03 09:08:06
Temat: Re: sprzęt ciężki a rękojmia
Od: "Alki" <a...@b...gnet.pl>
http://www.federacja-konsumentow.org.pl
Jesli macie jakies watpliwosci zajrzyjcie na te strone, zostana one rozwiane
w 99%.
znajduja sie tam odpowiedzi na dosc znaczna ilosc pytan przychodzacych na
liste.
ALki
Użytkownik "aruncio" <a...@s...com.pl> napisał w wiadomości
news:ashlho$nv5$1@news2.tpi.pl...
> Witam,
> Nabyłem sprzęt (komplet wypoczynkowy typu wersalka itp ;-), ale uszkodził
> się w trzecim dniu użytkowania
> Czy składając reklamację z tytułu rękojmi muszę sam osobiście dostarczyć
> sprzęt do miejsca zakupu, czy też w tym samym dniu, w którym składam
> reklamację sprzedawca zobowiązany jest do odebrania towaru z mojego
> mieszkania?
>
> BTW: Sprzedawca powiedział mi, że producent będzie u niego za jakieś 10
dni,
> to wtedy przyjmie zgłoszenie
>
> pozdr,
>
>
>