  • 11. Data: 2009-01-03 09:17:36
    Temat: Re: sprawa spadkowa - pytanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jan 2009, kam wrote:

    > wpis to akurat niekoniecznie

    Jeśli chcą *podarować*?
    Niby jak inaczej? To można podarować coś, czego w świetle prawa nie
    jest się właścicielem?
    (proszę nie mylić *darowizny* z przypadkiem *działu spadku*, bo to
    inny przypadek)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2009-01-03 09:21:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Jan 2009, witek wrote:

    > tak.

    > proponuję zniesienie współwłasności, może być też darownizna.

    Nie umiem załapać dlaczego odrębnie a nie w ramach działu spadku?
    Taka operacja *po* dziale spadku oznacza chyba dodatkową operację
    notarialną, coś przeoczyłem?

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2009-01-04 08:25:26
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Jeśli chcą *podarować*?
    > Niby jak inaczej?

    choćby z postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku po osobie wpisanej
    do księgi

    KG

  • 14. Data: 2009-01-05 10:36:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Jan 2009, kam wrote:

    > choćby z postanowieniem o stwierdzeniu nabycia spadku po osobie wpisanej do
    > księgi

    To dlaczego wyciąłeś kawałek o tym, aby nie mylić darowizny z działem
    spadku?
    Dział spadku to *odrębna* czynność prawna.
    To że ktos uważa, iż nieskorzystanie z własnej części spadku jest
    darowizną to jego sprawa - z p. widzenia prawa darowizna to nie jest.
    Z definicji darowizna to przekazanie majątku który już się miało :)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2009-01-05 18:55:56
    Od: kam <...@...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > To dlaczego wyciąłeś kawałek o tym, aby nie mylić darowizny z działem
    > spadku?

    ja tylko kwestionuję konieczność wpisu do kw dla dokonywania
    rozporządzeń przedmiotem wchodzącym w skład spadku

    > Dział spadku to *odrębna* czynność prawna.
    > To że ktos uważa, iż nieskorzystanie z własnej części spadku jest
    > darowizną to jego sprawa - z p. widzenia prawa darowizna to nie jest.

    przez darowiznę korzysta się z własnej części spadku :)
    można zresztą darować też spadek bądź udział w nim
    ale do dokonania darowizny przedmiotu wchodzącego w skład spadku nie
    jest też konieczny wcześniejszy dział spadku

    > Z definicji darowizna to przekazanie majątku który już się miało :)

    majątek nabyty w spadku ma się z chwilą śmierci spadkodawcy...

    KG

  • 16. Data: 2009-01-08 00:19:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Jan 2009, kam wrote:

    > ja tylko kwestionuję konieczność wpisu do kw dla dokonywania rozporządzeń
    > przedmiotem wchodzącym w skład spadku

    A widzisz, rozporządzania się nie czepiałem :)
    Poszło konkretnie o "darowiznę".

    > przez darowiznę korzysta się z własnej części spadku :)
    > można zresztą darować też spadek bądź udział w nim

    To prawda.
    Ale najpierw trzeba go dostać.
    A bez aktu notarialnego własność nieruchomości nie jest
    przeniesiona, to co najwyżej można podarować, to "prawo
    dostania nieruchomości lub jej części", nie samą nieruchomość
    (lub udział w niej) :D

    > majątek nabyty w spadku ma się z chwilą śmierci spadkodawcy...

    Tu się faktycznie rozpędziłem - ograniczenie dotyczy powoływania
    się przed osobami trzecimi (koniecznosć stwierdzenia) oraz
    "powoływania" (współ)własności nieruchomości (niezbędny wpis).
    Z p. widzenia osób trzecich spadkodawca ma "prawo wzięcia
    kawałka spadku" - dopiero ten, kto zostanie wpisany do KW,
    zostanie właścicielem, czyli kimś kto ze (zbywalnego) prawa
    skorzystał :D

    pzdr, Gotfryd