  • 1. Data: 2005-03-28 00:50:29
    Temat: spadek nieletniego i prawa rodzicielskie
    Od: "Bzdziul" <b...@o...pl>

    Witam!
    Mam następującą zagwozdkę:

    Zmarł facet, mąż i ojciec trójki dzieciaków, zostawił po sobie niezły
    spadek, za który matka (lekarka) zbudowała sobie przychodnię. Teraz ta matka
    powiedziała swojej już pełnoletniej córce, że skoro skończyła 18 to ma jej
    płacić czynsz i zarabiać na żarcie. Czy ta dziewczyna ma jakiekolwiek szanse
    na odzyskanie swojej części spadku?

    W zasadzie na prawie się nie znam, ale wydaje mi się że nie, bo gdy
    dziedziczyła to była nieletnia a matka mogła za nią podjąć decyzję o
    przeznaczeniu spadku.
    Macie jakieś pomysły co w tej sytuacji można zrobić, dziewucha to zdolny
    bystrzak a ma jeszcze 2,5miesiąca do matury i to co nie bez znaczenia w
    płatnej szkole...

    za wszelkie informacje z góry dzięki

  • 2. Data: 2005-03-28 08:42:15
    Temat: Re: spadek nieletniego i prawa rodzicielskie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Bzdziul" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    Generalnie dokąd się uczy, to matka jej z domu wyrzucić nie może, a tym
    bardziej płacić czynszu nakazać nie ma prawa. Pomijając możliwość
    dochodzenia roszczeń alimentacyjnych na drodze cywilnej, to brak opieki
    nad dzieckiem jest postępowaniem nieetycznym (z reguły) i można mamusi
    narobić dymu w izbie lekarskiej.

    Co do spadku, to już bardziej skomplikowana sprawa. Matka nigdy nie
    mogła podejmować decyzji za córkę w tym zakresie. Mogła co najwyżej
    administrować jej częścią spadku, ale to w żadnym wypadku nie może być
    utożsamiane z możliwością wykorzystania tego samemu. Co więcej córce
    nadal należy są spadek po ojcu, a jeśli matka go sobie przywłaszczyła
    (przy okazji popełniając najprawdopodobniej z tego co piszesz
    przestępstwo), to roszczenia córki w stosunku do matki przedawnią się 10
    lat po ustaniu władzy rodzicielskiej (art. 121 kc i art. 118 kc).

  • 3. Data: 2005-03-28 09:13:28
    Od: "Pawcio" <1...@w...spamowcow>

    Pomijając możliwość
    > dochodzenia roszczeń alimentacyjnych na drodze cywilnej, to brak opieki
    > nad dzieckiem jest postępowaniem nieetycznym (z reguły) i można mamusi
    > narobić dymu w izbie lekarskiej.

    Teoretycznie racja , ale praktycznie to nie zdziw się jeśli ten dym okaże się małym
    dymeczkiem...oni tam się bronią nawzajem.Ale generalizować nie można.

    > Co więcej córce
    > nadal należy są spadek po ojcu, a jeśli matka go sobie przywłaszczyła
    > (przy okazji popełniając najprawdopodobniej z tego co piszesz
    > przestępstwo),

    EE tzn jakie przestępstwo tu widzisz poza zagarnięciem tego spadku?

  • 4. Data: 2005-03-28 10:10:59
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Pawcio napisał(a):
    > EE tzn jakie przestępstwo tu widzisz poza zagarnięciem tego spadku?

    a nie wystarczy?

    KG

  • 5. Data: 2005-03-28 10:20:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pawcio" <1...@w...spamowcow> napisał w
    wiadomości news:d28i3l$i04$1@nemesis.news.tpi.pl...

    EE tzn jakie przestępstwo tu widzisz poza zagarnięciem tego spadku?

    Ewentualnie przywłaszczenie mienia na szkodę córki.

  • 6. Data: 2005-03-28 10:23:23
    Od: "Pawcio" <1...@w...spamowcow>

    > a nie wystarczy?
    >
    > KG

    Z tego co napisał wydaje mi się że ma na myśli także jakieś inne przestępstwo
    którego nie potrafie dostrzec, więc pytam. Może coś źle odczytuję, ale
    zapytać warto.

  • 7. Data: 2005-03-28 21:06:12
    Od: "Bzdziul" <b...@o...pl>

> [...]
    > administrować jej częścią spadku, ale to w żadnym wypadku nie może być
    > utożsamiane z możliwością wykorzystania tego samemu. Co więcej córce

    Wielkie dzięki za odpowiedź. Poszukałem nieco w sieci i zastanawiam się co
    to znaczy:
    (art 101 par 3) czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu ? I czy
    łatwo dostać zezwolenie z sądu na takie czynności? Czy w jakimkolwiek
    wypadku matka może zawłaszczyć jej mienie?

  • 8. Data: 2005-03-28 23:24:04
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > łatwo dostać zezwolenie z sądu na takie czynności? Czy w jakimkolwiek
    > wypadku matka może zawłaszczyć jej mienie?

    Na przykład w odniesieniu do nieruchomości, to normalny zarząd będzie
    polegał na przekazaniu pożytków z niej (czynszu) na potrzeby podatku.
    Sprzedaż, to już nie zarząd.

    W odniesieniu do gotówki, to normalny zarząd będzie polegał na wpłacie
    tego na konto. Wybudowanie własnej przychodni za te pieniądze, to już
    nie podejdzie.

    A czy wiadomo w ogóle, co wchodziło w masę spadkową?

  • 9. Data: 2005-03-28 23:36:31
    Od: "Bzdziul" <b...@o...pl>

    > W odniesieniu do gotówki, to normalny zarząd będzie polegał na wpłacie
    > tego na konto. Wybudowanie własnej przychodni za te pieniądze, to już
    > nie podejdzie.

    mhm..

    > A czy wiadomo w ogóle, co wchodziło w masę spadkową?

    ja mam wieści z drugiej ręki więc nie wiem może wszystkiego, ale z tego co
    wiem to 2 domy i dwa dobrej klasy samochody, grunty... wydaje się być tego
    sporo z innych tropów o wielkości masy spadkowej wiem, że podatek za ten
    spadek wyniósł ok 200 tys. A matuchna to istna [za przeproszeniem] suka..

  • 10. Data: 2005-03-29 08:20:15
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    > W odniesieniu do gotówki, to normalny zarząd będzie polegał na wpłacie
    > tego na konto. Wybudowanie własnej przychodni za te pieniądze, to już
    > nie podejdzie.

    a dlaczego wybudowanie przychodni nie podejdzie? a jesli dostala zgode sadu
    na zarzad tym majatkiem celem polepszenia warunkow dziecka? to co powinna
    zrobic?

    Sandra