  • Data: 2006-08-04 15:18:21
    Temat: sąd za ZUS
    Od: "AdamG" <a...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    witam
    Potrzebuję Waszej pomocy. Najpierw krótki opis sytuacji
    Moja mama była pracownikiem fizycznym (sprzątaczka) w szpitalu będąc
    równocześnie emerytką. Szpital miał problemy finansowe, nie wypłacał
    wynagrodzenia i zwolnił ją z pracy. Mam założyła sprawę w sądzie pracy,
    wygrała ją i dostała zaległe wynagrodzenie z odsetkami. Opłaciła podatek od
    kwoty otrzymanej (chociaż nalazłem interpretacje
    http://www.vat.pl/pages/i/1201.php?lt=Interpretacje%
    20-%20Pracownicy%20i%20ZUS
    Łódzki Urząd Skarbowy, ŁUS II-2-415/45/05/AG) zgodnie z którą nie powinna
    płacić podatku od odsetek. Ale nie w tym problem. Następnie po jakimś czasie
    otrzymała od szpitala pismo, że musi im zwrócić kwotę zapłaconych składek na
    ZUS. (powiedzmy 1000 zł). Jako że ołaciła podatek w podobnej kwocie myślała,
    że chodzi o podatek. Myślała wiec że już opłaciła co trzeba i nie musi nic
    nikomu zwracać. Sprawa skończyła się w sądzie, i najprawdopodonbniej sąd
    zasądzi spłatę składek ZUS wraz z odsetkami.
    Czy można w jakiś sposób tego uniknąć? Zapłata takiej kwoty wraz z odsetkami
    to ponad jej siły (600 zł emerytury, 2 dzieci i bezrobotny mąż nie stroniący
    od alkoholu).
    Niestety nie mam pojęcia o prawie pracy i ZUSie. Ale wydaje mi się że
    płatnikiem składek zusowskich emerytów jest ZUS i nie powinna ich płacic, a
    jeśli już to chyba są jakieś ulgi przy zatrudnianiu emerytów. Poza tym
    szpital chyba popełnił błąd nie potrącając tych składek od razu?
    Dodatkowo szpital przysłal pit za 2005 rok z kwotą tych składek jako dochód
    z innych źródeł co moim zdaniem jest kompletnym nonsensensem. Przecież to
    ich koszt ale w żadnym wypadku dochód mamy (zapłaciła od tego podatek).

    Wiem, że to tylko kilka ogólników, ale może ktoś będzie w stanie pomóc, bo
    rozrawa w poniedziałek

    pozdrawiam Adam